• tingelingela112

8åring utan aptit, är proteinshake skadligt?

Min son är snart 8 år. Han har periodvis INGEN matlust alls. Nu fick han maginfluensa för någon månad sedan och sen dess har han ätit jättedåligt. Man kan se på honom att maten växer i munnen på honom och jag har inte hjärta att Tvinga honom att äta då. saken är att han redan är liten, han gick ner 2½ kg nu och jag kämpar verkligen med hans vikt och aptit. Kom Gärna med tips och tankar nån?
    Min sambo dricker proteindryck efter att han har tränat, är det någonting som är farligt för en liten kille? Har gett honom en sån shake med en skvätt grädde i på kvällen och han gillar det. Blev bara orolig att det är skadligt? Nån som vet? 

• Svar på tråden 8åring utan aptit, är proteinshake skadligt?
  • JohannaHallberg

Hejsan! När jag var liten, ca 6-10 år så hade jag absolut ingen aptit. Ville inte ha någon mat alls och jag rasade i vikt. Min äldsta bror som är 13 år äldre än mig drack då sådana proteindrycker och jag älskade dom, så till slut var min mor tvungen att ge mig sådana så att jag fick i mig någonting. Efter några år så gick det över. När man har börjat gå upp i vikt igen så brukar även aptiten komma tillbaka. 

Sen vet inte jag om det är bra eller dåligt för barn, men jag har inte tagit någon skada av det. Hade jag inte fått sådana så hade jag nog inte gått upp i vikt alls.

Idag väger jag helt normalt och har aptit nog att äta vad som helst ;D 

• vittra

Nej han ska absolut inte dricka proteindryck! Titta själv på förpackningen vad de innehåller! Tycker du det verkar som ett näringsmässigt komplett alternativ? Nej.

Jag skulle tipsa om "skonkost" istället, dvs kokt lättäten mat (kokt torsk är vanligt) och istället för proteinpulver kan du göra jättebra och nyttiga smoothies. Kryllar av recept på internet som är kanonbra och näringsmässigt riktiga.

• Coyote

Antigen gör man som Vittra säger eller så tar man kontakt med sjukvården och ber om råd.

• Hellinor

Nyttiga smoothies är nog bättre som vittra säger. Man kan göra dem precis hur goda som helst! Och det är ju alltid lättare att dricka än att äta och tugga, när man har dålig aptit. Och det gör nog inget om du har i lite gräddglass till en början för tillvänjning. Ett tag, när mina barn drack mycket smothies, så kunde jag till och med göra gröna smoothies till dem på grönsallad och med frukt i, och på det viset fick stora barnet i sig mycket grönt, trots att han vägrade äta grönsaker. Men vänta lite med det, det smakar trots allt lite speciellt.

• vittra

Angående att det är skadligt, ja det kan ju naturligtvis vara skadligt. Men sedan beror det ju på vad för proteinpulver han har. Det finns ämnen som är dopingklassade i många "helt vanliga" proteinpulver. Många vet inte ens om det! Även om det inte är idag dopingklassade ämnen i pulvret så kan det ändå vara ämnen som är tveksamma och potentiellt skadliga.

Dessutom står det ju tydligt i instruktionerna att detta inte ska ersätta vanlig mat, det innehåller ju bara protein. Människor, särskilt barn, behöver också kolhydrater och mycket fett för att kunna utvecklas normalt. Särskilt för hjärnans utveckling. Förutom att han då inte kommer få vare sig tillräckligt med fett eller kolhydrater så saknas också alla viktiga vitaminer och mineraler.

• Irriterande

Gå med ungen i affären och låt honom bestämma inom rimliga gränser

Sedan lagar ni maten tillsammans

• mamma till tre busungar

Ta kontakt med sjukvården. Skulle han behöva tillskott så finns det ju näringsdrycker som är mycket bättre.

• pojkens

det beror ju på vad man menar med proteindryck. Man kan köpa rent vassleprotein i pulverform och göra smoothies på hemma med mjölk och banan etc och det är knappast skadligt. Sedan är väl aldrig färdiga bantnings/proteindrycker speciellt nödvändigt eller bra, det kan vara onödiga smakämnen och saker i. Inte nödvändigtvis farliga men onödiga som sagt. 
    Jag är själv dålig på att äta och brukar göra egna "proteinsmoothies" hemma när jag glömmer bort att äta. Men jag tycker nog ni ska diskkutera med bvc eller läkare också så det inte finns någon emdicinsk anledning. 

• EmmaHenke

Köp istället näringsdrycker som finns på Apoteket, det får min dotter när hon är inne i dålig matperiod. Matlusten brukar Lomma tillbaka efter en vecka eller två. Lycka till!!

• annki72
    EmmaHenke skrev 2012-01-19 13:54:16 följande:
    Köp istället näringsdrycker som finns på Apoteket, det får min dotter när hon är inne i dålig matperiod. Matlusten brukar Lomma tillbaka efter en vecka eller två. Lycka till!!
    precis så vår läkare om vår son på 10 år som knappt äter mat och är super smal.
    Mamma till 4 söner och en dotter
  • cajsasmamma

Jag brukar göra smooties till min dotter som inte äter, hon dricker dom iaf vilket jag är väldigt glad för. .
    Har inga direkta recept men jag blandar det jag har hemma bla  nötter, yogurt, mjölk, förskpressad, flingor, linfrö, färska frukter 

Svar på tråden 8åring utan aptit, är proteinshake skadligt?