• st elmos fire

Kan laktosintolerant äta mjölkfritt?

Jag undrar om en person som är laktosintolerant kan äta mjölkfritt? Om jag bakar kan jag baka med mjölkfritt smör och servera denne? Anledningen till frågan är att sonen är mjölkproteinallergisk och vi köper mjölkfritt smör men skulle baka och ta med till jobbet och en arbetskamrat kan inte äts laktos och köper inte laktosfritt smör om hon ändå kan äts samma som sonen.. Rörde jag till det nu?

• Svar på tråden Kan laktosintolerant äta mjölkfritt?
  • Tirem

Ja, i mjölkfria varor finns inte mjölksockret laktos.

• sys

Mjölk består huvudsakligen av:
    *mjölkprotein
    *mjölksocker (laktos)
    *fett
    *vatten

Laktosintolerant = tål mjölkprotein = äter laktosfria produkter
    Mjölkproteinallergiker = allergisk mot mjölkprotein + laktos = äter helt mjölkfria produkter.

Det är den stora skillnaden på mjölkproteinallergi och laktosintolerans.

Jag vet inte hur många gånger jag har beställt mjölkproteinfri mat, fått maten serverad och de säger laktosfri, jag ifrågasätter maten och de kollar med kocken, kommer tillbaka och får veta att de använt laktosfria produkter i maten. Hur svårt ska det vara för en kock (som är utbildad!!) att förstå skillnaden när de får in en beställning på mjölkproteinfri mat? *hmm*

we begin our lives when we die
  • Carla82

Ja, det går fint. Mjölkprotein allergi är värre än laktosintollerans (och två helt skilda saker) för någon som är laktosintollerant räcker det med att använda låglaktosprodukter eller laktosfritt dvs utan mjölksockret laktos men de produkterna är inte mjölkfria bara med en lägre mängd laktos. Använder du mjölkfria produkter är ju problemet ur världen. Snäll du är som tänker på din kollega.

• st elmos fire

Tack för svaren!
    Kul om alla kan fika! Ang restauragerna, jag är nötallergiker och restaurangfolk är förvånansvärt dåligt pålästa för att ha det yrket!

• Carla82

Jag är skaldjursallergiker (extremt allergisk och laktosintollerant men det är inget problem ) och har samma erfarenhet tyvärr.

Svar på tråden Kan laktosintolerant äta mjölkfritt?