• Limpan 83

Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!

Har en son på 11 veckor som vägrar ta flaska och napp med för den delen. Vi började tidigt med flaska, har använt Calmas flaska så att amningen inte ska störas och det har fungerat hur bra som helst. Tills för några veckor sedan då han började totalvägra flaskan. Det spelar ingen roll om han är vrålhungrig. Han suger lite, spottar ut, börjar bita i flasknappen och blir tillslut skitförbannad. Skriker tills jag tilllut ger upp och ger bröstet. Då lugnar han sig och äter som en tok :) Vi har provat flera olika nappar med olika stora hål men inget duger.

Jag vill gärna amma, det är inte det. Men jag har väldiga problem med migrän och tar en medicin som är väldigt stark och får då inte  amma på 24 timmar. Därför behöver jag kunna ge flaska.
    Har även testat att ge bröstmjölk men blir bara samma sak. Börjar känna mig smått frustrerad.

Någon som har nåt bra tips?? Allt är välkommet! :)

• Svar på tråden Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!
  • Fiina

Har ni provat att kittla/killa honom på ena kinden när han har flaskan i munnen?
    Även handflatorna kan man killa i. Funkar på min pojk när jag vill att han skall äta lite till.
    Fick det tipset på BB. Något annat kan jag inte komma på nu. Hoppas det löser sig!

• Limpan 83
    Fiina skrev 2012-01-17 16:20:31 följande:
    Har ni provat att kittla/killa honom på ena kinden när han har flaskan i munnen?
    Även handflatorna kan man killa i. Funkar på min pojk när jag vill att han skall äta lite till.
    Fick det tipset på BB. Något annat kan jag inte komma på nu. Hoppas det löser sig!
    Tack för tipset! Ska testa det nästa gång Glad
  • Fiina

Byta flaska kanske?
    sorry kommer inte på något mer.

• frifantasi

Hej, nu kanske det redan löst sig för er, men vi hade samma problem. Vår dotter tog flaska i början, sen gav vi inte henne på ett tag och helt plötsligt v 12 veckor när hon blrjade bli mer medveten så vägra hon. Vi använde då Medela som inte ska störa amningen ( liknande er Calma flaska kanske?), men bytte till en "vanlig" flaska där maten kommer lite mer av sig själv. Hon fortsatte att krångla och vi försökte ge henne innan hon blev för hungrig och försökte även avleda uppmärksamheten genom att vända henne mot TVn. Då blev hon så fascinerad att vi bara stoppade in nappen och hon började suga utan att hon tänkte på vad hon gjorde. Sen försökte vi uppmärksamma henne på att hon åt från flaskan så hon sen skulle fatta att hon får mat på så vis också. Nu är hon 4 mån och har fattat galoppen. Hoppas det löser sig, förstår att du vill kunna ta din medicin!

• pixie mason

Bära runt mens bebisen äter :P tråkigt som tusan men funka på sonen då han vägrade äta bara skrek och tjöt när vi skulle mata han men när man gick runt runt då åt han så bra så :P

• Virren

Har samma problem och är nu desperat efter tips! Lillan tog tidigare flaska men har sen en tid tillbaka vägrat... och nu tror jag inte att hon får i sig det hon ska då hon ska amma varannan timme sedan flera dagar tillbaka. Det är inte hållbart.

Har provat gå med henne, funkade en gång. Har provat sitta framför tv:n vilket oxå funkade en gång då jag prickade den tid då hon börjar bli hungrig men inte börjat säga till än... inte helt lätt. Men det är nu flera dagar sedan. Har oxå provat två sorters flaskor, en som luftar Mam och en vanlig Bambino utan reslutat.

Är det värt att prova fler sorter? Blir ju dyrt att hålla på och köpa alla möjliga sorter som Dr. Brown, Tommii Tippie och allt vad de heter.

Så fler tips snälla nån! 

• skogsvitter

Amma varannan timme, ohållbart?! Alltså, jag vill bara informera dig om att det är ett fullt normalt amningsmönster, det är väl inte alls särskilt ofta?! Hur kan du kalla det ohållbart? Vill nog påstå att det är så de allra flesta bebisar ammar, många ammar ju ännu oftare än så och särskilt om de behöver öka produktionen. Klart hon får i sig tillräckligt om hon bara äter varannan timme. Det har mina gjort, de har inte dött av svält

• Bina86
    Virren skrev 2012-03-17 11:09:17 följande:
    Har samma problem och är nu desperat efter tips! Lillan tog tidigare flaska men har sen en tid tillbaka vägrat... och nu tror jag inte att hon får i sig det hon ska då hon ska amma varannan timme sedan flera dagar tillbaka. Det är inte hållbart.

Har provat gå med henne, funkade en gång. Har provat sitta framför tv:n vilket oxå funkade en gång då jag prickade den tid då hon börjar bli hungrig men inte börjat säga till än... inte helt lätt. Men det är nu flera dagar sedan. Har oxå provat två sorters flaskor, en som luftar Mam och en vanlig Bambino utan reslutat.

Är det värt att prova fler sorter? Blir ju dyrt att hålla på och köpa alla möjliga sorter som Dr. Brown, Tommii Tippie och allt vad de heter.

Så fler tips snälla nån! 
    Hur gammalt är barnet? Min dotter åt med max 2-3 timmars mellanrum fram tills hon var ca 6 månader och så dt är precis som Skogsvitter säger helt normalt (ett tag ammade jag med 15 min mellanrum).

För övrigt min dotter tog inte heller nappflaska alls förrän hon var 4 månader och vanlig napp började hon med (vilket kanske var onödigt) när hon var 8 månader (i samband med att slutande amma). Jag tror att anledningen till att hon inte tog nappflaska var för att jag blev stressad när jag skulle ge henne flaska (vilket inte är så lätt att inte bli när bebisen skriker) och att hon helt enkelt föredrog bröstet vilket jag är glad för då jag kunde amma henne länge och hade väldigt mycket mjölk samt en glad,frisk och välnärd bebis. Jag förstår att det för TS är jobbigt då hon har så starka som medicinska skäl för att vilja ge flaska. När jag tillslut fick min dotter att ta flaska så låg hon inte i min famn (jag som trodde att man skulle göra tvärt om) utan i soffan bredvid mig. Jag använde en napp med långsamt flöde (för barn + 1mån) och flaskan hon tog var Philips AVENT och det var urpumpad bröstmjölk inte ersättning.  Det tog säkert ett par veckor innan vi kunde ge henne flaska i famnen (vet ej varför) så antingen låg hon bredvid en eller satt/låg i vagnen. 
    Stort lycka till har tyvärr inga bättre tips! 
Svar på tråden Vägrar ta flaska! Hur göra? TIPS?!