• Glad i hågen

Snabb och enkel sommarmat

Insåg i dag att jag har idétorka på snabb och enkel sommarmat när man inte vill ägna de lediga heliga dagarna åt att stå allt för mycket i grytorna. Men om vi är flera som delar med oss av ett eller ett par idéer var så får man ju ett lämpligt uppslag att hämta inspiration ifrån.
    Här kommer mina bidrag:

Pasta med vitlökszuchini
    Strimla zuchinin och fräs med 1-2 vitlöksklyftor. Blanda ner en burk cremefraiche och rör försiktigt tills allt är varmt, salta och peppra efter smak.
    Servera med pasta.

Klart!

Rislåda i ugn:
    Blanda en del ris med två delar vatten i en ugnsfast form. Tillsätt vad du har i gömmorna och tycker är gott, t ex grillade kycklingbitar, skinka, ärtor, majs och paprika, ananasbitar, kryddig korv, tonfisk, bönor...
    Krydda med salt och svartpeppar och ringla över lite honung eller sirap.

Koka i ugnen 20 minuter. Riv ev. över lite ost och gratinera i slutet.

• Svar på tråden Snabb och enkel sommarmat
  • Fjällknyttet

Couscous. Har inget direkt recept.
    Couscousen kokas i buljong
    Valfria lättstekta grönsaker
    Russin och nötter (bra för gravida)
    Koriander och cirton
    Matlagningsyoughurt till.

Mums!

Nypotatis och sill

• Popflickan

Böcklingsmörgås!! (som jag nyss åt)

Koka ägg. Rensa ur böcklingen. Bred en stor knäckemacka med smör, mosa på böcklingen, läg på hackad/skivad rödlök, kokt ägg i skivor ha på persilja eller dill eller annat grönt (fryst eller färskt). Ha gärna på pepparot också!

Mums filibabba!!

• Signatur

När det är varmt ute är det jättegott med kall risgrynsgröt med konserverade persikohalvor till.

Gott med omelett också. Kan göra nästan vad som helst som fyllning.

• Tess76

Färskpotatissallad

Blanda i vad man har hemma, men här kommer ett jättegott exempel:
    Kokt kall färskpotatis i bitar
    Rädisor
    Babyspenat eller annan sallad
    Tomater
    Fetaost
    Oliver
    Soltorkade tomater med marinad (marinaden blir som en dressing i salladen)
    Rödlök

Gott till allt möjligt, kassler, grillad kyckling, grillad lax, grillat kött...

• HasseH

Min favorit just nu: (Ganska självklar sommarmat, förlåt)
    nykokt färskpotatis, matjessill, gräddfil, gräslök, mjukkokta ägghalvor.

I förrgår åt vi köttfärsbiffar, skivad fetaost, tsatsiki, klyftpotatis, sallad, stjocka tomatskivor. Som en slags grekiskinspirerad hamburgare. Gott och somrigt, och man kan köpa färdiga klyftpotatis att värma.

Godaste grilltillbehöret tycker jag är färskpotatissallad med olika blad t ex ruccola, spenat etc, kanske paprika, lök, gurka, smulad fetaost, kapris, gärna dijondressing med lite honung. Smarr. Vill man inte grilla kan man steka en bit laxfilé istället.

• carita74

Creme fraiche bonjour m vitlök och ärtor, kassler, pastaskruvar, kruksallad...... blanda ihop, och vips så har du enkel sallad,god och mättande, servera gärna m vitlöksbröd.

• carita74

Creme fraiche bonjour m vitlök och örter, kassler, pastaskruvar, kruksallad...... blanda ihop, och vips så har du enkel sallad,god och mättande, servera gärna m vitlöksbröd.

• bubbelmaja

Jag har en god rätt som tar 5 minuter att göra. Cous cous med tonfisksås. En burk tonfisk, en burk tomatkross, en vitlöksklyfta, cremefraish med valfri fetthalt, salt, peppar, svarta oliver i eller bredvid. Så gott och enkelt!

Svar på tråden Snabb och enkel sommarmat