• MimmiLina

Amerikanska tårtor - vilka konstverk!

Bara måste starta en tråd om tårtor nu alltså.

Jag har alltid undrat över amerikanska tårtor. Dom ser så konstigt plastiga och goda ut. Ser inte alls ut som marsipan, vad fanken gör dom sina tårtor av egentligen?
    På film och sånt ser deras tårtor nästan magiska ut, skulle vilja smaka. Men de smakar säkert bara socker. Men de är verkligen riktiga konstverk, skulle platsa på vilket konstgalleri som helst.

Bara kolla här:
    www.confetticakes.com/images/fshn1a_lg.jpg

• Svar på tråden Amerikanska tårtor - vilka konstverk!
  • xSBx

dom gör väl tårtorna ofta med sugar paste istället för marsipan?

jag önskar jag kunde göra så snygga tårtor

• MimmiLina

Flutterby - Haha, ja! Det skulle det nog kunna vara faktiskt.

• MimmiLina

Sugarpaste? Vad innehåller det? Lät onyttigt & gott!

• xSBx

sugarpaste

1msk gelatin
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl glucos (använde vit sirap)
    1msk glycerin (finns på apoteket)
    2msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
    ca 20dl floursocker (skiktat)
    2-3 droppar smak och färg, om man så önskar

maizenamjöl och extra floursocker att pudra arbetsytan med (jag använde potatismjöl, gick lättare då

Satsen räcker till att täcka en tårta på 25 x 10 cm hög

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerinet; blanda väl.

Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smak och ev färg.

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu 10dl floursocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda succsesivt i resterande fluorsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.

Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera fluorsocker; för hård, mer vatten (en droppe i taget).

Använd sugarpasten direkt eller förvara den i en lufttät bytta i svalen. När du ska använda den igen så ta fram den och knåda den mjuk igen.

• Lola Jämtland

På Panduro säljer de väl färdig Sugarpaste?

• MimmiLina

Åh, ett helt recept, tack!

Det lät inte som så värst goda ingredienser, men det ser himla gott ut.

Varför använder man sig inte av det till tåror i Sverige egentligen?

• MimmiLina

Lola - Jag googlade, och dom säljer tydligen sånt där ja.

• Sånglärkan

Vi var hembjuda på eftermiddagsfika till en amerikansk vännina i november....

Heaven.... allt utom Jell-o:n

Hon hade gjort fem olika tårtor eftersom det var fem olika saker som skulle firas!!!!!

• MimmiLina

Åh, ja JELLO!

Sånt har dom i Danmark oxå, och jag letar efter det varje gång jag är i Helsingör, men har inte hittat det än. Ser sååå dallrigt gott ut!

• Fru Höstlöv

Jello brukar finnas lite varstans.
    I Stockholm finns Grays, som har massor av amerikansk mat. Men jag har märkt att även i stora kedjor kan ibland finnas en sektion med jordnötssmör, oreos och jello.
    Bara att gå runt och leta alltså.

• MimmiLina

Om man ändå bodde i Sthlm...

• Likah

Jag har gått en del tårtkurser, mest på skoj för det är så roligt! Där sa dom "gör tårtorna på vanligt svenskt sätt men garnera dem amerikanskt".

Sugarpaste används ganska flitigt i Sverige också, finns att köpa i tårtaffärer och på nätet, t.ex. www.tartverkstan.se Det är mycket smidigare och lättare att jobba med än marsipan och lättare att färga in i alla möjliga färger. Men det smakar ingenting tycker jag! Marsipan är mycket godare!

• MimmiLina

Å...vilken härlig sida... massa godis....

• MimmiLina

Likah - Kan tänka mig att det bara smakar socker. Marsipan smakar ju lite mandel och så. Men det ser finare ut med sugerpaste!

• Likah

Ja, och till bröllopstårtor används oftast sugarpaste för det är lättare att få helt vitt än marsipan. Man får lite utlopp för sina barnsliga "modellera"-fantasier...

• Miah78

Jag bakar och dekorerar en del. Jag använder mig av Sugarpaste eller en speciell vit marsipan från England (finns att köpa på www.dekoreramera.se). Ibland gör jag egen sugarpaste och då smaksätter jag den med vanilj eller vad jag vill ha.

Svar på tråden Amerikanska tårtor - vilka konstverk!