Paxton skrev 2012-01-18 22:16:11 följande:
Jag håller med dig. Ett djur är inte bara en slags levande gosedjur som man kastar på tippen då det blivit sjukt utan djuret är helt hjälplöst och utlämnat till vår välvilja. Om man har tagit sin an ett djur så anser jag att det är på djurets livstid och att det förtjänar all form av god vård och omsorg.
Samtidigt måste veterinären vara såpass proffsig att han/hon kan ge en rimlig uppskattning av djurets chans till fullständig återhämtning. Det är oerhört dyrt och såväl veterinärer som försäkringsbolag ser sin chans att tjäna pengar på människors kärlek till sina husdjur.
Vad har katten för sjukdom? Det är oerhört sorgligt att låta sitt djur somna in men ibland är det nödvändigt för att det inte bara är plånboken som lider utan även djuret. Om djuret inte har en rimlig chans till ett friskt liv så är det bättre att låta dem somna, det är en verklig kärlekshandling då man har djurets bästa för ögonen.
Självklart, hade veterinären sagt att hon inte gick att rädda hade vi låtit henne somna in, och det var väldigt nära att det hände.. Vi åkte in för att hon slutade äta, och det visade sig att hennes njurvärden va skyhöga. Dagen efter ringde veterinären och sa att hennes njurar slutat fungera typ, att hon inte producerade någon urin längre, och att det fanns två alternativ, antingen ge ett intensivdropp av något slag eller att avliva.. jag sa då eftersom hon endast är ca ett år, att de skulle göra allt de kunde, och hon svarade på behandlingen, dagen efter hade hon producerat urin, druckit och ätit lite, helt fantastiskt!! De sa att hon fått en kraftig infektion som gjort det och fick medicin. :) Dock slutade hon äta igen 3 dagar efter att hon kommit hem och vi åkte in igen, proverna såg bra ut och de kunde inte säga varför det blivit såhär igen, men hon blev bättre där inne iaf och fick återigen komma hem :) nästan en vecka senare va det dags igen, hon spydde direkt efter att hon druckit vatten och vi åkte in igen.. Hämtade hem henne idag och de trodde det berodde på medicinen att mag- och tarmfloran blev rubbad. Det ser ljust ut för henne nu äntligen, tar ingen medicin mer och är precis som vanligt återigen och vi hoppas innerligt att hon inte behöver åka in mer :D
Och som sagt, hade det varit en gammal katt eller om hon hade lidit eller inte gått att rädda på något sätt hade vi självklart avlivat henne, hur jobbigt det än varit, man måste ändå göra vad som är bäst för dem.. Men om de inte lider eller är gamla tycker jag man måste göra vad man kan!