• Anonym (Ledsen)

Hur vet man om man är deprimerad?

Tror jag håller på att få en förlossningsdepression.

Nu är det 2 veckor sedan mitt barn var tvunget att förlösas 8 veckor för tidigt pga att moderkakan låg för livmodermunnen och hade börjat blöda. Alla säger till mig "men det gick ju så bra". Barnet mår bra. Jag mår bra- fysiskt . Men nej, jag mår inte alls bra, inuti   

Det sägs att "prata med din BVC eller BM om du mår dåligt!". Men inuti mig tar det emot. Hur ska någon förstå hur JAG känner mig inuti?! Jag kanske bara hittar på? Varför kan jag inte bara bita ihop, som alla andra kan, och göra "mitt jobb" och det som krävs?

Min man blev sur på mig igår när jag sa hur jag kände mig, att jag gråtit mig igenom dagen och känner mig jättenere och ledsen. Har ingen ork. Inget tålamod. Är inte glad längre. "Jaså är du deprimerad?" sa han, som om jag själv skulle kunna ställa diagnos på mig själv. Det blev hemskt jobbigt och kändes så kravfyllt. 

Har han rätt? Borde jag veta själv om jag är deprimerad....? Hur ska jag kunna veta det?

Det är som att jag står utanför mig själv och ifrågasätter mig själv "nej, men deprimerad, det kan bara andra vara. När DU känner något är det bara "normala" känslor som inte är något att lägga vikt vid".  

Någon som har något klokt som kunde  hjälpa mig...?

Tack på förhand....

• Svar på tråden Hur vet man om man är deprimerad?
  • Cicek

Förlossningsdepression kanske? Det är inte ovanligt, många får det efter en helt "normal" förlossning. Även om ditt barn mår bra så antar jag att det var stressigt för dig, och sådant kan ju trigga igång en förlossningsdepression.

Jag förstår ändå hur du tänker, att bara andra kan vara deprimerade, inte DU. Men om någon vän hade berättat det du skrev för dig, vad hade du sagt? Troligtvis att personen inte mår bra, behöver hjälp, HAR RÄTT till hjälp osv. Eller hur? :) Det viktiga är ju faktiskt hur du mår, inte ifall du har rätt eller inte att må som du gör. Vissa kanske tycker att du borde vara så glad, att du inte har något att må dåligt för, och det är ofta de känslorna man själv får när man får en förlossningsdepression. Man BORDE ju vara glad och så är man inte det, då får man dåligt samvete och det gör ju saken ännu värre. Det är det som är grejen men en depression, just att du mår dåligt fast du kanske inte har en riktig anledning (trots att förlossningsdepression ändå har väldigt mycket mer hormoner att göra), och det är ju just därför du behöver hjälp. Du ska inte behöva må så här, och ditt barn påverkas ju av att du mår dåligt, det påverkar hela anknytningen. Jag fick en jättedjup förlossningsdepression när jag fick min son, och väntar nu mitt andra barn och hoppas att jag ska få uppleva en normal bebistid efteråt. Så tänk inte på hur du BORDE må utan fokusera på hur du FAKTISKT mår. Att vara lite deppig i någon vecka efter förlossningen är normalt. Att må riktigt dåligt efter det är INTE normalt, och det blir bara värre och värre om du inte tar tag i det, vilket kommer påverka hela familjen. Om du känner att du mår så dåligt att det påverkar dig, din familj, ditt barn, din vardag - då spelar resten ingen roll, då har du all rätt i världen att skaffa hjälp!

Och nej, ingen kanske kan sätta sig in i EXAKT hur just DU känner. De som själva har haft en förlossningsdepression har ju inte upplevt precis samma sak, men jag kan lova dig att det ändå är mycket som liknar, och det kan vara skönt att prata med andra som varit med om liknande :) Och de som jobbar med sånt här kanske inte har varit med om det själva (eller så har de det, vem vet?), men de har erfarenhet av andra som också mått som du gör nu. Så det bästa du kan göra är att vara så öppen som möjligt, berätta hur du känner, hur du tänker osv. De kommer inte döma dig eller tycka att du är knäpp (gör de det så borde de inte jobba med människor, ännu mindre med nyblivna mammor).

Hoppas du vågar ta steget att söka hjälp :) Det kommer bli bättre för alla! Inboxa mig om du vill prata, jag finns här :) Stor kram!!!

• Anonym (Ledsen)
    Cicek skrev 2012-01-19 16:42:35 följande:
    Förlossningsdepression kanske? Det är inte ovanligt, många får det efter en helt "normal" förlossning. Även om ditt barn mår bra så antar jag att det var stressigt för dig, och sådant kan ju trigga igång en förlossningsdepression.

Jag förstår ändå hur du tänker, att bara andra kan vara deprimerade, inte DU. Men om någon vän hade berättat det du skrev för dig, vad hade du sagt? Troligtvis att personen inte mår bra, behöver hjälp, HAR RÄTT till hjälp osv. Eller hur? :) Det viktiga är ju faktiskt hur du mår, inte ifall du har rätt eller inte att må som du gör. Vissa kanske tycker att du borde vara så glad, att du inte har något att må dåligt för, och det är ofta de känslorna man själv får när man får en förlossningsdepression. Man BORDE ju vara glad och så är man inte det, då får man dåligt samvete och det gör ju saken ännu värre. Det är det som är grejen men en depression, just att du mår dåligt fast du kanske inte har en riktig anledning (trots att förlossningsdepression ändå har väldigt mycket mer hormoner att göra), och det är ju just därför du behöver hjälp. Du ska inte behöva må så här, och ditt barn påverkas ju av att du mår dåligt, det påverkar hela anknytningen. Jag fick en jättedjup förlossningsdepression när jag fick min son, och väntar nu mitt andra barn och hoppas att jag ska få uppleva en normal bebistid efteråt. Så tänk inte på hur du BORDE må utan fokusera på hur du FAKTISKT mår. Att vara lite deppig i någon vecka efter förlossningen är normalt. Att må riktigt dåligt efter det är INTE normalt, och det blir bara värre och värre om du inte tar tag i det, vilket kommer påverka hela familjen. Om du känner att du mår så dåligt att det påverkar dig, din familj, ditt barn, din vardag - då spelar resten ingen roll, då har du all rätt i världen att skaffa hjälp!

Och nej, ingen kanske kan sätta sig in i EXAKT hur just DU känner. De som själva har haft en förlossningsdepression har ju inte upplevt precis samma sak, men jag kan lova dig att det ändå är mycket som liknar, och det kan vara skönt att prata med andra som varit med om liknande :) Och de som jobbar med sånt här kanske inte har varit med om det själva (eller så har de det, vem vet?), men de har erfarenhet av andra som också mått som du gör nu. Så det bästa du kan göra är att vara så öppen som möjligt, berätta hur du känner, hur du tänker osv. De kommer inte döma dig eller tycka att du är knäpp (gör de det så borde de inte jobba med människor, ännu mindre med nyblivna mammor).

Hoppas du vågar ta steget att söka hjälp :) Det kommer bli bättre för alla! Inboxa mig om du vill prata, jag finns här :) Stor kram!!!

Tack för ditt svar. Jo, visst hade jag sagt till en som kände som jag att det inte står rätt till, att det inte är "normalt". Men det här är ju jag, som borde vara starkare. Tror jag har väldigt höga krav på mig själv. Det har jag när det gäller det mesta, men tydligen i en sån här situation också.

Känner igen det där med dåligt samvete. Ju sämre man mår, ju sämre samvete får man. Man borde ju vara glad. Och jag blir orolig att barnet inte skulle känna sig önskat. Jag längtar så efter den där glädjen, lyckan. Visst man kan må lite dåligt då och då i vissa situationer som är jobbiga. Men att på det stora hela få känna sig glad, det önskar jag.  

På neonatalen här på sjukhuset serveras ingen mat. Så jag fick gå till en vanlig BB-avdelning och hämta maten. Och när jag satt där mådde jag så dåligt över att se de andras fullgågna bebisar som de tog med till dagrummet. De satt där både mamman och pappan och barnet, tillsammans, och såg glada ut. Jag satt istället där med tårar i ögonen och var så himla avundsjuk. Vi har tre andra barn att ta hand om, jag och min man. Och vi fick inte mer än första veckan tillsammans på sjukhuset. Nu träffas vi inte mycket utan går om vartannat från sjukhuset. Det är jättejobbigt både att vara själv på sjukhuset och inte få träffa den övriga familjen. Och är jag hemma mår jag dåligt över att inte vara där mitt lilla barn finns  
  • Anonym (Ledsen)

Det känns som om jag blivit snuvad på åtminstone halva upplevelsen av att få barn. 

Fick inte gå hela graviditeten. Fick inte föda på vanligt sätt utan akut snitt. Fick inte användning för profylaxkursen. Fick inget fullgånget välmående barn att ta med hem och kunna mysa med hela familjen, utan ett litet barn på neonatalavdelningen. Inte ens fick jag dela förlossningen med min man. Han var bortrest utomlands Livet bara kastades omkull helt. Även om jag visste att det inte fanns någon garanti för ett fullgånget och friskt barn, så hoppades jag ju.

Känns som om jag vill ha revansch. Helt sjukt är det att jag tänker så här, men det gör jag: vill göra det igen och göra det så att det blir den minnesvärda bra upplevlse jag hoppats på, hela grejen. Men, tillråga på allt så var det här ett barn från IVF. Så det var sista chansen. Sista barnet. Nu med detta barn så vore det ju helt ohållbart att få ett prematurt barn igen (och risk finns ju alltid för det). Det bara funkar inte. Dessutom har vi inga pengar för att betala för att göra ett till IVF. Det IVF gjorde nu fick vi subventionerat eftersom jag och min man inte hade några gemensamma barn.

Känner mig så himla otacksam

• Arktisk

Du är inte deprimerad för att du är  svag, du är dempimerrad för alla dina homorner och signalsubstanser i hjärnan är i obalans efter förlossningen och de förändingar som gått genom din kropp.

Med det sagt, så här ser de skattningskalor för deppresion man får göra hos läkaren ut.

http://deprimerad.net/for-allmanheten/testa-dig-sjalv/had-skalan/hospital-anxiety-and-depression-scale-had/

Det är inte nog mycket för att man "själv" ska kunna ställa diagnos, du är inte någon läkare. Men det kanske kan ge dig en tankeställare att kolla på testet och göra det lättare för dig att inse att du behöver vård. 

• Kerstin 995

hej vännen
    Prata med någon på psyk för du har nog fått förlossningsdeppretion. Jag känner till detta så sök  för det.
    Det är så mycket som ställer om i kroppen vissa klarar sig bra vissa inte så bara ring få hjälp.

Svar på tråden Hur vet man om man är deprimerad?