• Anonym

lämning på "dagis"!

Hej!
    jag undrar en sak angående "dagis"! min son har gott på dagis sen augusti och det går jätte bra. han trivs och lämning och hämtning går bra utan gråt.( han är 2 år )
    jag har alltid bara snabbt sagt hejdå och vinkat och sen gått! nu när det har gått ett tag så funderade jag på om det var lite konstigt? personalen tycker kanske att jag bara kastar in han och sen går?! säger självklart hej då och så men det går snabbt. när jag hämtar så stannar jag en liten stund och pratar med personalen om hur det har gått och sonen visar lite saker.
    att jag börjar undra var för att ibland så kan där vara någon förälder som är där och ska lämna sitt barn när jag kommer och står kvar när jag lämnat mitt barn.
    tack för svar!

• Svar på tråden lämning på "dagis"!
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Du gör helt rätt!
    När du gått till förskolan har ni bestämt er för att barnet ska vara där. En kort lämning gör det mycket lättare för barnet än en lång. Ibland drar föräldrar ut på lämningen tills barnet mer eller mindre börjar gråta. Ofta har det mer att göra med förälderns "dåliga samvete" eller oro än barnets.
    En kort och tydlig lämning är lättast för både förälder och barn. Blir barnet ledset så blir de oftast inte lättare för att föräldern stannar. Förr eller senare kommer ju uppbrottet och då blir det jobbigt för dem båda. Det lilla hoppet tänds hos barnet att det får följa med hem och när det inte blir så uppstår ju förståss besvikelse.
    Långt svar på en lätt fråga... DU gör rätt! Korta tydliga lämningar gör separationen lättast.

Mvh Inger

Svar på tråden lämning på "dagis"!