• benenikors2

Hur mycket pengar hade du kunnat lägga på en katt för läkarbesök m.m?

Jag tänkte på det nu när våran lilla katt varit sjuk. Vi har sen nyår varit inne med henne på djursjukhuset och fått henne inlagd 3 gånger, hämtade hem henne idag för tredje gången och hoppas nu att hon förblir frisk! <3
    Försäkringen betalade bara upp till 25000kr, så vi har själva fått betala ca 24500 kr hittils, plus att vi ska på ett återbesök nästa vecka! Så det har blivit en hel del pengar som vi inte ens har, utan har fått låna.. 

Jag har hört flera som sagt; hur kan du lägga så mycket pengar, det är ju "bara" en katt? vadå "bara" en katt, det är ett litet liv man kan inte bara ge upp.. Jag tycker att köper man en katt har man tagit ansvar för den och ska då göra vad man kan för den..

Så jag undrar nu, hur mycket pengar hade ni lagt på er katt? Kvittar det bara den blir frisk?

• Svar på tråden Hur mycket pengar hade du kunnat lägga på en katt för läkarbesök m.m?
  • Good Golly Miss Molly

Jag hade lagt ut så mycket pengar som situationen kräver. Det viktigaste är att mitt djur blir friskt och får leva ett fullgott och värdigt liv.

• Mornie Alantie
    Good Golly Miss Molly skrev 2012-01-18 21:54:42 följande:
    Jag hade lagt ut så mycket pengar som situationen kräver. Det viktigaste är att mitt djur blir friskt och får leva ett fullgott och värdigt liv.
    Samma här på den tiden jag hade djur.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • benenikors2
    Good Golly Miss Molly skrev 2012-01-18 21:54:42 följande:
    Vad skönt att höra att det finns fler här i världen som skulle göra allt för sina små katter! :)
  • tackförfisken

Kan djuret bli friskt och helt ok, så visst!
    Har lagt ut många tusen på mina katter. Men då har vi haft ekonomi för det och djuret har blivit sitt vanliga jag.
    Men.... har barn som alltid går först så aldrig mer än att vi klarar oss som familj. Skulle inte heller lägga över försäkringsgränsen på en riktigt gammal katt. Lr en katt som inte blir frisk och " riktig katt " igen. Det är inte rätt mot katten heller!

• SHAKAWKAW

Så mycket som det krävs. Om situationen skulle bli den att katten gång på gång måste besöka veterinären, då skulle jag välja att avliva katten i stället för att lägga ut ännu mer pengar. För kattens skull.

• Jagsajudet

Så mycket som det krävs! Men BARA om det gjorde mer nytta än lidande för katten. Inte för pengarnas skull, utan för kattens. Ibland blir folk galna och får för sig att göra jätteoperationer på 15 år gamla hundar som redan lever på övertid...

• Pleco

Min katt, mitt ansvar. Klart jag lägger de pengar som krävs för att se till att mina djur mår bra. Skulle sälja bilen om jag var tvungen.

• Paxton
    benenikors2 skrev 2012-01-18 21:51:06 följande:

Jag tänkte på det nu när våran lilla katt varit sjuk. Vi har sen nyår varit inne med henne på djursjukhuset och fått henne inlagd 3 gånger, hämtade hem henne idag för tredje gången och hoppas nu att hon förblir frisk! <3
    Försäkringen betalade bara upp till 25000kr, så vi har själva fått betala ca 24500 kr hittils, plus att vi ska på ett återbesök nästa vecka! Så det har blivit en hel del pengar som vi inte ens har, utan har fått låna.. 

Jag har hört flera som sagt; hur kan du lägga så mycket pengar, det är ju "bara" en katt? vadå "bara" en katt, det är ett litet liv man kan inte bara ge upp.. Jag tycker att köper man en katt har man tagit ansvar för den och ska då göra vad man kan för den..

Så jag undrar nu, hur mycket pengar hade ni lagt på er katt? Kvittar det bara den blir frisk?

Jag håller med dig. Ett djur är inte bara en slags levande gosedjur som man kastar på tippen då det blivit sjukt utan djuret är helt hjälplöst och utlämnat till vår välvilja. Om man har tagit sin an ett djur så anser jag att det är på djurets livstid och att det förtjänar all form av god vård och omsorg. 

Samtidigt måste veterinären vara såpass proffsig att han/hon kan ge en rimlig uppskattning av djurets chans till fullständig återhämtning. Det är oerhört dyrt och såväl veterinärer som försäkringsbolag ser sin chans att tjäna pengar på människors kärlek till sina husdjur.  

Vad har katten för sjukdom? Det är oerhört sorgligt att låta sitt djur somna in men ibland är det nödvändigt för att det inte bara är plånboken som lider utan även djuret. Om djuret inte har en rimlig chans till ett friskt liv så är det bättre att låta dem somna, det är en verklig kärlekshandling då man har djurets bästa för ögonen.  
    ..you shouldn't mess with me, I'll ruin everything you are...
  • Regnig måndag

Huvudsaken är att inte djuret lider!

Mina djur är försäkrade till 45 000 tror jag  och när den har slagit i taket är även behandlingarna det.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • HannaS86

Inte särskilt mycket tyvärr. Jag är 25 år och är uppvuxen med att familjen hela tiden haft 1-2 katter. Katterna har fått vara inne/ute som de vill och kommit och gått när de önskat. Ibland har de varit i slagsmål men då har det aldrig varit några allvarliga skador som vi har behövt ta dem till veterinären för.

Vi har lagt pengar på kastrering men inte mer än så. En katt fick vi avliva och det gjorde vi själva (min bror är jägare och fick skjuta honom). Katten hade fått ena ögat utrivet, det hängde bara i en slamsa och vi vet inte hur det hade gått till. Min pappa hade sett katten sitta vid brevlådan (inifrån huset, runt 50m bort). När pappa gick för att hämta posten några timmar senare såg han att katten satt kvar och då såg han skadan och att katten bara satt och skakade. Han hämtade min bror som sköt katten direkt. Det kändes väldigt synd men jag tycker att de gjorde helt rätt, jag tror inte katten skulle kunna hämta sig psykiskt efter det.

Just nu har mina föräldrar en katt kvar som är 16år. Hon är en riktig jägare och även om hon blivit lite stelare så är hon ganska pigg och glad och mycket mer hemma än när hon var yngre. Haha jag tycker det är lite charmigt hur hon utnyttjar oss; på vintern duger vi jättebra eftersom hon får mat, värme och gos om hon vill medan på sommaren är hon hemifrån i perioder och vill knappt vara inne alls förutom för att äta.

Oj, spårade ur lite här märker jag men det jag ville säga var att om det händer henne något så hon behöver veterninärvård kommer vi nog låta henne avlivas (hos veterinär, att vi sköt den andra katten kändes som en akut lösning). Framförallt pga hennes ålder.

• HannaS86

Kan tillägga att katterna aldrig varit försäkrade eller blivit vaccinerade. Katterna har aldrig blivit sjuka.

• Barbabok

Det som krävs och jag har råd med. Sist kostade det 9000 drygt för tandvård, 3 katter. Innan det att rädda ett öga på ena som blivit riven, runt 5000kr.

Det är ens förbannade skydighet att ge vård om man skaffar djur, annars ska man inte skaffa sig några. 

• Maximus01

Jag har inte en katt men har haft nu har jag en hund som har fått varit hos veterinären många gånger . Jag lägger det som krävs för att mina djur ska bli bra . De är mina livskamrater (och min sambo ) och de betyder allt för mig så ja svaret blir att jag kan tänka mig ta lån om det skulle behövas . Så långt kan jag gå . Om djuret går att rädda utan att det kommer lida för mycket då gör jag vad som krävs .

• benenikors2
    Paxton skrev 2012-01-18 22:16:11 följande:
    Jag håller med dig. Ett djur är inte bara en slags levande gosedjur som man kastar på tippen då det blivit sjukt utan djuret är helt hjälplöst och utlämnat till vår välvilja. Om man har tagit sin an ett djur så anser jag att det är på djurets livstid och att det förtjänar all form av god vård och omsorg. 

Samtidigt måste veterinären vara såpass proffsig att han/hon kan ge en rimlig uppskattning av djurets chans till fullständig återhämtning. Det är oerhört dyrt och såväl veterinärer som försäkringsbolag ser sin chans att tjäna pengar på människors kärlek till sina husdjur.  

Vad har katten för sjukdom? Det är oerhört sorgligt att låta sitt djur somna in men ibland är det nödvändigt för att det inte bara är plånboken som lider utan även djuret. Om djuret inte har en rimlig chans till ett friskt liv så är det bättre att låta dem somna, det är en verklig kärlekshandling då man har djurets bästa för ögonen.  
    Självklart, hade veterinären sagt att hon inte gick att rädda hade vi låtit henne somna in, och det var väldigt nära att det hände.. Vi åkte in för att hon slutade äta, och det visade sig att hennes njurvärden va skyhöga. Dagen efter ringde veterinären och sa att hennes njurar slutat fungera typ, att hon inte producerade någon urin längre, och att det fanns två alternativ, antingen ge ett intensivdropp av något slag eller att avliva.. jag sa då eftersom hon endast är ca ett år, att de skulle göra allt de kunde, och hon svarade på behandlingen, dagen efter hade hon producerat urin, druckit och ätit lite, helt fantastiskt!! De sa att hon fått en kraftig infektion som gjort det och fick medicin. :) Dock slutade hon äta igen 3 dagar efter att hon kommit hem och vi åkte in igen, proverna såg bra ut och de kunde inte säga varför det blivit såhär igen, men hon blev bättre där inne iaf och fick återigen komma hem :) nästan en vecka senare va det dags igen, hon spydde direkt efter att hon druckit vatten och vi åkte in igen.. Hämtade hem henne idag och de trodde det berodde på medicinen att mag- och tarmfloran blev rubbad. Det ser ljust ut för henne nu äntligen, tar ingen medicin mer och är precis som vanligt återigen och vi hoppas innerligt att hon inte behöver åka in mer :D 

Och som sagt, hade det varit en gammal katt eller om hon hade lidit eller inte gått att rädda på något sätt hade vi självklart avlivat henne, hur jobbigt det än varit, man måste ändå göra vad som är bäst för dem.. Men om de inte lider eller är gamla tycker jag man måste göra vad man kan!
  • Majsan70

Vi lägger det som behövs på våra katter men vi har även lagt veterinärbeloppet på 50000 hos försäkringsbolaget så särskilt blodigt har det aldrig blivit.

• Mynta
    Jagsajudet skrev 2012-01-18 22:08:39 följande:
    Så mycket som det krävs! Men BARA om det gjorde mer nytta än lidande för katten. Inte för pengarnas skull, utan för kattens. Ibland blir folk galna och får för sig att göra jätteoperationer på 15 år gamla hundar som redan lever på övertid...
  • Medusan

Jag hade lagt de pengar som krävdes. En familjemedlem kan inte värderas i pengar.

Det enda som skulle kunna hindra mig från att lägga en förmögenhet är om det finns en stor risk för att katten inte blir återställd eller får sänkt livskvalitet. Då skulle jag överväga att få låta katten somna in istället.

Var är det för fel på katten?

Svar på tråden Hur mycket pengar hade du kunnat lägga på en katt för läkarbesök m.m?