• Mikaelaaa

Ha ett sovrum och ett lekrum?

Hejsan,
    jag undrar om någon har erfarenhet om att ha ett sovrum och ett lekrum till barnen? Alltså att dom sover tillsammans i ett rum och har ett annat där dom leker?
    För och nackdelar?
    Jag är gravid så syskonet har inte kommit än och i början så kommer ju bebisen sova inne hos oss men istället för att göra ett varsitt rum så funderar jag på att flytta storebrors säng till ett mindre rum där bebis sen kommer att få sova också. Det kommer vara ca 3år mellan dom. 

• Svar på tråden Ha ett sovrum och ett lekrum?
  • Lilla fjunet

Varför skulle dom inte få ha vars ett rum?? (bara nyfiken hur du resonerar)

Är det för att du tror att dom sover bättre ihop??
    Eller för att dom inte ska vilja leka när dom ska sova??

• busgrodan

när jag fick mitt andra barn så pratade vi om hur vi skulle göra och vi bestämde oss för att ge dom varsit sovrum för att minska risken att dom stör varandra om nån av dom sover dåligt på natten.. har två år mellan barnen..

• Mikaelaaa

Jag tänker att dom kanske skulle bli tryggare av det och sen känns det mysigare, då kan man välja mörkare färger, ha bokhyllor med böcker osv.
    Just nu har vi fått ställa in hans säng i vårt sovrum för han är så orolig på natten och sen han fick sova med oss så sover han jätte bra, 

• Dixie

vi har det så - och jag tycker det funkar mycket bra! 

i lekrummet kan de ha en massa "projekt" igång och behöver inte ta undan tex lego när de ska gå och lägga sig, och i sovrummet är det lugnare, utan en massa leksaker som stör när man ska somnar! 

• enlitenbitkaka

Har ingen erfarenhet i frågan men tycker det låter perfekt. Vi vuxna sover bäst i lugna, ordningssamma rum så varför skulle inte samma gälla för barn? Och har de ett separat lekrum behöver inte städstressen bli likadan - de kan fortsätta bygga eller vad de nu gör nästa dag. Och inte minst kan de städa tillsammans när de blir äldre och barn mår bra av att lära sig dela redan från början.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Tokern

Fungerar utmärkt. De vill ju leka och sova tillsammans, så det är enklaste lösningen.

• Mikaelaaa

Ja det är lite så jag känner och så blir det mer plats att leka på! :)
    Men hur är det om någon har en dålig natt?
    Kan det bli problem om det är olika kön? 

• Family4

Att ha separat lekrum och sovrum är bra ur hälsosynpunkt. De flesta har en massa leksaker som är gjorda av tvivelaktiga ämnen. Detta blir en mysig cocktail som barnen ligger och andas in hela nätterna. Ut med skräpet ur sovrummet! ( Såklart ska man helst aldrig köpa det).

• Tokern
    Mikaelaaa skrev 2012-01-18 13:17:06 följande:
    Ja det är lite så jag känner och så blir det mer plats att leka på! :)
    Men hur är det om någon har en dålig natt?
    Kan det bli problem om det är olika kön? 
    Om en har en genomdålig natt (ex sjuk) brukar jag ta ut det barnet ur rummet. För det mesta får de hjälp att komma till ro av att ha det sömniga syskonet nära. Om en vaknar tidigt går det barnet upp.

Olika kön påverkar inte på läääääääääänge Flört
Svar på tråden Ha ett sovrum och ett lekrum?