• enlitenbitkaka

Räkna ut tapetåtgång?

Vi ska tapetsera en fondvägg och jag försöker räkna ut hur många rullar som kommer behövas. Kanske någon här kan hjälpa mig och se om jag räknat rätt?

Väggen är 465cm bred och 277cm hög (utan golvlist). Tapetrullen är 10m lång och 53cm bred med en mönsterpassning på 48cm.

Jag har fått fram att det kommer behövas tre rullar då det behövs 9 våder till en vägg. Stämmer det?

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 13:03
    Fått prisförslag på 1500:- för att tapetsera den väggen. Vad tror ni om det? Behöver riva tapeten som finns nu, slipa, spackla osv. Själva tapeten får vi ju betala utöver.
  • Svar på tråden Räkna ut tapetåtgång?
  • colanappen

Jag skulle köpa en extra rulle bara för att vara på den säkra sidan.
    Ni får inte mkt vingelmån på mönstarpassningen så det gäller att vara väldigt exakt.

• enlitenbitkaka
    colanappen skrev 2012-01-18 11:03:16 följande:
    Ni får inte mkt vingelmån på mönstarpassningen så det gäller att vara väldigt exakt.
    Är inte vi som ska tapetsera, det lejer vi bort Kommer förmodligen beställa en extra om den hår att lämna tillbaka.. Är mest nyfiken på om jag räknat rätt.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • colanappen

jo det verkar stämma, vi skulle lejde bort tapetsering visserligen till en målarlärling men vilken katastrof... gick åt mängder mer tapeter än vad som skulle vara... jag hade gjort det tusen gånger bättre själv( vilket jag har i andra rum)
    har ni möjlighet kolla gärna på andra ställen där den ni ska anlita har tapetserat... kan skilja mkt på vad man anser är fackmannamässigt gjort

• BuoBä
    colanappen skrev 2012-01-18 11:03:16 följande:

Instämmer. Råkar ni skära lite snett får ni bara ut två våder på en rulle. Trist att behöva stoppa mitt i arbetet och åka och köpa en ny rulle...

Kolla med butiken vad de har för policy. Normalt får man lämna tillbaks om man köpt för många rullar och då förlorar man inget på att gardera, men ibland har de undantag för beställningssortimentet.

• enlitenbitkaka
    colanappen skrev 2012-01-18 11:08:36 följande:
    jo det verkar stämma, vi skulle lejde bort tapetsering visserligen till en målarlärling men vilken katastrof... gick åt mängder mer tapeter än vad som skulle vara... jag hade gjort det tusen gånger bättre själv( vilket jag har i andra rum)
    har ni möjlighet kolla gärna på andra ställen där den ni ska anlita har tapetserat... kan skilja mkt på vad man anser är fackmannamässigt gjort
    Okej...ska dubbelkolla med de som har lägenheten nu, hur mycket som gick åt för dem. Är samma kille som ska tapetsera för oss! Är en tapet med mycket glans så vill ju ha det snyggt och inte en massa överlappning..
  • SailorGirl

Jag får det till att varje rulle räcker till tre våder och att det behövs nio våder => 3 rullar.

465 cm rumsbredd / 53 cm vådbredd = 9 våder (9*53=477, ger 12 cm att fördela till överlapp, eller överskott som skärs bort)
    277 rumshöjd / 48 mönsterhöjd = 6 hela mönster / rumshög våd
    6 mönster / våd = 6 * 48 = 288 cm ger 11 cm per våd som skärs bort och slängs
    10 m = 1000 cm
    1000 cm rullängd / 288 cm vådlängd  = 3 hela våder per rulle
    9 våder / 3 våder per rulle = 3 rullar.

Marginal 10-25 % => 4 rullar = 12 våder

• enlitenbitkaka
    SailorGirl skrev 2012-01-18 11:30:04 följande:
    Jag får det till att varje rulle räcker till tre våder och att det behövs nio våder => 3 rullar.

465 cm rumsbredd / 53 cm vådbredd = 9 våder (9*53=477, ger 12 cm att fördela till överlapp, eller överskott som skärs bort)
    277 rumshöjd / 48 mönsterhöjd = 6 hela mönster / rumshög våd
    6 mönster / våd = 6 * 48 = 288 cm ger 11 cm per våd som skärs bort och slängs
    10 m = 1000 cm
    1000 cm rullängd / 288 cm vådlängd  = 3 hela våder per rulle
    9 våder / 3 våder per rulle = 3 rullar.

Marginal 10-25 % => 4 rullar = 12 våder
    Ja så fick jag det också till;  tre rullar, tre våder på varje - nio våder. Tack!
  • enlitenbitkaka

Fått prisförslag på 1500:- för att tapetsera den väggen. Vad tror ni om det? Behöver riva tapeten som finns nu, slipa, spackla osv. Själva tapeten får vi ju betala utöver.

• SailorGirl
    enlitenbitkaka skrev 2012-01-18 11:44:30 följande:
    Ja så fick jag det också till;  tre rullar, tre våder på varje - nio våder. Tack!
    Jag läste inte ordentligt, så jag trodde du fått det till 9 rullar. Men jag har vaknat nu
Svar på tråden Räkna ut tapetåtgång?