Kan inte sluta gråta - deprimerad efter missfall?
I perioder under mitt liv har jag varit deprimerad med svår ångest och medicinerat mot detta. För några månader sedan slutade jag äta medicin för att vi ville skaffa vårt andra barn. Lyckligt kunde vi i oktober konstatera att jag var gravid.
Den 3/1 började jag blöda. Den 5/1 fick vi se en livlös liten böna på ett vaginalt ultraljud. Den lilla hade slutat växa i v 9, nu var det v 15. Jag fick tid för skrapning den 11/1.
Natten mellan den 6-7/1 fick jag värkar som pågick var femte minut i sju långa timmar, sen gick vattnet och jag började störtblöda. Jag fortsatte blöda dagarna efter ganska mycket.
När jag kom in för skrapning gjordes först en undersökning och det visade sig att en stor hinnsäck (fostret?) satt kvar, synligt, och läkaren drog ut den. Det gorde inte det minsta ont men tanken på att det var mitt döda foster, eller rester från det, gjorde mig spyfärdig. Därefter blev jag ändå sövd för att det låg så pass mycket rester kvar.
Jag var hemma från jobbet två dagar, dagen för skrapning och en ytterligare dag, men sen var jag tillbaka. Men i måndags gick jag hela dagen med gråten i halsen, och igår kunde jag inte hålla den tillbaka längre. Jag gick hem vid lunch, med stöd från fina kollegor.
Nu ligger jag hemma i soffan och kan inte sluta gråta. Jag gårter över barnet jag mist, av oro och ängslan för att gå in i depressin igen och av tanken att gå tillbaka till jobbet och inte fixa det. Jag vill inte börja äta antidepressiv medicin igen eftersom vi vill skaffa ett barn till, men just nu är jag så rädd för hur jag ska klara det här. Jag skulle kunna leva med att känna mig ledsen och nedstämd, men så länge som jag inte kan sluta gråta vet jag inte hur jag ska klara av att jobba. Jag har svårt för att koncentrera mig, att strukturera mitt arbete, ifrågasätter mig själv och min kompetens hela tiden, och har absolut ingen ork eller lust till någonting.
Vad gör man? Hur orkar man? Jag hade ett liknade missfall för några år sen, mådde dåligt i månader efter det, men då pluggade jag och hade helt andra förutsättningar. Nu ska jag klara av att jobba heltid (som lärare) och förstår inte hur det ska gå till. Har ni några erfarenheter likande mina? Berätta! Jag behöver allt stöd jag kan få...