• Devania

Gula/mörka fläckar på mjölktänder hos 11 månaders?

Min yngsta tjej har 4 tänder nu. På de två i underkäken är det gula och mörka fläckar där tänderna möts. Vad kan detta vara? Vi har borstat tänderna med vatten sedan hon fick dem och har inte gett varken saft eller andra sötsaker. Fruktburkar har hon ätit, men inte är det väl meningen att karies ska uppstå när man borstar tänderna? Vad kan detta vara??

När kan man börja använda tandkräm till de små? 

• Svar på tråden Gula/mörka fläckar på mjölktänder hos 11 månaders?
  • Lajkie

Hög fluorhalt i vattnet? Har ni egen brunn? Fast dem brukar visserligen vara lite vitgula. Jag har såna. Vi hade för mkt fluor i vattnet när jag var barn.

• Lajkie

Sen apropå inget, så kan ni ju använda den barnanpassade tandkrämen,

• Daeminimon

Har hon ätit penicillin? Jag fick pencicillinfläckar på mina mjölktänder som liten.

• Devania

Vi bor i höghus, ingen aning vad det är för vatten!

Men visst, hon har ätit penicillin/antibiotika några gånger jo! Men inte i samband med att tänderna ploppade upp?! Visste inte att man kan få gula/mörka fläckar av sånt?

Daeminimon: Har du kvar fläckarna eller försvann de när de riktiga tänderna kom? Kan man göra något åt dem? 

• Daeminimon

En försvann, en är på en vuxentand, den har jag en tunn bit plast över så den inte syns! Ta henne till en tandläkare och nämn att hon fått antibiotika flera gånger, se vad hen säger!

• xXMaLoXx

Har du ätit penicillin under graviditeten? Det kan också ge fläckar på tänderna. Det är inget som behöver påverka anlagen för de permanenta tänderna, men det kan ju kännas skönt att låta en tandläkare kika på det.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Daeminimon

Kanske ska tillägga att mina inte alls syns- sitter här och försöker komma igår vilken som vAr penicillinfläck och vilken som blev avslagen av en snowboard. Eller var detsamma...???

• thegoddess

Bebisar kan få plack men vet inte hur det ser ut i färgen. På första tandläkarbesöket sa sköterskan att hon ville titta in snabbt så Hon inte har plack.

Svar på tråden Gula/mörka fläckar på mjölktänder hos 11 månaders?