• Italy

Får man beordra jobb så här?

Jag jobbar på ett bokningskontor. Vi har telefontider då vi måste ha öppet. När jag anställdes var dealen vardagar mellan kl 10.30 - 15.00, totalt 87 timmar i månaden. Passade mig prefekt eftersom jag har en 1,5 åring hemma.
    Trycket ökade redan efter ett par veckor samt att en ny bokningsansvarig anställdes.
    Mina tider passade inte hennes och hon gjorde ett nytt schema. Jag skulle helt plötsligt jobba 12.00-17.00
    Jag anpassade mig och tog hjälp av min mamma för att kunna komma hem senare på kvällarna. Till saken hör att jag pendlar 1 timme enkel resa till och från jobbet.
    De lade även till att jag skulle jobba varannan lördag och jag löste även det med hjälp av min mamma samt att mitt barns pappa fick börja ta mer ansvar. Han bor på annan ort och hade tidigare endast träffat vårt barn oregelbundet, men nu styrde vi upp varannan helg som regel.
    Jag gick upp i tid och blev schemalagd 104 timmar i månaden utan att bli tillfrågad.

Nu har chefen beviljat bokningsansvarig 1 veckas semester och mailat mig ett schema som gäller för den veckan. Då ska jag jobba 9.45-17 alla dagar plus ta hennes lördag. Hon meddelade en månad i förväg och jag svarade henne direkt att jag kan ordna veckan, med att åka in tidigare, ordna mera barnvakt mm. men jag kan inte ta helgen, då min mamma inte kan och barnets pappa inte kan.

Jag fick till svar att det är min helg och att jag är beordrad att jobba. Jag fick tillåtelse att kolla med två andra personer på företaget som kan bokningsprogrammet om de kunde jobba, men det låg på mig. Jag har frågat, men ingen kunde. Jag meddelade chefen detta och fick till svar, det är min helg.
    Jag anser inte att det är det, eftersom hon beviljar en ledighet utan att ordna med en ersättare, kan det verkligen ligga på mig då?

Jag är fortfarande provanställd och jag har lust att bara gå därifrån, kan man det?

Vad tycker ni, har man rätt att göra så här?

• Svar på tråden Får man beordra jobb så här?
  • Cinderella87

Tycker det låter mycket märkligt. Vad står det i ditt anställningsavtal? Prata med facket om det?

• Förtrollad

Enligt lag har du 2 veckors uppsägningstid som provanställd om ert kollektivavtal inte anger annat. (enligt uppgifter hittade på nätet)

Vad lagen säger om deras beteende mot dig vet jag inte, men jag tycker inte det låter rimligt. Tror inte någon arbetsgivare har rätt att höja din anställningsprocent hur som helst.

• Italy

I mitt anställningsavtal står att jag jobbar deltid, 87 timmar i månaden. Det står inget om kollektivavtal, betyder det automatiskt att företaget inte har något? Ska det stå i avtalet om det finns? Om företaget inte har kollektivavtal, kan jag gå på dagen då tror ni? Är inte med i facket, tyvärr....

• deecember

I princip har AG rätt att beordra mertid upp till heltid, samt ett viss antal timmar i övertid/år.
    Mer information får man i sitt kollektivavtal om man har ett sånt. Det brukar stå på anst.beviset om något sådant finns, men inte i alla fall.
    Du kan ju ringa ett fack och rådfråga ändå, de flesta fack brukar svara på såna allmänna frågor även utan medlemsskap.

• jassikan

Det du drabbats av kallas för mertid, vilket är arbetstid mellan din deltid och heltid.

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel04.aspx

Mertid vid deltidsanställning
    10 §
    Med mertid förstås sådan arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet. Bestämmelserna om beräkning av övertid i 7 § andra stycket skall tillämpas även vid beräkning av mertid.

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får mertid tas ut med högst 200 timmar per arbetstagare under ett kalenderår (allmän mertid). Mertid får också tas ut med tillämpning av de villkor för nödfallsövertid som anges i 9 §.

Schemaändringar har arbetsgivaren rätt att göra med två veckors framförhållning.

Arbetsgivaren har enligt LAS skyldighet att varsla om avbrytande av provanställning 14 dagar innan anställningen upphör, men arbetstagaren har ingen om det inte är reglerat i ett ev. kollektivavtal eller likn.

Se ex.vis:
    http://www.duochjobbet.se/fraga-experten/fragor/arbetsratt/ska-uppsagning-av-provanstallning-vara-skriftlig/
    http://lawline.se/answers/8167

Men tänk på konsekvenserna vad gäller a-kassa, dåliga referenser etc.

• Ejin

Du har ju inget i ditt kontrakt som säger exakt när arbetstiderna ska vara förlagda om jag förstår dej rätt. Arbetsgivaren har ju rätt att ändra ditt schema om det sker minst fyra veckor i förtid. Så om hon lägger ditt schema på en lördag så är det ju upp till dej att ordna de.

• Ejin

Du har ju inget i ditt kontrakt som säger exakt när arbetstiderna ska vara förlagda om jag förstår dej rätt. Arbetsgivaren har ju rätt att ändra ditt schema om det sker minst fyra veckor i förtid. Så om hon lägger ditt schema på en lördag så är det ju upp till dej att ordna de.

• Livisu
    Ejin skrev 2012-01-18 20:09:42 följande:
    Men en muntlig deal om tider 10.30-15 på vardagar har hon ju. Det är stor skillnad mot att jobba helger 9.45-17...
  • Ejin
    Livisu skrev 2012-01-19 12:35:19 följande:
    Men en muntlig deal om tider 10.30-15 på vardagar har hon ju. Det är stor skillnad mot att jobba helger 9.45-17...
    det hela handlar ju om vad som står i hennes kontrakt.
    Står där att hon är anställd dagtid? Helger, vardagar, kvällstid, varierade arbetstider??
    Det är det som reglerar vilka tider chefen har rätt att sätta henne på och inte...

• Cinderella87

Men det är riktigt fult att göra så som arbetsgivare att ändra hur som helst utan att höra om det är om före. Speciellt när dom vet att man har småbarn hemma.

• mammassnosa

Ta med dig barnet Om dom klagar, säg att det är enda sättet att lösa det... Eller säg innan att du ska ta med dig så kanske de löser det. Bokningskontor... Undrar vilket fack det är? Vad är det för bransch?

• Italy
    mammassnosa skrev 2012-01-20 08:05:19 följande:
    Ta med dig barnet Om dom klagar, säg att det är enda sättet att lösa det... Eller säg innan att du ska ta med dig så kanske de löser det. Bokningskontor... Undrar vilket fack det är? Vad är det för bransch?
    Det är restaurangbranchen. Står som sagt inget i mitt anställningsavtal om kollektivavtal och jag är dessvärre inte med i facket, så jag vet inte vart jag ska vända mig...
    Ja, det är ju sista utvägen, men jag vet inte om dom eller min dotter kommer att tycka det är mest jobbigt att vara med, 7 timmar stillasittande är inte direkt optimalt för en knapp 2-åring med myror i brallan... Obestämd
    Men du kanske har rätt, de kanske backar om jag säger så, och betonar att hon inte tycker om att vara tyst!
  • Italy
    Ejin skrev 2012-01-19 21:26:43 följande:
    det hela handlar ju om vad som står i hennes kontrakt.
    Står där att hon är anställd dagtid? Helger, vardagar, kvällstid, varierade arbetstider??
    Det är det som reglerar vilka tider chefen har rätt att sätta henne på och inte...

Tider nämns inte i kontraktet, endas totala månadstimmarna. Vad tror ni, borde man inte få högre lön för "helgjobb"? Skäms
  • Italy
    Cinderella87 skrev 2012-01-20 07:53:04 följande:
    Men det är riktigt fult att göra så som arbetsgivare att ändra hur som helst utan att höra om det är om före. Speciellt när dom vet att man har småbarn hemma.
    Tack, precis var jag tycker!
  • k ek84

Det är ju lite olika mellan brancher men överlag så har inte arbetsgivaren rätt att ändra fasta tider hur som. Skillnad om du alltid går på oregelbundna tider, ändras tider drastiskt ska en facklig förhandling göras..
    Därtill så har man MER rätt som inte arbetar heltid att säga nej till så kallad mertid/ övertid. Dessutom så har du som föräldrer ännu mer rätt att säga nej. Det ska till särskilda omständigheter för att du ska bli intvingad (beviljad semester för nån annan är inte sådan).

Det är sällan, om ens någonsin som tider står på ett anställnings avtal, detta är avtalat muntligt mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Är dessa återkommande på exempelvis schema så får inte arbetsgivare ändra hur som och hänsyn måste ta till arbetaren. Dock så har man rätt att ändra men det ska ske på "rätt" sätt.

Svar på tråden Får man beordra jobb så här?