• polly80

Druckit alkohol utan att veta att jag var gravid (vecka 3-4)

Har grymt dåligt samvete, men jag har inte känt av några symptom och har tom haft mens. Fram tills igår när jag mådde illa, var yr och hade jätte ont i brösten...så jag gjorde ett test och där stod det Gravid, 3-4 veckor. Och jag har ju druckit vin så sent som förra helgen! Fruktansvärt dåligt mår jag. :(
     Vi har inte planerat barn utan sagt att vi tar det som det kommer och vi vill båda ha barn. Men jag trodde att man skulle märka av ganska omgående att man var gravid.

• Svar på tråden Druckit alkohol utan att veta att jag var gravid (vecka 3-4)
  • Sweet life

Ha inte dåligt samvete. Du behöver inte vara orolig eftersom den lilla mängd som difunderar till embryot är så försvinnande lite.. Barnet får all sin näring från gulekroppen och alltså inget ifrån dig...

• Mauritius

Det där har nog hänt dom allra flesta och jag tycker inte att du ska oroa dig alls. Jag var på jätteparty och rätt full när jag var gravid med min dotter utan att veta om det och hon är fullt frisk. Lycka till med graviditeten och njut nu istället för att oroa dig! Solig

• nenwood

Jag tror inte det är några problem alls. Så tidigt delar inte fostret blod med dig utan har en gulkropp som den tar näring ifrån.. tror att det är runt v 6 som bebisen börjar dela blod med dig. Så det tror jag inte är nån fara. Jag drack också innan jag visste - min barnmorska sa att det absolut inte var nån fara - och idag har jag en fullt frisk son Så oroa dig inte - och Grattis!

• La Lola

Det är nog väldigt vanligt att man hinner dricka innan man plussat....
    Det gjorde iaf jag när jag väntade Alma. O då hann jag festa flera ggr eftersom jag inte fick ett pluss förrän i v 12. Så näe man märker inte "så fort" alla gånger att man är gravid.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • polly80

Tack för era svar tjejer :) känner mig lite lugnare nu. Kom ju på att jag för ca 3 veckor sedan var på en jättefest så innan jag läste era svar så blev jag ännu mer nervös. Men nu känns det bättre! Tack!

• Yanya

Jag drack också innan jag fick veta att jag var gravid, rätt rejält också. När jag tog upp det med barnmorskan sa hon att det inte var någon fara eftersom det var så tidigt i graviditeten. Dottern kom ut frisk kan tilläggas.

Skulle aldrig medvetet dricka som gravid, hur tidigt det än var men jag tror att väldigt många druckit innan dom plussat.  

• bepoe
    nenwood skrev 2012-01-18 15:30:29 följande:

Jag tror inte det är några problem alls. Så tidigt delar inte fostret blod med dig utan har en gulkropp som den tar näring ifrån.. tror att det är runt v 6 som bebisen börjar dela blod med dig. Så det tror jag inte är nån fara. Jag drack också innan jag visste - min barnmorska sa att det absolut inte var nån fara - och idag har jag en fullt frisk son Så oroa dig inte - och Grattis!

1. Gulkroppen sitter i äggstocken och är det som är kvar när äggblåsan släppt. Den utsöndrar hormoner. 

2. Gulsäcken förser fågel- och reptilfoster med näring (de har ju ett fullproppat ägg som de utvecklas i). Hos däggdjur (människa) utvecklas gulsäcken efter vacka fem (har jag för mig) och i den utvecklas blodceller och könsceller.

3. Det befruktade ägget får i början sin näring genom ren difussion där det ligger inborrat i livmoderslemhinnan. Med hjälp av den näringen fortsätter embryot att växa och utvecklas, och utvecklas bl a gulsäck och moderkaka.

4. Alla vet att ett mänskligt ägg är pytte-pytte-litet. Var tror man att gulsäcken kommer ifrån om den i början inte tar näring från mamman att växa?

5. Embryot tar ingen större skada av tex alkohol de första veckorna då organutvecklingen inte påbörjats. Skulle någon enstaka cell ta skada, dör den, men eftersom cellerna ännu inte är differentierade  händer inget katastrofalt.  
Svar på tråden Druckit alkohol utan att veta att jag var gravid (vecka 3-4)