• troddeduja

Nån med erfarenhet av blodförtunnande under graviditeten?

Jag lider av en defekt i blodet som gör att jag lättare drabbas av blodproppar.
    Pratade med en bm och hon sa att jag troligen till 100% får ta blodförtunnande under min graviditet.
    Är det någon med erfarenhet av det? Vet att vissa får ta sprutor varje dag medans andra får ta piller. Men det måste man väl sluta med innan förlossningen annars blöder man väl ihjäl?
    Snälla svara någon! Är lite orolig för detta!

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av blodförtunnande under graviditeten?
  • Kickans mamma

finns en liknade tråd vnta ska jagta fram den

• Naimiez

Jag är gravid i v 24 och har enkelt APC-recistens. Äter trombyl med behövde inte sprutorna.

• Kajak

Skrållan:
    om du inte tar mediciner då kan du får bloppropp i hjärna i värsta fall.

Så det är bra att du tar mediciner.

Min pappas frugan tog den fram tills hon var vecka 20 sen minns jag inte om hon fick fortsätta med det fram tills förlossningen.

Väninna till mig fick 2 missfall (väldig tidigt vecka 6 och vecka 7) pga blodpropp (det tror hon o läkaren)
    Så hon ska ta samma mediciner som du så fort hon ser plus-svar på grav.test o ta det varje dag fram tills hon är vecka 16 sen vet jag inte hur det ska bli.

Det är inget att vara orolig för.
    *lycka till*

• troddeduja

Blir kvinnor med dom här problemen sjukskrivna under graviditeten?
    Har hört det någonstans. Men jag vill inte vara sjukskriven isåfall!
    Nån som vet nåt om det?

• Kajak

nää?? jag har ej hört om det.

Du kan prata med bm om detta men man sjukskriver sig om man har problem.

kanske du får sjuksriva dig ett par veckor i början av behandlingen, jag vet ingenting om detta.

• snuttan82

Jag har givetvis gått och brutit benet och är nu i vecka 35. Min barnmorska ansåg att gravid + fraktur inte var någon bra kombination när det gäller blodproppar, så varje dag får jag sticka mig själv med fragminsprutor. Jag skulle sluta med sprutorna när jag är bra i foten igen, eller när förlossningen börjar. Han sa också att det inte var någon risk att jag skulle blöda mera än vanligt vid och efter förlossning.

Min kompis fick sprutor på förlossningen och några veckor efteråt, då hennes mamma hade fått en propp när hon födde.

• Eftra

jag är också tvungen att ta sprutor mot blodpropp från vecka 28 och någon månad efter bf.känns läskigt.är bara i vecka 17 nu så ja kan pusta ut en stund till.kram på er

• maria81

Att ta sprutor är ingen fara när du är gravid, dem får du ta fram tills förlossningen. Jag har fått fragminsprutor varje dag nu i snart 7 år (tål inget annat) och man blöder inte så mycket mer med dem. Säg att du kanske går på ett blodförtunnande medel som Waran i vanliga fall och behöver göra en operation. Då får du ta fragminsprutorna under operationstiden och ev en tid innan.

Men du kommer nog att få föda på specialförlossningen och få gå på specialMVC. Men det är bara bra och kul för man får göra täta kontroller och många UL

• maria81

Att ta sprutor är ingen fara när du är gravid, dem får du ta fram tills förlossningen. Jag har fått fragminsprutor varje dag nu i snart 7 år (tål inget annat) och man blöder inte så mycket mer med dem. Säg att du kanske går på ett blodförtunnande medel som Waran i vanliga fall och behöver göra en operation. Då får du ta fragminsprutorna under operationstiden och ev en tid innan.

Men du kommer nog att få föda på specialförlossningen och få gå på specialMVC. Men det är bara bra och kul för man får göra täta kontroller och många UL

Svar på tråden Nån med erfarenhet av blodförtunnande under graviditeten?