• burtok

Träredskap

Har fått för mig att plast inte är bra när man lagar mat. Skulle vilja bara använda träredskap... Nån som vet om det finns bra trävispar som fungerar... kan man hitta det på nätet.. söker men inte fått napp ... än...

• Svar på tråden Träredskap
  • Girlinthecity

Varför har du fått det för dig? Träredskap är inte heller så bra då de är väldigt ohygieniska.

• Khaleesi

Det är väl inte så praktiskt med vispar i trä. Jag kan tänka mig att man kan använda något som den de kallar disktvaga på denna sida http://www.iris.se/2130.html.

• burtok
    Girlinthecity skrev 2012-01-17 15:11:28 följande:
    Varför har du fått det för dig? Träredskap är inte heller så bra då de är väldigt ohygieniska.

Tycker det kommer upp varningar om plast hela tiden mm och trä har vi ju använt i 1000 är och överlevt
  • Delphina

Plast innehåller ofta konstiga ämnen, bättre att köra med rostfritt stål kanske?

• Night Angel

tvärt om här ..använder endast plast redskap..trä är väldigt ohyggieniskt och bakterier tränger in i träet..likadant vissa använder knivställ i trä eller förvara redskapen i tex träburk---usch för bakterier...med plast och stål fastnar inte bakterierna när man diska dom men även när man diskar träredskap så få man inte bort alla bakterier...

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • cloudberry79

Plastskärbrädor innehåller faktiskt mer bakterier än de flesta träskärbrädor! Många träslag är mer eller mindre naturligt antibaktieriella, man kan dessutom salta och olja in en träskärbräda för att öka på skyddet. Så fort du har en repa i en plastskärbräda har du en utmärkt grogrund för bakterier, så plast ska kastas bort SÅ FORT de har minsta skada (och plast ska INTE köras i diskmaskin, eftersom maskindisk är slipande).

Jag kör lite blandat. Använder inte plast som skärbrädor eller stekredskap, däremot som soppslevar och vispar.

If you love me - please don't feed me!
  • burtok

Det just det att jag försöker hitta bra alternativ till plast. och stål är bra men funkar inte i mina stekpannor... eller såskastrullen... Sopslev har jag hittat en i rostfritt som är jätte bra men det är just visp som är svår...

Så om nån snubblar över någon ... hör av er... 

• kallasskoj

Plast där hög värme förekommer är ju inget vidare.

Svar på tråden Träredskap