• camillas1985

    Finns det någonting som kan hjälpa mot ticks?

    Min pojke som blir 3 år nu har fått "diagnosen" genomgripande störning i utvecklingen utan vidare specifikation. Vi väntar på att få komma till hab så de kanske ändrar diagnosen sen. Hur som helst så har han även ticks som han gör lite då och då och de har inte stört honom utan bara varit där ibland. Men nu sen i söndags så har han haft jätte kraftiga och kastar med huvudet framåt och bakåt jätte ofta. Syns på honom att det stör för han går och tar sig om nacken. Vi tycker att det ser otäckt ut och sökte därför hjälp och efter mycket om och men så fick vi komma till barnakuten och de i princip skrattade åt sambon och undrade vad de skulle kunna göra åt saken. De hade aldrig varit med om att man sökte för en sån sak och de hade minsann jobbat där i 40 år. De trodde inte att han kunde få sån kraft i ticksen att han kunde göra illa sig själv heller. Bara att åka hem igen. Vi kände oss inte nöjda och idag ska vi till en läkare på vårdcentralen men känns ju inte som att han/hon kommer kunna göra något heller. 

    Är det någon som har barn med ticks som fått någon slags hjälp eller har något tips av något slag. Vet ju att man ska ignorera det så mycket som möjligt och det har vi också gjort men när man är rädd för att han ska göra illa sig själv så blir det lite svårare.  


    Isak 090201 William 100721 Bebis i magen =).
  • Svar på tråden Finns det någonting som kan hjälpa mot ticks?
  • Stardust74

    Min son är ju lite äldre, 10 år, och han har mycket tics + adhd.
    Det verkar inte finnas några riktigt bra alternativ för att bli av med tics, det finns medicin för att dämpa men det tror jag de är försiktiga att skriva ut över lag? Vi vill inte ge vår son medicin för det. Vissa saker kan man ju tänka på. Vad man ger för mat tex. Ta bort allt som innehåller färgämnen och mat som innehåller E-ämnenl tex. Dessa råd fick vi av en läkare med bred erfarenhet när vår son hade det jobbigt i somras. Det finns kognitiva sätt att minska ticsen med- det kräver ioch för sig stort tålamod och mycket diciplin.
    prata med en neroläkare eller annan läkare med erfarehnhet av ticsproblematik, sök på andra sjukhus om det inte finns att tillgå i din egen kommun. Hoppas det går bra! (Vår sons tics är troligen genetiska- det finns olika typer av tics. I hans fall växer de förhoppningsvis bort med åren.) 

  • camillas1985

    Tack för tipset.
    Som tur är så har det jätte kraftiga ticset han hade gått över och nu gör han annat istället som inte ser ut att kunna skada honom på något sätt även fast det stör honom lite. Förstår att man inte ger medicin så lätt och det är jätte bra men när de var så mycket som han hade så känns det för mig som att det hade varit nödvändigt om det nu hade fortsatt då han hade svårt att både leka, äta mm med dom.  
    Har ni tagit bort de livsmedlen och har ni i så fall sett någon förändring? Det finns ju i så himla mycket både färgämnen och E.  


    Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Stardust74

    Min son har tidvis haft jättesvåra tics som påverkar honom negativt, tex knycker med nacken så att han får jätteont och drar in magen gång på gång så att han mår illa. Vi har märkt att ticsen alltid förvärras när vardagen förändras, när det är skollov tex. Ticsen byts ju ut hela tiden med några dagars mellanrum. Så ett svårt och jobbigt tics kan övergå till ett mildare tics. Har din son både verbala och kroppsliga tics? Du kan se till att låta en barnneurolog titta på din son, filma honom under en tid så kan neurologen avgöra huruvida han behöver medicinering och vilken slags tics det handlar om. tourettes eller ärftliga tics kanske.

    Vi försöker bromsa upp vad sonen stoppar i sig för mat och go´saker. Han får äta godis som många andra men begränsat. Vi lagar alltid mat från grunden, inga halvfabrikat. det finns ju e-ämnen i väldigt mycket och jag tror inte man kan skydda sig från allting, men man kan ju försöka begränsa intaget så mycket man förmår sig. vi väljer att ge honom vanlig glass istället för isglass tex. det är mycket färgämnen i. 
    Det finns en sida på nätet som heter    http://www.sjalvhjalppavagen.se/ där finns mycket bra att ta hjälp av. Man får vara lite "om sig och kring sig;))" och ta reda på grejjer och vara lite "obekväm". Vi har en jätte bra doktor till vår son, som är både intresserad och påläst och tacksam för att vi som föräldrar är aktiva och pålästa, vi tar reda på saker och förmedlar dem till henne. Vi har även en annan doktor (god vän) som hjälper vår son och då får vi information ur flera synvinklar:)
    Lycka till!  

  • liv666

    Angående ticks. Kontakta barnpsyk de brukar kunna hjälpa till med råd. Vår son hade från tre års ålder massor av ticks och OCD. Rådet vid riktigt störande ticks var att försöka att få sonen att byta ett sådant ticks mot ett annat det funkade ibland. Fasta rutiner lindrade också och förbereda allt som gick utanför vardagen i god tid så att han visste att man skulle göra något speciellt det minskar stressen och därför också alla ticks. Ticks skapar på något underligt sätt kontroll när de inte har kontroll. Bra sömn och fysisk aktivitet minskade också ticksen. Idag är han 16 och oftast syns ej ticksen till och det från att ha en hel A4 sida fullskriven med ticks och olika tvång. Lycka till

  • jessooo

    Hej min son på 8 år tror vi med har ticks för han slänger med huvudet fram och tillbacka i soffan när han ser på tv lickaså när han ska till och somna in om kvällarna fast då slänger han med huvudet i huvudkudden och han biter även på sin tunga och gör ifrån sig olika ljud.
    Vi har nu boka en tid till honom vid en barn läkare och ska få komma dit den 4 juni så jag hoppas verkligen på att dom får fram va detta kan vara för något.
    Ni får gärna ge mig era tips om hur jag som förälder med kan göra för att dämpa de någorlunda.
    Med vänlig hälsning jessica

  • Ilena

    Hej!

    Tics och tvång kan vara sjukdomen pandas. Det behandlas med antibiotika och Ipren i flera månader.

Svar på tråden Finns det någonting som kan hjälpa mot ticks?