• pernillaliv

Kan man flytta för ett jobb om man har en 3åring

Hej!

Kan man flytta för ett jobb om man har en 3,5 åring, hon har nyss bytt dagis på den ort där vi bor, sen kanske jag kan eventuellt få ett jobb i en stad 45 mil härifrån.

Har ett yrke där det är mycket svårt att få jobb, bor nu i en svindyr lgh i en storstad, men hon har alla sina kompisar här. Och vi har alla vänner här, och min man har jobb här.

• Svar på tråden Kan man flytta för ett jobb om man har en 3åring
  • Elephino

Varför skulle det inte gå?

• Praktisk

Det är väl värre för dig att få nya kompisar än henne - skall du byta ut mannen också eller tar du med honom

Där tror jag det stora problemet ligger - och va med sjukt barn - kan han ställa upp då

• Cia o krabaten

Om du verkligen FÅR jobb, du får väl söka överallt och hålla tummarna!

• Suri

Givetvis. Folk flyttar hela tiden.

• Vildand

Klart du kan flytta med en 3,5 åring. Eller barn i vilken ålder som helst.

Men du verkar inte precis vilja flytta? 

• 79Lina

Absolut kan man det! Är numer ett levande bevis för det. Min man (och jag ibland) fick jobb i Frankrike. Vi tog med våra barn på 7, 4 och 2 år! De två äldsta går nu i fransk skola och den minsta på franskt dagis. Efter tre månader funkar det jättebra! Även om ingen av oss pratar franska! Lycka till!

• pernillaliv

Hej!

Tackar för alla fina svar. Ja problemet är nog att jag kände mig inte beredd för jobbet riktigt varit lite utbränd efter en svår förlossning och jobbig små barnstid och två nya jobb som inte fungerat.

Men jag planerar att flytta om två år måste få min hälsa tillbaka. Fast nu i veckan fick jag ett jobb erbjudande på Gotland, det förra var i Norge, men där verkar de avvakta.

Gotland är mysigt men dyrt att åka till har jag hört om man skall vecko pendla. Min man har svårt att hitta nytt jobb.        

• 3tjejer

Vi flyttade från Sverige till Skottland när äldsta dottern var 3,5 år. Hon kunde inte ett ord engelska innan men det gick bra. Hon började på dagis, började leka och lära sig språket. Nu är hon 8 och vi kommer snart flytta tillbaka till Sverige. Hon kommer inte ihåg hur det var att bo där men tycker ändå att det ska bli kul, utom att hon kommer sakna sina vänner här men hon vet också att hon kommer få nya. 
    Så man man absolut flytta med barn, frågan är om det är rätt för er familj just nu. 

• pernillaliv

Hej!

Jo det är mycket kraft och energi med att flytta också, vet inte om det är rätt just nu.

Tack för alla fina råd.

• AA2012

Självklart kan man flytta, varför skulle man inte kunna göra det? Tycker det är en lite konstig fråga.

• sirisdotter
    Verklighets skrev 2012-04-28 23:09:38 följande:
    Självklart kan man flytta, varför skulle man inte kunna göra det? Tycker det är en lite konstig fråga.
  • Isabelle08

Fungerar fint när barnen är små. Blir värre när de börjar skolan och blivit äldre. Min dotter på 4 har tyvärr fått flytta runt och går på sitt tredje dagis/förskola nu. Inget som jag ville från början men har blivit tvingad pgr av olika faktorer. Barn är väldig anpassningsbara så det kommer att gå bra.

• whitestar

Har pratat med en förskolepedagog som sa att när barnen började förskoleklass (nollan eller vad det nu heter) så är det bra om dom får fortsätta med samma grupp sen i skolan. Innan dess ska det gå bra att flytta på dom( kanske nu inte hela tiden,men att man tex ser till att flytta om det är tänkt innan barnet börjar förskoleklass).

• grind
    Vildand skrev 2012-01-17 22:25:00 följande:
    Klart du kan flytta med en 3,5 åring. Eller barn i vilken ålder som helst.
    Nej det kan man inte.

Att flytta ett barn under sin ungdomstid borde vara förbjudet. Det gör barnet rotlöst!

Till TS!
    Flytta nu innan barnet har hunnit fästa sig allt för mycket vid kompisar. Nu har du chansen. Om 5-10 år är det för sent. 
  • Tuffen

Klart man kan flytta. Barn är anpassningsbara. Se det som ett äventyr! Hellre jobb än arbetslöshet, eller för den delen tristess. 

• sirisdotter
    whitestar skrev 2012-06-05 10:01:58 följande:
    Har pratat med en förskolepedagog som sa att när barnen började förskoleklass (nollan eller vad det nu heter) så är det bra om dom får fortsätta med samma grupp sen i skolan. Innan dess ska det gå bra att flytta på dom( kanske nu inte hela tiden,men att man tex ser till att flytta om det är tänkt innan barnet börjar förskoleklass).
    Så planerade jag;   barnet skulle ha tid på sig att få kompisar på nya förskolan före skolstart.    Det blev inte så bra;   barnet hade annan dialekt än barnen på orten  (och annan hårfärg....).    Det räckte för att det skulle bli mobbat,   barnen på dagis hade redan grupperat sig väldigt tight.   En 3-åring går antagligen lättare att flytta än en 5-6-åring.
  • Stumpan88

Hej! Kul att jag hittade din "tråd" med förhoppningar om att du läser detta :)

Jag och min familj har planer att flytta till skottland. Jag har en dotter som är 4 år. Jag hade behövt lite praktisk hjälp om hur vi ska gå till väga. 

Jag är sjuksköterska i grunden och planen är att fortsätta arbeta som det när vi väl flyttar (om det blir av;)

Kontakta mig gärna: karlssonemilie88@hotmail.se

Bästa hälsningar! 

• sextiotalist

Såklart man kan, vi har flyttat flera gånger. Sonen var väl 11 när vi flyttade sista gången (pga jobb och annat, så det var inte nöjesflytt). Om han är rotlös, tror inte det, han har haft oss båda föräldrar och sina halvsyskon. Hans äldre syskon har också flyttat omkring, så för honom är det normalt att man flyttar runt lite.
    Inför fortsatta studier kommer han också flytta och, som han själv säger, man får flytta till jobben.

Svar på tråden Kan man flytta för ett jobb om man har en 3åring