• Min älskade lilla prins

Rädda sprucken sockerpasta

Igår modellerade jag en stor figur i sockerpasta. Figuren var helt slät när jag lät den torka men nu dagen efter har det blivit massor av sprickor i den. Går det att kamouflera bort genom att lägga ny sockerpasta på? Blir det bra? Å vad kunde jag gjort för att förebygga krackeleringen?

• Svar på tråden Rädda sprucken sockerpasta
  • Muffins i magen

Det du kan förebygga med är att plasta in den ordentligt så att den inte torkar. Vet inte om den går att rädda, Vad är det för figur du har gjort?

Muffins i magen skrev 2012-01-19 17:20:09 följande:
    Det du kan förebygga med är att plasta in den ordentligt så att den inte torkar. Vet inte om den går att rädda, Vad är det för figur du har gjort?
    Men det är väl torka man vill att den  ska annats håla sig uppe? är en stor tiara som ska sitta uppe på tårtan. Nu har jag redan sprejat den guld å då framhävdes sprickorna fram ännu mer. Jaja får leva med det helt enkelt.
  • Muffins i magen

Nej den spricker alltid om den torkar helt, den ska bara torka lite lagom under plastfolie eller i burk. För att få stadga kan man använda plaströr, sugrör, trägrillpinnar och dyl för att hålla sakerna upprätt.

Muffins i magen skrev 2012-01-19 17:46:56 följande:
    Nej den spricker alltid om den torkar helt, den ska bara torka lite lagom under plastfolie eller i burk. För att få stadga kan man använda plaströr, sugrör, trägrillpinnar och dyl för att hålla sakerna upprätt.
    Aha nybörjarfel.. det visste jag inte. Tack för hjälpen! ska jag tänka på till nästa gång
  • Muffins i magen

Nej det är lite knepigt med sockerpasta! Sedan kan det vara olika på olika märken eller recept också. Lycka till med tårtan!

• Tååtan

Min sockerpasta spricker aldrig! Men kan rekommendera att du använder modellingpaste nästa modellerings äventyr ;) funkar bättre ur alla aspekter! Vad modellerade du?

Svar på tråden Rädda sprucken sockerpasta