• Anonym (Blivande brud)

Är det okej att gifta sig i en svart klänning?

Hej!

Lägger denna tråd i känsliga rummet så att jag kan vara anonym.... Sambon och jag blir föräldrar i april och har nu bestämt oss för att gifta oss borgeligt i början av mars. Vi ska bjuda släkten och så men vi har inte tänkt något stort firande, vi ska avsäga oss presenter och be dem närvara vid vigseln och sedan på en hemmalagad bröllopsmiddag. (Vi planerar nämligen att "genomföra ett riktigt bröllop" aka- förnya våra löften när jag pluggat klart och ekonomin därmed blir bättre och då ha stor fest för släkt och vänner.)  

Mitt problem är nu hur och var jag ska hitta en någorlunda fin klänning- vill ju trots allt vara lite fin när jag gifter mig. Har tänkt gå till "kläduthyrare" och se vad de har att erbjuda gravida. I lite panik har jag dock kikat på mammaklänningar online och hittat en som ser fin ut. Problemet är att den är svart... 

Vad tycker ni? Kan man gifta sig i svart? Det är ju ändå en borgelig vigsel.....

Tacksam för tips och råd      

• Svar på tråden Är det okej att gifta sig i en svart klänning?
  • ElectroDiva

Om du vill så kan du 

• Pickeli

Det är ju ditt bröllop du får väl ha på dig vad tusan du helst önskar (inom lagens ramar)

Klart du ska ha en svart klänning om du vill ha det!

Min kusin gifte sig i en brun-rosa klänning. Fantastiskt vacker var hon!

Google it!
  • Eloa

en bekant gifte sig i svart brudklänning i kyrkan så du kan nog gifta dig svart borgligt. lycka till!

• MissEllie

Absolut. Min kompis gjorde det och hade vita rosor till. Stilrent och snyggt!

• Anonym (ja)

Klart du kan, men jag tycker inte det är snyggt, skulle själv aldrig haft det, men det är ditt bröllop och du bestämmer.

• Betty Ballbreaker

Förr i tiden var svart den gängse färgen på bröllopsklänning i Sverige. Detta för att folk var fattiga och inte hade råd. Den svarta klänningen användes därför till såväl begravning som bröllop.

• Mare pacificum

Klart du kan! Om du vill så. Som någon skrev, att så var det förr i tiden, att man bar svart. Det här med vitt är ett nytt påhitt.

Jag gifte mig i kyrkan i medeltidsklänning i svart, guld och senapsgult. Min man hade svart kostym med guld och röd slips. Hade sedan en liten rosbukett med röda rosor. Det blev SÅ bra! Jag var SÅ nöjd med vår styling.  

• alvias78

Självklart! Förr i tiden så gifte man sig i svart. Det är ju inte i kläderna giftermålet sitter.

• Anonym

Vill du gifta dig i svart? Eller blir det svart för att du inte hittat någon annan färg?

Jag skulle själv aldrig gifta mig i svart, och det finns ju mycket kläder i andra färger du kan välja. Du har ju några månader på dig att hitta något, och även sy upp en billig klänning och du går till skräddaren

• Anonym (Blivande brud)

Kul att det är så många som har svarat!

Anledningen att jag frågar om en svart klänning är okej är för att det är den enda nödlösningsklänning jag hittat hittills. Jag letar efter en fin festklänning att hyra i alla färger förutom vit och helst inte svart. Är verkligen inne på att hyra klänning då användingstillfällena för en finare festklänning som passar en höggravid mage inte är så många tyvärr...

Jag har inte gett upp hoppet om att hitta en fin hyrklänningKyss    

• Anonym
    Anonym (Blivande brud) skrev 2012-01-19 16:55:31 följande:
    Kul att det är så många som har svarat!

Anledningen att jag frågar om en svart klänning är okej är för att det är den enda nödlösningsklänning jag hittat hittills. Jag letar efter en fin festklänning att hyra i alla färger förutom vit och helst inte svart. Är verkligen inne på att hyra klänning då användingstillfällena för en finare festklänning som passar en höggravid mage inte är så många tyvärr...

Jag har inte gett upp hoppet om att hitta en fin hyrklänningKyss    
    Men kolla internet. Du kan ju köpa superfina billiga klänningar som du har råd att bara använda en gång, som till och med är billigare än att hyra Ebay är ett bra ställe att börja (inte begagnat utan nytt där)
  • Majsan70

Jag gifte mig i en svart klänning dock med lite vita mönster. Man tar det man vill ha helt enkelt. Man kan gifta sig i jeans om man vill. 

• Polly S

man kan gifta sig i vilken färg man vill som man känner sig fin i. (jag hade röd klänning)

Svar på tråden Är det okej att gifta sig i en svart klänning?