• Betelgeuse

Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?

Enligt NTF:s hemsida är den normala livslängden för en bilbarnsstol (ej babyskydd) 7-10 år. Men de säger också att en bilbarnsstol äldre än c:a fem år inte bör tas i bruk av ett nytt barn. (www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp) Vad är anledningen till detta? Jag förutsätter naturligtvis att man inte fortsätter använda stolen längre än till dess att den når sitt bäst-före-datum.

I konsekvensens namn borde man ju i så fall inte heller låna ut sin bilbarnstol eller skjutsa andra barn i den om den är inne på sitt sjätte år eller mer. Finns det studier som stöder detta?

• Svar på tråden Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?
  • Ledilnaan

Jag antar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år, just för att nästa barn ska använda stolen i minst 4 år till, gärna 5.
    Det är iallafall vad jag tror. Jag tror inte att stolen blir sämre i säkerhet efter 5 år.

• Snart 3 barnsmamma

En orsak är att plast åldras och blir mer sprickbenäget. Samma som med dina däck till bilen, de ska inte vara äldre än fem år då de hårdnar och du tappar grepp.

• Betelgeuse

Tack Ledilnaan, det var min gissning också.

Men jag undrar om det finns någon möjlighet att stolen på något sätt förlorar förmågan att forma sig efter ett nytt barn med tiden, i den mån en stol nu ska göra det för att vara säker. Eller om det kan finnas något annat skäl.

En del stolar är ju rätt små och kan normalt inte användas så länge som i fem år. Den min bonusson använt tidigare växte han ur nyligen när han var kanske 105 cm vid sju års ålder. (Ja, vi vet att han är jättekort.) Då hade han använt den i fem år, tror jag. Ett normallångt barn hade väl vuxit ur den vid tre-fyra, eller så. Jag är inte gravid men det finns förhoppningar om att skaffa barn ganska snart och frågan är om det bara är dumt att ha den där stolen kvar.

• molnen

maila NTF med din fråga så får du nog ett svar och inte andras åsikter

• Betelgeuse

Tack, "Ny väntan". Ja, men plasten i en t.ex. åttaårig barnstol är väl lika sprickbenägen oberoende av om barnet som sitter i den åker där för första gången eller om den använt den i fyra år redan?

• Betelgeuse

Ja, molnen, det kanske är klokt. Jag tänkte bara att det nog finns en del väldigt insatta som kanske är här ibland.

• frida20

men så är det väl med dom nya att plasten där är skörare än de som är för 10år sen.
    vi har stolar som är äldre som är hela inga sprickor som håller mer än om jag säkert skulle gå och köpa en ny stol i affären nu. 

• Snart 3 barnsmamma
    Betelgeuse skrev 2012-01-17 19:50:01 följande:
    Tack, "Ny väntan". Ja, men plasten i en t.ex. åttaårig barnstol är väl lika sprickbenägen oberoende av om barnet som sitter i den åker där för första gången eller om den använt den i fyra år redan?

Precis. Det är tillverkningsdatumet man får utgå ifrån. Alla aritklar med gummi och plast ska man tänka på det. SOm exemplet med däcken. De kan vara oanvända men mer eller mindre obrukbara om de är äldre än fem år. Likadant med löparskor också.
  • Betelgeuse

Tack för länken molnen! Jag hade redan tittat en del på den men inte på alla sidor. Jag ska kika lite till. Nu har jag mailat NTF och frågat också.
    Jag ska se om jag kan hitta på datummärkningen i bilstolen ifråga också.

Svar på tråden Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?