Får man beordra jobb så här?
Jag jobbar på ett bokningskontor. Vi har telefontider då vi måste ha öppet. När jag anställdes var dealen vardagar mellan kl 10.30 - 15.00, totalt 87 timmar i månaden. Passade mig prefekt eftersom jag har en 1,5 åring hemma.
Trycket ökade redan efter ett par veckor samt att en ny bokningsansvarig anställdes.
Mina tider passade inte hennes och hon gjorde ett nytt schema. Jag skulle helt plötsligt jobba 12.00-17.00
Jag anpassade mig och tog hjälp av min mamma för att kunna komma hem senare på kvällarna. Till saken hör att jag pendlar 1 timme enkel resa till och från jobbet.
De lade även till att jag skulle jobba varannan lördag och jag löste även det med hjälp av min mamma samt att mitt barns pappa fick börja ta mer ansvar. Han bor på annan ort och hade tidigare endast träffat vårt barn oregelbundet, men nu styrde vi upp varannan helg som regel.
Jag gick upp i tid och blev schemalagd 104 timmar i månaden utan att bli tillfrågad.
Nu har chefen beviljat bokningsansvarig 1 veckas semester och mailat mig ett schema som gäller för den veckan. Då ska jag jobba 9.45-17 alla dagar plus ta hennes lördag. Hon meddelade en månad i förväg och jag svarade henne direkt att jag kan ordna veckan, med att åka in tidigare, ordna mera barnvakt mm. men jag kan inte ta helgen, då min mamma inte kan och barnets pappa inte kan.
Jag fick till svar att det är min helg och att jag är beordrad att jobba. Jag fick tillåtelse att kolla med två andra personer på företaget som kan bokningsprogrammet om de kunde jobba, men det låg på mig. Jag har frågat, men ingen kunde. Jag meddelade chefen detta och fick till svar, det är min helg.
Jag anser inte att det är det, eftersom hon beviljar en ledighet utan att ordna med en ersättare, kan det verkligen ligga på mig då?
Jag är fortfarande provanställd och jag har lust att bara gå därifrån, kan man det?
Vad tycker ni, har man rätt att göra så här?