• Dido

Mässling bebis thailand

Ni som rest med barn under nio månader till Thailand och som därmed inte kunnat vaccinera mot mässlingen, hur har ni resonerat? Supertacksam för svar!

• Svar på tråden Mässling bebis thailand
  • Dixie

vi har ännu inte rest, men åker om en månad med vår dotter som då är 7 mån - ja, det är ju inte så mycket att göra ang mässling......... vi får ju bra hoppas hon inte får det!

• giraff73

Vi åker till Thailand om ca 2 månader med vår då 6 1/2 månad son. Mest risk är nog på flygplatser etc, men får hålla tummarna att han klarar sig. Som sagt inte mycket att göra när de inte ger vaccinet tidigare.

• Tigerwoman

Vi har rest utan att vaccinera, enkelt val för oss. I Thailand vaccinerar man också barnen mot mässling så det är inte jättespritt där heller. Dessutom brukar man ju inte i första hand dö OM man nu skulle få mässling (till skillnad mot typ polio), hade själv mässling som liten och överlevde ju.

• Dixie
    Svärdlilja skrev 2012-01-21 17:00:45 följande:
    Skulle aldrig någonsin åkt!
    varför inte? 

eftersom en del i Sverige inte heller vaccinerar mot mässling längre finns ju även risken att smittas här hemma...... 
  • accept
    Dixie skrev 2012-01-21 20:02:31 följande:
    varför inte? 

eftersom en del i Sverige inte heller vaccinerar mot mässling längre finns ju även risken att smittas här hemma...... 
    Visst finns risken, men jag hade hellre stannat hemma och vetat att jag åtminstone gjort vad jag hade kunnat för att undvika smittorisk. Hade aldrig åkt utomlands innan min dotter fått 18-månadersvaccinet (vet att man kan vaccinera med det innan 18 månader), för hade aldrig förlåtit mig själv om hon blev smittad av någonting.
    Så jag hade heller aldrig åkt, vi har inte varit någonstans nu sedan hon föddes, men ska åka till Thailand i höst, då är hon 18 månader och då har hon fått alla sina vaccinationer.
    Alla får göra precis hur dom själva vill, men detta är vad jag känner iallafall.
    Ska tilläggas att just nu är det en stor mässlingepedemi även i Europa, så det är ingenting som säger att man är skyddad här hemma ändå, och det finns ju självklart många andra sjukdomar, men eftersom det var mässling som togs upp här väljer jag att skriva min åsikter angående just den sjukdomen.
    Detta är kopierat direkt från smittskyddsinstitutets hemsida: Komplikationer är ganska vanliga. Småbarn drabbas ofta av andningsbesvär (pseudokrupp). De infekterade slemhinnorna kan bli sekundärinfekterade med bakterier och barnen kan då få t.ex. öroninflammation, bihåleinflammation eller lunginflammation, vilket ofta kräver antibiotikabehandling. Mässlingviruset har också själv förmåga att orsaka lunginflammation.

Sjukdomen kan ibland (ungefär 1/1 000) leda till allvarlig hjärninflammation. Denna läker i regel ut, men kvarstående hjärnskador och dödsfall förekommer. Något specifikt läkemedel mot sjukdomen finns inte behandlingen inriktas därför mot patientens specifika symtom.

Risken att få mässling för ovaccinerade är påtaglig vid utlandsresor - även inom Europa.

Källa: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/massling/

Som sagt, jag själv hade aldrig tagit risken, men sedan är det ju upp till var och en hur pass allvarligt man ser på detta. Min man har läst till läkare i Danmark och läser därför danska tidningar över internet, där har man ett antal gånger på sista tiden kunnat läsa om mässlingutbrott, och dödsfall till följd av sjukdomen. 
  • accept

Tycker personligen att man kan faktiskt vänta tills barnet har alla vaccinationer som krävs om det är en semesterresa det handlar om. 

• evaoregon
    accept skrev 2012-01-21 20:13:22 följande:
    Tycker personligen att man kan faktiskt vänta tills barnet har alla vaccinationer som krävs om det är en semesterresa det handlar om. 
    Det tycker jag också.  Hur ser du och andra i tråden på risken för dengue feber i Thailand?
  • accept
    evaoregon skrev 2012-01-21 20:37:25 följande:
    Det tycker jag också.  Hur ser du och andra i tråden på risken för dengue feber i Thailand?
    Har jag faktiskt inte hört om, men läste nu på både smittskyddsinstitutets hemsida och UD:s rekomendationer, och får diskutera med min man också vad han tycker, men efter vad jag kan förstå är sjukdomen vanligast under maj-oktober, regnperioden, får läsa på lite bättre, men känns just nu inte kul att åka dit och kanske riskera en annan sjukdom, när man gjort allt för att skydda sig mot en annan. Visst, sjukdomar kan man få överallt, men att riskera något är ju fruktansvärt onödigt. Kanske får bli New York då trots allt? vi har nämligen diskuterat det tidigare och velat mellan Thailand och New York. Jaja, ingenting är bokat ännu, så får ta en diskussion här hemma om saken.
  • latscho

Vi åkte med min dotter när hon var 9 månader och vi vaccinerade henne mot mässlingen innan. Eftersom att hon fick den tidigare fick hon ta den igen när hon var 18 månader...ett tips bara om man är orolig!

Svar på tråden Mässling bebis thailand