Tips! Hur gör man på bästa sätt för att sluta med napp?
Mappen betyder verkligen allt för min dotter på snart tre år, finns det några därute som kan ge tips om hur man på bästa sätt slutar med nappen
Mappen betyder verkligen allt för min dotter på snart tre år, finns det några därute som kan ge tips om hur man på bästa sätt slutar med nappen
jag passade på att kasta alla när min dotter va på dagis.
hon gnällde på kvällen när hon skulle sova efter napp men det gick snabbt över.
vet att visa kör att man kan skicka dom till tomten oxå.
när barnen är runt tre år brukar de iallafall här få en tid till tandläkaren. Vi pratade med vår dotter inför det besöket och berättade att om man har napp får man fula tänder (det ä ju så) vet inte hur vi sa det är 5årsen nu. och att stor flickor inte har napp och så fick hon ta med sig napparna till tandläkaren. gick jättebra.
Kanske kan läsa någon bok som handlar om att ge bort nappen. Finns en som heter typ Kråke, Elsa och nappen. Min dotter fick önska sig vad hon vill i julklapp och gav tomten napparna.
Man kan åka till leksaksaffären och "köpa" en liten leksak för dem. Eller "glömma" dem hemma om man åker på semester. Vi hade velat att vår nu 3åriga dotter hade lämnat sina till tomten, men vi väntar lite till eftersom lillebror också har napp. Till sommaren senast ska napparna väck!
Vår son var 3 när vi gav napparna till tonten och så fick han en leksak av tomten. Vi sa att tomten behöver napparna så han kan göra leksaker till barn. Funkade hur bra som helst. Men de måste nog vara redo först. Vi slutade några månader innan med napp på dagen o han fick bara på kvällen.
Min sons BÄSTA ägodel var hans napp, det fanns inget bättre än den.
När han blev lite drygt 3 år så blev han magsjuk och bland det första jag sa var att det var nappens fel, han var för gammal för napp helt enkelt och det var den som gjorde att han kräktes.. Två ggr samma dag frågade han efter den och sen inge mer..
Taskigt utav mig, men det gick och det gick MYCKET smidigare än vi någonsin trott! :)
Eller så pratar man med barnet o förbereder henne på att det är dags att lägga ifrån sig nappen och sen gömmer/kastar/målar den med stop och väx eller vad man nu tycker.
Min treåring har just slutat med napp. Vi bävade, precis som du och trodde inte att det skulle gå. Han älskade (älskar) sin napp och hade den mycket. För mycket. Vi började med att begränsa nappanvändandet till kvällen och natten. För att gosa och mysa i soffan. Det mysigaste som finns tycker vi alla tre... En kväll för tre veckor sedan hittade vi inte nappen (vi hade bara en kvar) letade verkligen överallt, men den var borta. På riktigt. Inget vi planerat. Men, jaha tänkte vi. Nu kör vi väl då. Sonen var ledsen, men han förstod. Vi tröstade och han somnade efter lite gråt. Men det gick mycket bättre än jag trott. Nästa dag låg det ett stort paket i hallen och ett brev från tomten. Han hade hittat nappen och behövde den till hans ledsna lilla tomtebebis. Tomten kan ju inte gå på Ica. Osv.... I paketet låg en skördetröska, lycka. Den sov han med i flera dagar. Synd att den var så stor. Han har frågat lite sorgset efter nappen vid läggdags ett par gånger men det har gått väldigt bra. Vi har pratat mycket om tomtens bebis som nu är glad.
Min son lämnade sina nappar till min kompis bebis (då var han 2 år) och fick en present i utbyte. Han var jättestolt att ge dem till en " behövande" bebis. "Stora killar har ju inte napp" hade vi pratat med honom om ett par dagar innan. Det viktigaste är väl att inte ge med sig när man väl bestämt sig. De har ju faktiskt inget behov av nappen längre än möjligtvis känslomässigt och det kan ju bytas mot en nalle, bil, snutet eller docka!
Lycka till!