• Emelle85

    vilket land ska man välja

    är medlem på AC. Läser runt bland länderna. Och är helt förvirrad över  det mesta ! Vi ville egentligen adoptera från Kina, men min man fyller 26 år i år och kravet är 30 fyllda och sedan ca 5 års väntetid i landet. Vilket vi inte är så sugna på utan vill komma igång så fort som möjligt-

    Någon som har tips på ett land där ni själva tycker att adoptionen gick smidigt och barnet hade det bra genom processen.  Och där det kommer flera barn per år till Sverige.

  • Svar på tråden vilket land ska man välja
  • Chimamanda

    Jag har nog inga konkreta tips på länder, men jag tycker att ni ska titta väldigt brett och inte för tidigt fästa er vid ett särskilt land. Det är ju egentligen först när ni har ett färdigt medgivande som ni måste välja och vad som händer under tiden i länderna, det vet man inte.

    Vi bestämde oss runt tre månader innan vi kunde skicka vår ansökan. Fram tills dess hade vi tre "favoritländer". Nu har vi ju bara erfarenhet från just det landet vi ska adoptera från och så tror jag det är för de flesta, att man i de flesta fall har svårt att jämföra länder, eftersom man inte har den erfarenheten.

    Adoptionscentrum gör sitt bästa för att det ska bli så bra för de adopterande familjerna som möjligt, men sen spelar ju ländernas olika kulturer in också, man kan t ex ha lite olika syn på barn. Och hur barnen har haft det fram till adoptionen kan ju variera mellan barnhem inom samma land.

    Apropå hur många barn det kommer, så tycker jag det verkar finnas tendenser att de riktigt "stora" länderna minskar och att det istället finns fler länder, men med färre adopterade barn per land, till Sverige. Jag tror det kan vara lika bra att adoptera från ett land som det inte kommer så jättemånga barn från, som från ett av de stora länderna.

    Vet inte om detta hjälpte dina funderingar något.. ;)

  • fabbemam

    Håller med Grace O.

    Vill tillägga att om ni kan tänka er att adoptera barn med SN så gör Kina nu mer i vissa fall en del undantag från sina "vanliga" regler, kolla med AC vilka möjligheter som finns. SN- barn från Kina kan gå väldigt fort beroende på vilka SN man känner att man mäktar med.

  • en glad
    Emelle85 skrev 2012-01-19 14:23:45 följande:
    är medlem på AC. Läser runt bland länderna. Och är helt förvirrad över  det mesta ! Vi ville egentligen adoptera från Kina, men min man fyller 26 år i år och kravet är 30 fyllda och sedan ca 5 års väntetid i landet. Vilket vi inte är så sugna på utan vill komma igång så fort som möjligt-

    Någon som har tips på ett land där ni själva tycker att adoptionen gick smidigt och barnet hade det bra genom processen.  Och där det kommer flera barn per år till Sverige.

    Det funkar inte för någon sökande att själv läsa sig till vilket land man skall välja. Man behöver avvakta den hjälp man får av organisationen då utredningen och medgivandebeslutet  finns klart.  Först då får man veta vilket/vilka länder som välkomnar en som förälder till ett av de barn som skall placeras...  En del sökande har svårt att bli accepterade i något enda land andra har bättre tur och kan välja mellan flera. Att ha ett svenskt medgivandebeslut är alltså ingen garanti för ett barn .... man skall passera genom minst ett ursprungslands "nålsöga" också .... och där är det organisationen som står för kunskap o erfarenhet!
  • Juno

    Som "en glad" redan sagt så är det inte fråga om att välja fritt bland länder och det faktiska valet gör man tillsammans med organisationen när man har ett medgivande och det är dags att ställa sig i kö till ett land.

    Innan dess kan man naturligtvis informera sig och "önskedrömma" om länder och på så sätt förbereda sig för det verkliga valet. Samal in all tillgänglig info om de olika länderna som finns tillgängliga. Sortera bort dem som inte accepterar er pga ev sjukdomar, övervikt, äktenskapets längd, religon osv. Min man har diabetes och jag BMI över 29 och därför begränsades antalet länder en del. Vissa länder kräver att föräldrarna är aktiva kristna och det minska också urvalet.

    Sen gör ni er prio-lista:
    Vilket land har kortast kö för tilfället? Alt hur länge kan ni vänta?
    Vilken ålder önskar ni att ert barn har? Vill ni har ett ungt barn minska urvalet
    Vad får det kosta? Lång resa och lång vistelse ökar kostnaderna
    Kan ni resa två gånger?
    Hur länge kan ni stanna i landet?

    Efter att ha gått igenom den listan så finns det troligen bara ett par möjliga länder kvar

    Sätt upp kriterier

  • JRS

    Hej Jag och min man är också väldigt unga i adoptions sammanhang. Det är svårt att hitta länder där man passar in på alla krav. Vi gjorde så att vi gick igenom alla organisationer land för land och kollade på vilka länder som skulle acceptera oss och sen valde vi den organisation som hade flest länder som passade oss och våra förutsättningar. Det kan vara en bra ide att spalta upp och se vilka alternativ ni har. Kanske finns det nån organisation som har fler länder att välja mellan. Alla organisationer finns på Mia.eu men det är ju mest om ni vill ha en aning om vilka alternativ ni har för i slutändan sker valet tillsammans med adoptionsorganisationen. Ett annat alternativ är att ringa upp och prata med dem. De brukar vara väldigt trevliga att ha med att göra. Lycka till =)


  • Hjärtat längtar

    Hej!
    Jag håller med JRS! Svårt att veta så här vilka länder som kan passa. Hur länge har ni varit gifta?
    Vi är 25 och 26 och på gång med vår adoptionsansökan till Taiwan! =) 

  • Emelle85
    Hjärtat längtar skrev 2012-01-23 11:12:13 följande:
    Hej!
    Jag håller med JRS! Svårt att veta så här vilka länder som kan passa. Hur länge har ni varit gifta?
    Vi är 25 och 26 och på gång med vår adoptionsansökan till Taiwan! =) 
    Hej
    min man blir 26 i år och jag blir 27 i år. Gifte oss i juli 2011. Sri Lanka har vi också som ett alternativ. Där barnen som kommer också är små, vilket man också vill ha.
  • Hjärtat längtar

    Ok. De sökte ju familjer till Thailand på ac, men eftersom ni inte har medgivande kanske det inte är att tänka på. Sri lanka kanske är ett bra alternativ, men det känns alltid lite osäkert med länder där det inte kommer så många barn ifrån. Colombia genom ac kanske?

  • soffanloppan

    Hej! Det bästa ni kan göra är nog att prata med er organisation. Ni kan även läsa på AC:s hemsida om länderna, där ser ni klart och tydligt vilka krav länderna har. Tex Bmi, äktenskapets längd, åldersgränser m.m

    Lycka till!!

    // Soffan 

Svar på tråden vilket land ska man välja