• Just Mee

Tips på tårtbotten+fyllning som är mjölkprotein och äggfri

Hjälp!
    Håller på och ska försöka få till en GOD tårta som är mjölkprotein och äggfri pga av allergi. Jag behöver massa tips på tårtbotten recept (gärna för långpanna) och massa goda fyllningar!

Tack på förhand!
    /M

~Tim 090130~Ebba 100923~
  • Svar på tråden Tips på tårtbotten+fyllning som är mjölkprotein och äggfri
  • Blå Flygare

Saftig Banankaka

(Utan mjölk, ägg, soja. Går bra att byta ut mjölet mot glutenfritt och iMat mot kokosmjölk för att göra receptet glutenfritt.)

Dessa funkar också bra som muffins, men godast då om man bakar i stora muffinsformar

2 dl vatten
    2 msk linfrön (hela)
    3 dl socker
    4½ dl vetemjöl
    100 g mjölkfritt margarin
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    8 msk iMat
    2-3 bananer

Koka vatten och linfrön, sila bort linfröna.
    Vispa linfrö-avkoket med socker till ett skumm, ta god tid på dig.
    Smält margarinet och blanda i det samt torrvaror och iMat. 
    Mosa bananerna och blanda i.
    Smörj och bröa en STOR form. I med smeten o in i ungen.

200 grader 40 min. För muffins ca 20 min.

Paket-Tårta

Till botten har jag använt banan-och choklad-tårtbotten som det finns recept på ovan. Tagit trippelt recept till en långpanna och låtit grädda i 40 min. Botten är sedan delad i fyra delar (men inget på höjden)

Tårtfyllning:
    300 g hallon
    2 msk vanillin
    1½ msk kokmarsanpulver (Ekströms)

Blanda, koka, svalna. Detta räcker till två av de tre lagren. I det mellersta lagret hade jag mosad banan.

Smörkräm:
    300 g mjölkfritt margarin
    500 g florsocker
    1 msk vanillinsocker
    ca 4 tsk hett vatten + karamellfärg.

Vispa samman. Detta var lite snålt, gör gärna mer! Tänk på att bre på medan smörkrämen är smidig så inte bottnarna smular för mycket.

Marsmallowsfondant att dekorera med

200g marsmallows eller skumgodis - mjölk och äggfria
    2msk vatten
    2 msk cocosfett
    ca 500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält.
    Smörj en större bunke med cocosfett och lägg i florsockret. Gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev (smörjd med cocosfett!) eller knåda som vanlig deg. 
    Låt vila minst en timme innan utbakning. Förvaras i rumstemperatur väl inplastad i max tre veckor. Blanda i lite olja om degen blir torr.

• Blå Flygare
    Banan och chokladtårta

utan mjölk, ägg och soja.

Tårtbotten
    3 dl vetemjöl
    2 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    2 dl havredryck
    50 g mjölkfritt margarin
    1 banan
    mjölkfritt ströbröd till formen

Fyllning
    Oatly/Gogreens vaniljvisp

-Blanda alla torra ingredienser noga
    -Smält margarinet och tillsätt det
    -Blanda i havredrycken
    -Mosa bananen och rör ned
    -Häll smeten i en bröad rund normalstor form. Använd med fördel en form med avtagbar kant. -Grädda i 175 grader ca 30-35 minuter. 
    -Låt kakan svalna, dela den sedan i två delar. Bred på fyllningen.

Glasyr
    50 g mjölkfritt margarin
    2 msk havredryck
    2 msk kakao
    Ca 2 dl florsocker

-Blanda margarin, havredrycken och kakao i en kastrull. Rör om tills margarinet smält. 
    -Ta av från värmen och rör ned florsockret. Vispa smeten jämn.
    -Låt svalna något och bre sedan över kakan. Om du vill kan du dekorera tårtan med strössel eller godis (eller efter eget tycke).

Tips!
    Blir även bra som chokladkaka utan fyllning. Går även bra göra som muffins i formar. Om du gör dubbelsats blir det lagom för en långpanna. Om du väljer långpanna; skär då upp i rutor när glasyren stelnat.
    Det går också att dekorera med smörkräm som på bilden, men kakan kan bli i sötaste laget då.
  • Blå Flygare

Nyckelpigetårta

Utan mjölk, ägg och soja.

Kladdkaka 1 st normalstor
    2½ dl socker
    50 g mjölkfritt margarin
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2-3 msk kakao
    1 krm salt
    1½ dl havredryck
    1 tsk vaniljsocker

-Vispa socker och fett poröst med 1 msk havredryck.
    -Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av havredrycken.
    -Vispa sedan i minst två minuter till.
    -Häll i smord och bröad form med löstagbar botten.
    -Grädda i 150 grader 35-40 minuter.

Tårtan
    -Gör 3-4 runda kladdkakebottnar i olika storlekar eller gör en stor i en långpanna och skär ut bottnarna.
    -Lägg tre av dem på ett fat med den största underst och den näst minsta överst med vispad Oatly/GoGreen vaniljsås emellan.
    -Dela den minsta på hälften och lägg som huvud med vispad Oatly vaniljsås emellan.
    -Blötlägg och smält 8-10 gelatinblad. 
    -Mixa en påse (500g) frysta hallon med 1 tsk florsocker
    -tillsätt gelatinet under vispning/mixning.
    -Lägg på tårtan och forma till en rund kropp
    -Smält mjölkfri choklad (Kung Markatta) och måla prickar

• Blå Flygare

Ett alternativ till att baka tårtbotten: 

Glasstårta

Av Oatly jordgubbsglass gjordes denna tårta och är utan mjölk, ägg och soja.

Låt oatly-glassen halvtina, kläm sedan ner i en fryst bakform av av önskad form. Frys in.
    Vid servering ta ut ur frysen, och spola forman under hett vatten så glassen släpper. Lägg upp på fat och dekorera. Ät genast!

• Just Mee

Tack för tipsen! Du har inget recept på tårtbotten utan banan, då varken jag eller barnen tycker om banan :/

~Tim 090130~Ebba 100923~
  • MEHJ

Måste favorits den här jag med!! Vilka fina tårtor ni gjort!!

• Blå Flygare
    Just Mee skrev 2012-01-20 07:57:41 följande:
    Tack för tipsen! Du har inget recept på tårtbotten utan banan, då varken jag eller barnen tycker om banan :/
    Tyvärr inte, de jag testat som varit "vanliga" tårtbottnar har blivit torra och fått mycket smak av bakpulvret/NoEgg när jag bytt ut ägg mot äggersättning. Och så tycker jag om dessa banankakor, så sen har jag inte letat vidare. Finns säkert bra recept om man bara letar. Hört många talat om en god princesstårta, kan det vara den i "Fika - för dig som inte tål ägg eller mjölk"? Har ju inte testat den själv så jag vågar inte gå i god för den.

Glömde skriva om glasstårtan att det går ju lika bra att göra på Sias sorbéer. Blåbär ett lager och kaktus/lime andra mmmmm..... Frys emellan så blir det skarpare kanter mellan lagren. 
  • Just Mee
    Blå Flygare skrev 2012-01-20 10:09:13 följande:
    Tyvärr inte, de jag testat som varit "vanliga" tårtbottnar har blivit torra och fått mycket smak av bakpulvret/NoEgg när jag bytt ut ägg mot äggersättning. Och så tycker jag om dessa banankakor, så sen har jag inte letat vidare. Finns säkert bra recept om man bara letar. Hört många talat om en god princesstårta, kan det vara den i "Fika - för dig som inte tål ägg eller mjölk"? Har ju inte testat den själv så jag vågar inte gå i god för den.

Glömde skriva om glasstårtan att det går ju lika bra att göra på Sias sorbéer. Blåbär ett lager och kaktus/lime andra mmmmm..... Frys emellan så blir det skarpare kanter mellan lagren. 
    okej, hmm den boken har inte jag, finns den på nätet tro?

glasstårtan lätt god, men vi ska ha dropp in fika så då kommer den nog flyta bort :/ men ska testas vid annat tillfälle :)

Tack så mycket för dina Tips!!
    ~Tim 090130~Ebba 100923~
  • jmmm
    http://www.allergimat.com/
    Kika in den sidan där har du mååånga olika recept
    Angående mjölken i mjölkfritt så kan man byta ut vanlig mjölk mot havremjölk rakt av, alltså samma mängd. Tyvärr går havresmaken igenom i vissa maträtter. De som är allergiska brukar dock va vana vid det o tycker de  e ok, mer de icke allergiska som ragerar om de ska äta samma tårta.
Svar på tråden Tips på tårtbotten+fyllning som är mjölkprotein och äggfri