Får kväljningar av smakisar.
Min son är 6,5 månad och får ordentliga kväljningar av all mat vi har provat, han nästan kräks. Han har fått morot, broccoli, potatis, kyckling med grönsaker, majs, äpple, päron och katrinplommon varav allt har varit i puréform. Det enda som går ner är gröt blandat med 40ml välling(för att vänja honom och späda ut den "fasta" gröten) och katrinplommon. När han har fått en sked och fått kväljningar stänger han munnen vid nästa sked och vänder sig bort eller gapar motvilligt/osäkert. Jag är rädd att jag ska göra saken värre genom att truga. Jag undrar hur jag ska bete mig? Ska jag fortsätta ge honom smakportioner och hoppas att han vänjer sig eller ska jag ta en paus och prova om ett par dagar/veckor?
Jag har en till fundering också.
Katrinplommon får han varje dag till gröten då han är väldigt hård i magen. Dock hjälper det inte. Senaste gången han bajsade kom det en lång hård gul korv som gick att plocka upp med fingrarna så jag antar att han är ordentligt hård i magen? Han har fått katrinplommon i några veckor och messmör ett par gånger samt 5mg Lactulos sedan två dagar tillbaka men det släpper inte. Nu har det gått 10 dagar sedan han bajsade sist och innan dess gick det 8 dagar. Han äter gröt/välling en gång om dagen sedan ammar jag resten av måltiderna. Jag vet att ammade bebisar kan bajsa sällan men nu äter han ju ett mål gröt om dagen samt försök till smakportioner. Hur ofta "ska" han bajsa då?
För övrigt är han en nöjd och glad bebis och är väldigt sällan ledsen så han verkar inte må dåligt, förutom när han skulle bajsa förra gången, då blev han lite orolig innan. Han fick först ut en liten hård klutt själv och sen fick jag hjälpa till med benen för att få ut resten och efteråt var han så nöjd. Jag kanske ska nämna också att han för några dagar sedan försökte bajsa men fick bara ut lite genomskinligt slem.
Tacksam för råd!