• MammatillVidar

Vidar och ?

Namnförslag mottages gärna! Har en son som heter Vidar. Lillasyster eller lillebror väntas i början på mars.
    Framförallt tjejnamn vill jag ha hjälp med. Flört  Men fram med killnamn också vettja!!

• Svar på tråden Vidar och ?
  • VeraVera

vi väntar barn i juni blir det en pojk blir det eric/erik tjej blir det Esther

• DenNamnbitne
    Vidar &

Inga
    Asta
    Olivia
    Runa
    Hedvig
    Karin
    Ulla

Isar
    Johan
    Fridolf
    Sven
    Alfred
    Dan

Lycka tillTomte
  • DenNamnbitne
    Mysanochmimer skrev 2012-01-19 12:29:40 följande:
    Jag har en Arvid och om mini i magen är en pojk är det nog en Vidar
    Men är inte de lite för lika? Ar-vid och Vid-ar. Örn och skog - skog och örn. Jättefina och låter bra ihop är de dock!
  • Mysanochmimer
    DenNamnbitne skrev 2012-01-19 12:47:52 följande:
    Men är inte de lite för lika? Ar-vid och Vid-ar. Örn och skog - skog och örn. Jättefina och låter bra ihop är de dock!
    nej det tycker jag inte, likheten är det som tilltalar mig

Slår man på Vidar så är det juh betydelsen "skogsman" det man får (http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Vidar )

och på Arvid "örnskog" eller som vissa påstår "örnkrigare/man" ( http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Arvid )
  • DenNamnbitne
    Mysanochmimer skrev 2012-01-19 15:14:39 följande:
    nej det tycker jag inte, likheten är det som tilltalar mig

Slår man på Vidar så är det juh betydelsen "skogsman" det man får (svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Vidar )

och på Arvid "örnskog" eller som vissa påstår "örnkrigare/man" ( svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Arvid )
    Förlåt- ändelsen till Vidar är ju inte örn- jag förvirrade mig i örnskogen. Och betydelserna är inte så lätta att lista ut. Vid står ju för skog (se ved) och -ar för krigare. Sen om det innebär skogsman eller skogskrigare eller så för man väl tänka ut själv. Delarna känner man till betydelsen på- men det är svårt att veta hur de ska tolkas tillsammans iblandSolig
  • Mysanochmimer
    DenNamnbitne skrev 2012-01-19 16:02:13 följande:
    Förlåt- ändelsen till Vidar är ju inte örn- jag förvirrade mig i örnskogen. Och betydelserna är inte så lätta att lista ut. Vid står ju för skog (se ved) och -ar för krigare. Sen om det innebär skogsman eller skogskrigare eller så för man väl tänka ut själv. Delarna känner man till betydelsen på- men det är svårt att veta hur de ska tolkas tillsammans iblandSolig
    Ja det är inte så lätt det där med betydelsen, samtidigt som det känns viktigt, dock brukar dom äldre namnen ha ganska bra "mening" även om det kan finnas fler tolkningar

Till TS

Jorun
    Astrid
    Sigrid

tycker jag passar till Vidar (och till Arvid med )
Svar på tråden Vidar och ?