nenwood skrev 2012-01-18 15:30:29 följande:
Jag tror inte det är några problem alls. Så tidigt delar inte fostret blod med dig utan har en gulkropp som den tar näring ifrån.. tror att det är runt v 6 som bebisen börjar dela blod med dig. Så det tror jag inte är nån fara. Jag drack också innan jag visste - min barnmorska sa att det absolut inte var nån fara - och idag har jag en fullt frisk son
Så oroa dig inte - och Grattis! 
1.
Gulkroppen sitter i äggstocken och är det som är kvar när äggblåsan släppt. Den utsöndrar hormoner.
2.
Gulsäcken förser fågel- och reptilfoster med näring (de har ju ett fullproppat ägg som de utvecklas i). Hos däggdjur (människa) utvecklas gulsäcken efter vacka fem (har jag för mig) och i den utvecklas blodceller och könsceller.
3. Det befruktade ägget får i början sin näring genom ren difussion där det ligger inborrat i livmoderslemhinnan. Med hjälp av den näringen fortsätter embryot att växa och utvecklas, och utvecklas bl a gulsäck och moderkaka.
4. Alla vet att ett mänskligt ägg är pytte-pytte-litet. Var tror man att gulsäcken kommer ifrån om den i början inte tar näring från mamman att växa?
5. Embryot tar ingen större skada av tex alkohol de första veckorna då organutvecklingen inte påbörjats. Skulle någon enstaka cell ta skada, dör den, men eftersom cellerna ännu inte är differentierade händer inget katastrofalt.