• Hjärtat mitt

Nattlampa till vårt sovrum?

Vi har varsin läslampa vid sängen i sovrummet, och nu ska snart en bebis flytta in hos oss. :)

Han kommer att ligga i en bedside crib precis intill min sida av sängen och den nuvarande lampan som sitter fast i väggen är ganska bländande då den lyser rakt ner. Har fått tips om att skaffa nattlampa, men var kan jag hitta snygga nattlampor som inte består av spöken, björnar, svampar eller andra djur? Det är ju i princip en lampa för mig, för att jag ska kunna se något när jag ammar osv, inte nåt gulligt som barnet ska titta på...

Några tips på nattlampor som inte är gulligullsockersöta, men som ändå fyller funktionen?

• Svar på tråden Nattlampa till vårt sovrum?
  • Kallemero79

Det finns ju sådana som du sätter direkt i eluttaget, vi har just köpt en ny sådan och den funkar bra, men lyser ju hela natten då, men bara liiiite. Sedan finns det en som ser ut som en rymdraket, den sitter i en hållare men man kan ta den med sig som en liten ficklampa. Den kan ju flytta med barnet sedan när det är dags för eget rum.

• Hjärtat mitt

Eluttaget sitter under sängen så det gör ingen nytta med en sån lampa. :) Jag vill bara tända när jag behöver amma eller så, annars har jag svårt för saker som lyser hela tiden, tycker det sticker i ögonen fast jag blundar. Helst vill jag ha kolsvart när jag sover. :)

Jag tänkte mer på ganska stilrena lampor som inte sticker ut så mycket, alltså inte en barn- eller leksakslampa...

• Tezz80

Till första barnet hade vi en fyrkantig lampa med silvrig ram som gick på batteri. Typ 15x15 cm stor, Man tände genom att trycka på den, väldigt smidigt men jag minns inte var vi fick tag på den.

• Millsy

Claes Olssons har diskreta vanliga sånna där man sätter i eluttaget... har vi i vårt sovrum av samma anledning som du. Jobbigt att vakna av bebis och ska börja bära, amma eller nåt när det är kolsvart...

• Hjärtat mitt
    Tezz80 skrev 2012-01-18 12:25:33 följande:
    Till första barnet hade vi en fyrkantig lampa med silvrig ram som gick på batteri. Typ 15x15 cm stor, Man tände genom att trycka på den, väldigt smidigt men jag minns inte var vi fick tag på den.
    Ja, det verkar ju smidigt! Typiskt att du inte minns var. :) Får googla lite...
  • Hjärtat mitt
    Millsy skrev 2012-01-18 12:27:35 följande:
    Claes Olssons har diskreta vanliga sånna där man sätter i eluttaget... har vi i vårt sovrum av samma anledning som du. Jobbigt att vakna av bebis och ska börja bära, amma eller nåt när det är kolsvart...
    Menar du såna som sitter nere vid golvet alltså? Eluttaget på min sida sitter under sängen så det kommer inte göra nån nytta alls... Behöver ha något som står på nattduksbordet. :)
  • Hjärtat mitt
    VildVittra skrev 2012-01-18 12:28:07 följande:
    www.mixhuset.se/himalaya-saltsten/lamporljusl...

En sån har vi...med dimmer på.
    Dimmer köpte vi på clas olsson.

Både bebis och jag gillar den rödaktiga ljusskenet och man kan dimma ned den när man sover...skönt för ögonen.
    Tack för tipset! Inte riktigt vad jag tänkt mig men kan tänka mig att det blir behagligt ljus för ögonen!
  • Catox9

Vi har lampan spöke från IKEA tror den heter så iaf.. Den kan växla från blått till rött sken men vi använder bara det blåa, det går att låsa.. Gillar den den lyser upp utan att lysa för mycket :)

• Millsy
    Hjärtat mitt skrev 2012-01-18 13:21:51 följande:
    Menar du såna som sitter nere vid golvet alltså? Eluttaget på min sida sitter under sängen så det kommer inte göra nån nytta alls... Behöver ha något som står på nattduksbordet. :)
    Jaha okej.
    Ja det var en sån jag menade. Vi har en sån i andra ändan av sovrummet och det räcker för att bryta mörkret under natten utan att ta något direkt fokus. Smidigt tycker jag.
    Har tyvärr inte riktigt koll på det du är ute efter i så fall. Lycka till!
  • Qookie

Sätt in en riktigt svag glödlampa i den lampan som du redan har, gärna lågenergi, då tar det ju även en stund innan den lyser upp.

Svar på tråden Nattlampa till vårt sovrum?