• Anonym (A-kassa)

Kan man få inkassokrav från A-kassa och fack?? Hur gå vidare?

Jag bytte jobb förra året, från inom detaljhandeln till ett annat jobb inom en annan bransch, vilket resluterade i att jag även bytte a-kassa och fack.

Nu har jag fått inkassokrav från Handels att det finns 3 obetalda månader, men jag trodde att om jag inte betalar så åker jag ut från den månad som inte är betald, dvs samma princip som vid en försäkring, dvs betalar du inte får du inte nyttja den.

Jag de verkligen kräva mig på pengar? Jag har ju inte köpt något av dem, varken en tjänst eller produkt, har aldrig fått någon a-kassa utbetalt heller.

Hur fungerar detta? Har jag någon möjlighet att motsätta mig detta?

• Svar på tråden Kan man få inkassokrav från A-kassa och fack?? Hur gå vidare?
  • Anonym

Japp det kan dom. Du har tre månaders uppsägningstid. Och om du väljer att gå med i ett annat fack, så kan de ändå kräva dig på resterande månader. Så tyvärr är det bara att betala.

Jag gick själv ur facket för några år sedan och fick också betala 3 månader extra.

• Susanne905

De flesta har tre månaders uppsägningstid som man är skyldig att betala vid övergång till annat fack. Kolla vad som gäller men troligt är att du ska betala.

• Anonym
    MajaVira skrev 2012-01-17 17:11:03 följande:
    Ja, de har rätt att kräva dig på pengar. Om man vill gå ur ett fackförbund/a-kassa måste man meddela dem. Slutar man bara betala har de rätt att kräva betalning på ytterligare tre månader, sedan är man automatiskt utesluten.

www.handels.se/akassan/medlemskap/medlemsavgi.../
    Jag fick iofs betala trots att jag meddelade. Men det var journalistförbundet.
  • MajaVira
    Susanne905 skrev 2012-01-17 17:10:22 följande:
    De flesta har tre månaders uppsägningstid som man är skyldig att betala vid övergång till annat fack. Kolla vad som gäller men troligt är att du ska betala.
    Tre månader gäller inte vid byte av fackförbund, iallafall inte om man följer reglerna och begär utträde ur sitt fackförbund för byte till ett annat (dvs inte bara går ur utan anledning)

www.handels.se/akassan/medlemskap/uttrade/
  • Anonym
    MajaVira skrev 2012-01-17 17:13:22 följande:
    Tre månader gäller inte vid byte av fackförbund, iallafall inte om man följer reglerna och begär utträde ur sitt fackförbund för byte till ett annat (dvs inte bara går ur utan anledning)

www.handels.se/akassan/medlemskap/uttrade/
    Men det har ju inte ts gjort. Hon har bara slutat betala som jag förstår trådstarten.
  • Anonym (A-kassa)

Ja det stämmer att jag slutat betala, motiveringen var då att man ändå är medlem dessa 3 månader och måste betala (läste på en av era länkar), men det står inget om 3 månaders uppsägning. Fan vad klantigt!

• Anonym (A-kassa)

Dock har jag inte godkänt några villkor för medlemsskapet, det är ju bara att ansöka om medlemsskap på deras hemsida och det finns inga villkor man ska godkänna.. På grund av detta visste jag inte att det fungerade så (dock skulle jag ju ha tagit reda på det), men det kanske är en sak att argumentera när jag ringer?

• MajaVira
    Anonym skrev 2012-01-17 17:14:24 följande:
    Men det har ju inte ts gjort. Hon har bara slutat betala som jag förstår trådstarten.
    Ja, och då gäller tremånadersregeln.
  • Anonym (A-kassa)
    MajaVira skrev 2012-01-17 17:26:28 följande:
    Ja, och då gäller tremånadersregeln.
    Fast det står i länken att om man begär utträde av annan anledning beviljar de det från den dag ansökan kommit in till dem. Så någon tremånadersregel verkar inte finnas här ändå.
  • Anonym
    Anonym (A-kassa) skrev 2012-01-17 17:34:19 följande:
    Fast det står i länken att om man begär utträde av annan anledning beviljar de det från den dag ansökan kommit in till dem. Så någon tremånadersregel verkar inte finnas här ändå.
    Men begärde du utträde? Eller slutade du bara betala. Ett utträde är ju skriftligt.
  • Frontline

Kolla upp detta noga så du inte hamnar i ett glapp med akassan, kan vara trist om det skulle strula sig där så att du inte får nån akassa ifall du skulle bli arbetslös.
    Facket är en annan sak men just akassan vill man inte ha nått glapp eller strul med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (A-kassa)
    Anonym skrev 2012-01-17 17:35:54 följande:
    Men begärde du utträde? Eller slutade du bara betala. Ett utträde är ju skriftligt.
    Nej jag begärde inte utträde, slutade att betala, men menade OM jag hade gjort det så hade det ju blivit beviljat direkt..
  • Anonym (A-kassa)
    Frontline skrev 2012-01-17 17:43:28 följande:
    Kolla upp detta noga så du inte hamnar i ett glapp med akassan, kan vara trist om det skulle strula sig där så att du inte får nån akassa ifall du skulle bli arbetslös.
    Facket är en annan sak men just akassan vill man inte ha nått glapp eller strul med...
    Jag tror jag hamnade i ett glapp där, men detta var över 1 år sedan så har nu varit medlem i den nya a-kassan i mer än 1 år som tur är..
  • Anonym
    Anonym (A-kassa) skrev 2012-01-17 18:16:00 följande:
    Nej jag begärde inte utträde, slutade att betala, men menade OM jag hade gjort det så hade det ju blivit beviljat direkt..
    Ja. Trist att loosa pengarna sådär
Svar på tråden Kan man få inkassokrav från A-kassa och fack?? Hur gå vidare?