• smalltownmom

Harklar sig jämt

Hej har en nyss fylld 5åring hemma..stolt sådan=)

Problemen han har är att han under senaste 6mån(minst) går och harklar sig hela tiden,han orkar inte lika mkt längre..blir trött är oftast blek.
    Han kan vakna orolig på natten o sätta sig upp får inte riktigt luft..mkt slem segt..hostas inte upp..har hänt någongång då han varit febrig o förkyld.
    Vi har varit hos öron näs o hals...kollade både polyper samt halsmandlar polyper låg på gränsen men kunde ha med åldern att göra..annars såg det bara bra ut.
    Han har fått prova astma mediciner vilket till en början hjälpte..han började äta det mesta igen o tjockheten i halsen försvann en del..men inte bra.
    Nu går han utan med och är sämre.. 

Har åter teletid hos barn nästa tisdag..
    Tänkte bara se o höra mig i kring är det någon annan som har såhär...vet ni vad det kan vara?

Någon? 

*orolig*
  • Svar på tråden Harklar sig jämt
  • amia01

Känner igen det, både från min egen dotter på 6 år och en kompis till henne.
    Vår dotter gick och småhostade och harklade sig hela vintern när hon var 2,5. Vi var på flera läkarbesök, men alla avfärdade det som "förkylning" och "här har vi sjuka barn att ta hand om".
    Slutade med lunginflamation och inläggning under våren...
    Sen fick hon diagnos "infektionsastma" och medicinerar nu med både pulmicort och brikanyl. Sänkr vi dosen, eller om hon blir förkyld kommer symptomen tilbaks - harklingar, trötthet, blekhet och ingen aptit, precis som du beskriver. Däremot är det fortfarande ingen läkare som lyckats "höra" hennes astma - utan vi får mediciner mest för att vi vill och för att vi så tydligt kan se att hon behöver dom! 
      Jag skulle fortsätta tjata på läkarna om jag var du! Och be att få prova olika mediciner och få göra en grundlig utredning om astma.

Hennes kompis går också och harklar sig hela tiden, och har gjort så de senaste åren. Så irriterande att höra Men hon är inte så trött och hängig, utan har bara harklingarna, och föräldrarna har inte heller sökt vård för det - men det är ju deras val. Så det kan säkert förekomma även om barnen inte är sjuka (?). Men om dom är trötta och hängiga också så tycker jag definitivt att man ska försöka få hjälp.

• NiklaasKaroliine

min lillebror gick också omkring och harklade sig när han var mindre 5-7 år var han ungfär, mamma tog med honom och gjorde allergitest, pricktest tror jag det var , visade ingenting . Men sen kom dom fram till att det kunde vara någon form av astma, så han fick medicin som han skulle använda vid behov, men idag så är harklingarna borta , det försvann när han blev äldre . Hoppas det är något tillfälligt för grabb också :)

• smalltownmom

Tjosan..ja jag hoppas på att det är tillfälligt och att det ska gå över..

Harklar o nu under senaste dagarna har han haft mycket slem..som han säger fastnar sen till slut hostar han upp det eller sväljer ned..oftast det sist nämda.
    Han hade förkylningsastma som han fick efter att han haft RS virus som mindre,

Barnmott är inne på astma nu oxå..får la se jag har teletid med dom åter igen imorgon.
    Jag uppdaterar sedan...

• smalltownmom

Haft samtal med Tonys läkare..kommer få remiss till Örebro barnmott och göra någon slags svett körtel test samla svett och testa det..kan höra ihop med slemmet i halsen(fattade nada men ok*)samtidigt köra igång med en ny period av med igen "flutide" enligt honom är det mest sannolikt att det är astman ändå!

Svar på tråden Harklar sig jämt