• ELHU

Kattfoder - Porta 21 sensible VS Orijen????

Sitter här o funderar på att byta foder till mina 6 katter... de äter nu Iams multicat. Funkar bra, men är det fodret bland de bästa??  I lååånga loppet..Vad tycker folk om detta foder?

Funderar på Porta 21 Sensible eller Orijen.. men hört att magnesiumhalten i Porta är mkt hög.

Har även hört talas om Applaws, Eukanuba och Acan, men är ej insatt ett dugg i de fodrena.

Vi betalar idag 599:- för 15 kg Iams... vill gärna att prisklassen är därikring.
    Orijen verkar mkt dyrare än Prta 21...

Önskar få mkt tips.. mkt diskussion... då jag vi få tag i mkt bra foder! 

• Svar på tråden Kattfoder - Porta 21 sensible VS Orijen????
  • Praktisk

6 katter som äter multicat - kul

Köp hem något annat och se vad djurena tycker - dom har nog mer koll på läget i praktiken

• ELHU
    Praktisk skrev 2012-01-17 19:31:41 följande:
    6 katter som äter multicat - kul

Köp hem något annat och se vad djurena tycker - dom har nog mer koll på läget i praktiken
    Varför skulle det va kul? Hade du inget att tillföra tråden?
  • Praktisk
    ELHU skrev 2012-01-17 19:34:55 följande:
    Varför skulle det va kul? Hade du inget att tillföra tråden?

6 katter är ju ganska multi liksom

Mitt förslag var att du provade ett nytt foder och ser vad katterna tycker om
  • ELHU
    Praktisk skrev 2012-01-17 19:42:37 följande:

6 katter är ju ganska multi liksom

Mitt förslag var att du provade ett nytt foder och ser vad katterna tycker om

Katterna gillar det de äter.. verkar funka då de har bra magar, spryr inte för ofta, bra päls osv.
    Våra katter är ej så kräsna utan äter det mesta. 

Men jag tänkte om det va bra i det långa loppet... eller om man bör byta till ett foder som har mer kött och mindre spannmål...? 
  • nemo1

Mina katter äter porta och det här med magnesiumhalten är jag inte orolig över. Både magnesium och spannmål är dåligt för katters njurar och eftersom det inte finns spannmål i portan så är den riskfaktorn borta. Mina katter äter mycket blötmat så dom får i sig mycket vätska som håller blåsan i trim.

• ELHU

Våra katter äter mjau mjukmat varje kväll. Kan det va tillräckligt med vätska om man ej har koll på vardera 6 katter dricker per dag...?

Googlade på Porta förrut. Det har en magnesiumhalt på 11%, jämfört med tex Iams och Orien som har Max 0,090%

Det skiljer 10%....

• nemo1

Ge katterna mer blötmat, det är bara nyttigheter i blötmat. Jag har vattenglas ståendes lite överallt också, det lockar till drickande.

• Cizi

Nja, Porta har väl 0,11% magnesium?

Jag ger mina katter Orijen och dessutom Mjau blötmat, och vi är alla nöjda med det :) Det är lite dyrare, men de äter inte så stora mängder av det som de gjorde innan när de fick eukanuba, så det kostar nog ungefär lika i slutändan.  

• Hon o Han

mina har ätit Royal Canins i alla år, funkat finfint =) dom har kräkt kanske 1-2ggr/år och aldrig varit dåliga i magen, då har vi ändå flyttat ett par ggr (pga ändrade familjeförhållande och ekonomi)

• ELHU

Kan jag sett så fel..?? Tyckte nog det stod 11% magnesium.
    Är det 0,11% så är det väl inte märkbar skillnad från 0,9%.... Eller?

• ELHU
    Cizi skrev 2012-01-18 07:40:57 följande:
    Nja, Porta har väl 0,11% magnesium?

Jag ger mina katter Orijen och dessutom Mjau blötmat, och vi är alla nöjda med det :) Det är lite dyrare, men de äter inte så stora mängder av det som de gjorde innan när de fick eukanuba, så det kostar nog ungefär lika i slutändan.  

ELHU skrev 2012-01-18 12:57:34 följande:
    Kan jag sett så fel..?? Tyckte nog det stod 11% magnesium.
    Är det 0,11% så är det väl inte märkbar skillnad från 0,9%.... Eller?

Ursäkta! Jag menar såklart 0,11% i Porta 21 och 0,09% i andra foder...!
  • PumpkinQueen

En nackdel med Orijen är ju att det innehåller fisk, vilket är något som kan framkalla allergi hos katt.

• VIldamary

Iams är i mitt tycke bättre än royal canin. Just multicat fungerar jätte bra med olika typer av katter. Om det fungerar för dina katter varför byta? Om du vill ha ett billigare foder är porta 21 billigare, jag har endast hört att det är bra, men är inte så insatt innehållsförteckningen.

Svar på tråden Kattfoder - Porta 21 sensible VS Orijen????