• Anonym (today)

Ta del av barnens journaler?

Får vi biologiska föräldrar ta del av barnens journaler?
    Lvuade barn och vi vill kunna ta del av deras journaler.

Jag vet att vi har den rättigheten...men soc försöker slingra ur och slippa ge dem till oss.
    Kom ett långsamt ja till svar... Dom sa ,vi måste gå igenom dom och ta bort sånt som ni inte får se....Har väntat i ett halvår att få dessa journaler!

• Svar på tråden Ta del av barnens journaler?
  • Anonym (today)

Ingen?

• JA77

I stort sett JA, men om vården bedömer att barnet kan fara illa av att uppgifter kommer ut, kan de neka.

• Anonym (today)
    JA77 skrev 2012-01-19 14:41:07 följande:

I stort sett JA, men om vården bedömer att barnet kan fara illa av att uppgifter kommer ut, kan de neka.

Hur menar du? Och hur vet du det? tack för ditt svar iallafall
  • Anonym (today)
    JA77 skrev 2012-01-19 14:41:07 följande:

Vården?
  • JA77
    Anonym (today) skrev 2012-01-19 15:34:44 följande:
    Vården?

Ja, vården. De som skriver i journaler (läkare, sjuksköterskor, psykologer, etc) är ju vårdpersonal.
  • Anonym (today)
    JA77 skrev 2012-01-19 15:36:24 följande:
    Ja, vården. De som skriver i journaler (läkare, sjuksköterskor, psykologer, etc) är ju vårdpersonal.
    Jaha men vi har även fått typ daganteckningar. Hur det går med barnen rent allmänt.I familjehemmen tex.Jag fick i början men nu har jag inte fått ngt på länge.
  • Anonym (Anna)

Om vordinarie vårdnadshavare inte har vårdnaden just nu, kan jag tro att man inte har fri tillgång till journaler heller. Finns många situationer som jag tycker att barnen måste skyddas i ett sånt läge.

Om man misstänker att barnet farit illa fysiskt eller psykiskt så måste barnen skyddas- den sekritess som gäller inom sjukvården måste även gälla biologiska föräldrar- eftersom de inte har vårdnaden nu. Det kan ju även vara de som är orsaken till barnens nuvarande situation.

Pågår det tex en polisutredning paralellt, så är journalerna inte heller tillgängliga.     

• JA77
    Anonym (today) skrev 2012-01-19 15:38:21 följande:
    Jaha men vi har även fått typ daganteckningar. Hur det går med barnen rent allmänt.I familjehemmen tex.Jag fick i början men nu har jag inte fått ngt på länge.

Det skickas ju inte ut löpande. Du får väl vända dig till sockontoret och höra. Men som sagt, bedömer man att det finns uppgifter i journalen som mamman/pappan inte bör veta, då lämnas inga uppgifter ut, man vill barnens bästa.
  • Anonym (today)

Har talat med en jurist idag och hon sa att vi vårdnadshavare har rätt att ta del av barnens journaler. MEN däremot kan soc ta bort delar som vi ej har behörighet till. Vi är vårdnadshavare till barnen trots att dom är placerade. Familjehemmet fick fråga lov av OSS att tex skaffa pass...och det fick dom med vår samtycke.
    Märkligt är det att soc förhalar och jag känner på mig att dom inte vill skicka dem till oss!

• JA77
    Anonym (today) skrev 2012-01-19 15:58:22 följande:
    Har talat med en jurist idag och hon sa att vi vårdnadshavare har rätt att ta del av barnens journaler. MEN däremot kan soc ta bort delar som vi ej har behörighet till. Vi är vårdnadshavare till barnen trots att dom är placerade. Familjehemmet fick fråga lov av OSS att tex skaffa pass...och det fick dom med vår samtycke.
    Märkligt är det att soc förhalar och jag känner på mig att dom inte vill skicka dem till oss!

Antagligen för att man vill skydda dina barn, det går först.
Svar på tråden Ta del av barnens journaler?