• tesse66

Är detta rätt??? Säga upp sig som gravid?

Jag har ett vikariat inom kommunen fr.o.m. 20111017 t.o.m. 20120902.

Jag berättade när jag anställdes att jag var gravid och var tvungen att gå sista april. Jag fick ändå detta vikariat t.o.m.september.             
    Nu har jag fått foglossning och vill ta ut föräldraledighet fr.o.m 1/4 (bf 29/4). Berättade detta för min chef som sa att det inte var några problem men att jag ska skriva på ett papper om att säga upp mig på egen begäran??? Jag trodde att jag har rätt att ha vikariatet kvar så länge som det står på mitt anställningsavtal, dvs 120902. Vad vill min arbetsgivare att jag säger upp mig innan avtalets slut? Missar jag inte LAS-dagar och semesterdagar som jag väl borde få om jag inte säger upp mig själv utan "bara" är föräldraledig?   

Hjälp någon? Hon ville att vi skulle skriva papper snarast...                                                    

• Svar på tråden Är detta rätt??? Säga upp sig som gravid?
  • JQs

Jag tror inte hon får göra så, är ganska säker. Är du med i facket så ring dem... Jag skulle inte skriva på det pappret om jag vore du...

• Frontline

Vad du en gör så skriv inte på några papper om att du säger upp dig...
    Prata med facket eller nån facklig representant på jobbet och se vad dom säger...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alisa

Nej säg inte upp dig, detta kanske (?) är grundande för din SGI. 
    Prata med någon annan som vet men spontant känns del helfel.  

• Le petite moi

Vilken knäpp chef. Du har rätt att vara kvar anställningen ut. Du har rätt att söka  graviditetspeng, vilken man kan ta ut 60 dagar innan BF om man får det beviljat. Men du har inte rätt att ta ut föräldradagar före 10 dagar (tror jag att det är) innan BF om du inte fått semester eller graviditetspeng beviljad. PÅ vissa arbetsplatser så får man helt enkelt INTE jobba p.g.a för stora risker och då blir man sjukskriven. Prata med din chef och fråga vad hon menar?

• PetulaK

SKRIV INTE PÅ!!!!

Man ska aldrig säga upp sig på egen begäran!!! ( Om man itne har ingått en riktig saftig överenskommelse med arbetsgivaren...)

Detta luktar diskriminering av gravid....

Ta kontakt med ditt fack omgående!

Men för guds skull SKRIV INTE PÅ!

• Barbabok

Du kan visst sluta jobba tidigare än BF! Läs föräldraledighetslagen.

Mammaledighet

4 § En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Om hon inte är ledig på annan grund skall två veckor av denna mammaledighet vara obligatoriska under tiden före eller efter förlossningen.    Arbetstagaren har också rätt att vara ledig för att amma barnet.    Mammaledighet behöver inte vara förenad med att föräldrapennning betalas ut. Vid ledighet för att amma barnet gäller inte 10-15 §§. Lag (2000:580).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm
  • JQs
    Le petite moi skrev 2012-01-19 15:35:59 följande:
    Vilken knäpp chef. Du har rätt att vara kvar anställningen ut. Du har rätt att söka  graviditetspeng, vilken man kan ta ut 60 dagar innan BF om man får det beviljat. Men du har inte rätt att ta ut föräldradagar före 10 dagar (tror jag att det är) innan BF om du inte fått semester eller graviditetspeng beviljad. PÅ vissa arbetsplatser så får man helt enkelt INTE jobba p.g.a för stora risker och då blir man sjukskriven. Prata med din chef och fråga vad hon menar?
    Graviditetspeng kan man ju inte få hur som helst så det beror ju på vad det är för arbetsuppgifter TS har. Föräldrapenning kan man ta ut upp till 60 dagar innan BF...
  • Ruggugglan

Vad jobbar du som? Jobbar du som vårdbiträde/undersköterska kan du ansöka om havandeskapspenning.
    Skriv för guds skull inte på några papper om uppsägning!

• Ortfjäll

Skriv inte på!!!!!

Gå till din BM o bli sjuskriven istället...

Klar disskriminering av gravid!!

Som tidigare skrivit d är SGI grundande och om du säger upp dig MÅSTE du dagen efter gå o skriva in dig på arbetsförmedlingen för att inte bli nollklassad på försäkringskassan! (dvs få lägsta utbetalningen ca3000:-/mån lite osäker på beloppet men mycket mer än så är det inte har jag för mig) och att ha spädbarn o bara få 3000 i månaden är inte optimalt.

Så vad du än gör SÄG INTE UPP DIG!!!!           

• tomisamat

Du sänks i föräldrapenning om du inte jobbat till dagen fram till fp. Då blir du stående som arbetslös. Man måste enligt försäkringskassan jobba till den dagen man börjar ta fp om man inte blir sjukskriven eller något. Så skriv inte på något. Då måste hon säga upp och det får hon inte hur som helst. En kompis som blev drabbad.

• LillyLolo

Vad stört

Men om du ändå inte ska vara där mer så kan du väl lika bra skriva på det? Eller?

• Egendomligt

Du har rätt att ta ut föräldrapenning innan förlossningen, oavsett om du är vikarie. Inte ska du behöva säga upp dig från vikariatet.

Sen beror det lite på kollektivavtal och så, du kan tex ha rätt till semesterdagar för de första månaderna som du är föräldraledig (under förutsättning att du fortfarande är anställd alltså) det kan ju vara sånt som arbetsgivaren vill slippa undan.

• Egendomligt

Tänkte lite fel i mitt förra inlägg. Det är i semesterlagen som det står att de första 120 dagarna man är hemma med föräldrapenning är semestergrundande. Vilket innebär att du får ca 8 betalda semesterdagar under din föräldraledighet om du fortfarande är anställd.

• tesse66
    litenlitenliten skrev 2012-01-19 15:43:55 följande:
    Vad jobbar du som? Jobbar du som vårdbiträde/undersköterska kan du ansöka om havandeskapspenning.
    Skriv för guds skull inte på några papper om uppsägning!
    Jag arbetar inte inom vården så tror inte jag har rätt till havandeskapspenning. Det är därför jag tar föräldrapenning fr.o.m. 1/4 (ca 4 v. innan bf) för jag känner redan nu att jag inte kommer att klara av det arbete jg har (kontorsarbete med mycket möten).. (orkar inte chansa med försäkringskassan..)
    LillyLolo skrev 2012-01-20 17:07:25 följande:
    Vad stört

Men om du ändå inte ska vara där mer så kan du väl lika bra skriva på det? Eller?
    Jagtänkte att jag ev. går miste om semesterdagar & LAS-dagar.. Men tyckte ändå det var konstigt att min chef ber mig säga upp mig själv.. Finns ju inga grunder för det...

Nej, jag har inte skrivit på ngt papper.. Och tänker inte göra det heller. TACK för alla svar!
Svar på tråden Är detta rätt??? Säga upp sig som gravid?