• Anonym (trött...)

Erfarenheter från Atarax?

Hejsan.

Har börjat ta Atarax igår. 10mg tablett. 2 st 3 ggr om dagen.
    Jag har en son på ett år o två hundar som jag måste ta hand om och känner mig så himla trött o sur. Ataraxen skulle hjälpa mot mina humörsvängningar, jo visst de har de gjort. Jag går omkring och är förbannad större delen av dagen. Kommer dessa biverkningar försvinna? Sitter nu lite i valet o kvalen om jag vågar fortsätta. Känner att jag bara vill sova bort dagen.  Så fort jag började ta dem så försvann all motivation till allt. Erfarenheter från fler som ätit atarax?

• Svar på tråden Erfarenheter från Atarax?
  • Jenny Hä

Är inte det mot klåda ? Jag kan vara galet fel ute men har hört om det.

• RS89

jag har atarax utskrivet vid ångest (alltså ta dem vid behov)-

varför skriver dem inte ut typ antidepressiva istället...dem fungerar jättebra mot humören och man känner sig inte trött (snarare pigg). fast det är mycket möjligt att din trötthet kommer försvinna sen när kroppen vant sig vid atarax men frågan e då om alla andra effekter från tabletter försvinner också...för så är det för mig..tar jag atarax flera dagar i rad funkar det inte mot ångest länge men jag blir ju inte trött.

• Anonym (trött...)

Jo, det också. Är väl egentligen mot ångest o oro. Jag fick det utskrivet för att jag har mina raseriutbrott ibland. Funkar som lugnande. 

• Cicek

Håller med ovanstående, Atarax brukar man ju ha som vidbehovs-medicin, varför sätter de inte in antidepressiva i så fall?? Skulle också tippa på att flera av biverkningarna kommer försvinna (t ex tröttheten) men sannolikt också effekten, det låter inte som en jättebra idé..

• Fredrika2007

Man blir ju extremt trött av dem. Tar man två st vill man ju bara sova. Och är man trött blir man sur...?! En del får dem utskrivna som sömnmedel. Och det är det enda de duger till tycker jag. Skulle aldrig vilja ta dem mitt på dagen, för att bli så trött som man blir av dem och orka ta hand om barn, det skulle jag aldrig fixa.

Tycker du ska prata med din läkare igen och be om nåt annat. Men som sagt, får du sömnproblem nångång så är de utmärkta.

• Anonym (ssk)

Atarax har man inte alls bara som vb medicin. De används som ngn sa här även mot klåda men även att ha som lugnande. Precis som alla såna här mediciner får man räkna med biverkningar och att det tar 4-6 veckor innan man märker av fullt ut. På vissa går det direkt men som sagt, man får ge det lite tålamod.

• Anonym (trött...)
    RS89 skrev 2012-01-18 22:31:26 följande:
    jag har atarax utskrivet vid ångest (alltså ta dem vid behov)-

varför skriver dem inte ut typ antidepressiva istället...dem fungerar jättebra mot humören och man känner sig inte trött (snarare pigg). fast det är mycket möjligt att din trötthet kommer försvinna sen när kroppen vant sig vid atarax men frågan e då om alla andra effekter från tabletter försvinner också...för så är det för mig..tar jag atarax flera dagar i rad funkar det inte mot ångest länge men jag blir ju inte trött.
    Okej. Jag ska prata med en annan doktor nästa vecka tillsammans med terapeuten. Så får se vad de säger. Sa dessutom förra gången jag var att jag inte ville ha ngt som man blir trött av för jag måste orka hålla humöret uppe på dagarna, så känner mig lite besviken då vanligaste biverkningen var trötthet. 

Ska testa ta ikväll, har jag jätte svårt att ta mig ur sängen imorrn så kanske jag ska överväga att sluta med det. Tycker inte atarax hjälpt mig på ngt annat plan heller, förresten. Är jätte lättretlig nu. 
  • Anonym (en gång)

hej ts,

jag har tagit Atarax en gång, jag hade ångest och en kompis gav mig en. Oj oj vad jag fick skämmas efteråt! För jag blev så arg och övertygad om att jag jag jag hade rätt och alla andra fel, alla var ivägen, jag trodde att de ville håna mig och blev stingslig och hemsk. De andra tog det bra, tyckte att jag bjöd på lite underhållning, som tur var! Rodnar när jag tänker på det fast det var tio år sedan nu.  

Så Atarax funkar inte på alla. Men som vanligt är det ju en balansgång mellan effekt och biverkningar. Prata med läkaren! För du verkar ju ha det jättejobbigt! Hoppas det ordnar sig!

• Anonym

Atarax bildar inte ett beroende som andra mediciner kan göra så förmodligen är det därför TS har fått det. Jag fick det mot allergi och jag blev också sjukt trött av dem, kunde bara ta dem på kvällen innan jag skulle sova... Vet inte om man vänjer sig jag åt dem så kort tid...

• Cicek
    Anonym (ssk) skrev 2012-01-18 22:36:16 följande:
    Atarax har man inte alls bara som vb medicin. De används som ngn sa här även mot klåda men även att ha som lugnande. Precis som alla såna här mediciner får man räkna med biverkningar och att det tar 4-6 veckor innan man märker av fullt ut. På vissa går det direkt men som sagt, man får ge det lite tålamod.
    Jag vet att de används mot klåda, jag menade när man använder dem mot ångest, då skriver man väl oftast ut dem som vb-medicin, inte som något man tar regelbundet?
Svar på tråden Erfarenheter från Atarax?