• izzi

Hur mycket kläder i storlek 50?

Hej

Är gravid med mitt andra barn. Då jag skulle ha mitt första barn läste jag och fick höra att storlek 50 var ingen idé att köpa. Så när bebisen var född var hon kort endast 47 cm lång och allt var för stort.

Nu har jag bara två av hennes bodys i storlek 50 kvar och funderar på hur många man behöver. Jag tyckte hon var liten ganska länge. Minns inte nu men i några månader funkade ju storlek 50.   

• Svar på tråden Hur mycket kläder i storlek 50?
  • auo

vi hade ingen av detta storleken . vi köpte 56 på engång . visst var dom lite store först men dom växer sååååå fort ut från dom storleker . hon var 52 cm lång när hon föddes . och hon är vårt första med . 

• colanappen

jag hade oxå bara 2 bodysar i 50 de kunde min son ha några veckor...
    kan ni inte vänta och se... lätt att be ngn att smita förbi ngn affär och köpa lite mer kläder om det skulle behövas...
    det är ju trist att köpa och sen får man en jättebebis som hoppar över flera storlekar på en gång..

• Millie84

Till mig sa alla att jag skulle låta bli att köpa så mycket kläder i storlek 50 för att de växer ur de så fort. Dottern var dock under tre kg och nästan drunknade i den enda bodyn i den storleken som vi hade köpt. Det tog såklart längre tid för henne att växa sig in i storlek 56 så vi använde 50 i någon månad. Som tur var fick vi en massa så vi slapp panikhandla! Men mitt tips är, ha några bodys i den storleken. Viktigast är ju att det sitter bra och att de är behagliga för det lilla ömtåliga barnet istället för att han/hon ska ligga inknycklad i något som är aldeles för stort! :)

• izzi

Jag ska nog se till att ha en tre fyra stycken ändå. Det är ju inte kul att det är för stort eller oskönt för den delen heller. 

Jag tyckte dottern växte sakta och hon är fortfarande kort Men det kan såklart bli annorlunda med nästa barn.   

• LillaNovaK

Vi använde en hel del i stl 50 då dottern var liten. Tror inte vi bytte upp till stl 56 förrän hon var 1,5 månad.

• Alisa

Jag har bara fått tidiga barn och har några gamla bodys i 45 (för säkerhets skull) och kanske 4-5 bodys i strl 50. Jag vet att både farföräldrar och morföräldrar vill köpa när bebisen kommer så vi avvaktar och ser hur stor han är  

• vargaa

Jag hörde samma sak och köpte mest 56 till första barnet. Dottern var 51cm och jag ångrar att jag inte köpte mer i stl 50. Även ett barn som är lite längre kan ha stl 50 efter som att dom ändå kurar ihop sig och kläderna har lite marginaler. 56 var för stort. Så denna gång (väntar barn nr 2 om ett par veckor) har jag bara köpt stl 50 faktiskt. Förutom uteoverallen då, den köpte jag i 56. Har iof inte köpt så mkt kläder, köper mer när bebisen kommit och vi vet om det blir pojke eller flicka, men som sagt bara stl 50. Har inte ens lagt fram dotterns 56-kläder i bebisens klädlåda. Dom kommer ändå att vara för stora till en början.

Har köpt 3-4 bodies, 4 par byxor, en body med ben, en kofta, strumpor, overall och mössa. Tog fram ett par könsneutrala plagg i stl 50 från dottern också.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • RS89

mina babykläder består av hälften 56 och hälften 50...

och om jag ska vara ärlig så kan jag inte se skillnaden på alla plagg..vissa 56 är ju jättesmå som vanliga 50 och vissa 50 är lite större än vanligt också.

• Bullen i ugnen
    RS89 skrev 2012-01-19 21:45:40 följande:
    mina babykläder består av hälften 56 och hälften 50...

och om jag ska vara ärlig så kan jag inte se skillnaden på alla plagg..vissa 56 är ju jättesmå som vanliga 50 och vissa 50 är lite större än vanligt också.
    Beror ju på vilket märke det är. H&M t ex är väldigt små i storlekarna, medan Polarn och Pyret är stora i storlekarna.
  • Loreena

Min son växte jättesnabbt i början. 56 växte han ur på några veckor och 62/68 på några månader. När han var helt nyfödd använde han i ärlighetens namn inte så mycket kläder. Jag hade honom mest hud mot hud eller med en liten body på. Det var sommar och han ville ammas hela tiden.

• Loreena
    Loreena skrev 2012-01-20 21:33:05 följande:
    Min son växte jättesnabbt i början. 56 växte han ur på några veckor och 62/68 på några månader. När han var helt nyfödd använde han i ärlighetens namn inte så mycket kläder. Jag hade honom mest hud mot hud eller med en liten body på. Det var sommar och han ville ammas hela tiden.
    Man kommer rätt långt med att gosa in bebisen i en filt som nyfödd. :) Men det är ju gulligt med små barnkläder också. Men man behöver ju inte köpa så mycket, eftersom att de växer så snabbt.
  • Elvis Mamma

Hade bara köpt storlek 56 men det var alldeles för stort för sonen så på väg hem från BB fick vi stanna å handla storlek 50 vilket sonen kunde ha ca 2 månader, denna gången kommer vi köpa både 50

Svar på tråden Hur mycket kläder i storlek 50?