• Shannon

Hjälp för att sluta klia/klämma finnarna på ryggen/ansiktet/armarna

Jag har finnar i ansiktet och på ryggen, dock är dessa (från början) små och få och skulle inte synas nästan alls om det inte vore för att jag kliar och klämmer på dom! Även porer är en "favorit". Jag klämmer även på överarmen (det är inte finnar utan mer porer) så det ser hemskt ut ibland eftersom naglarna gått in i huden för jag klämmer så hårt och lämna små streck efter sig. I somras kunde jag inte ens gå med t-shirt.

I perioder har jag inte rört dessa alls och har haft en jätte fin hud, men när jag är stressad... det är då det börjar. Nån som har tips på annat jag kan göra istället för att klia? Och vad jag kan göra för att hjälpa läkningen av såren/ärren och vad jag kan göra för att sluta klia? Försöker smörja in mig med body lotion på armarna och ryggen varje dag (inte lika roligt att klia/klämma för fingrarna glider och man blir kladdig om fingrarna), använder även bephanten på såren/ärren. Ni som haft samma problem vad gjorde ni?

• Svar på tråden Hjälp för att sluta klia/klämma finnarna på ryggen/ansiktet/armarna
  • kossan

Köp basiron för att bli av med finnarna och tvätta armar, rygg och ansikte med ansiktsvatten så borde du inte få lika mycket pormaskar!

Men jag är likadan, klämmer och pillar med pincetten på alla pormaskar och finnar som går att få tag på. MEn jag är en riktig pillermaja och om du är likadan så skulle det kanske kunna hjälpa att hitta något annat att pilla med. Du skriver att det blir värre vid stress så jag kan tänka mig att du är likadan... pröva att börja virka eller liknande så du har något att pilla med så du slipper klämma på finnarna! =)     

• Shannon
    kossan skrev 2012-01-19 17:28:12 följande:
    Köp basiron för att bli av med finnarna och tvätta armar, rygg och ansikte med ansiktsvatten så borde du inte få lika mycket pormaskar!

Men jag är likadan, klämmer och pillar med pincetten på alla pormaskar och finnar som går att få tag på. MEn jag är en riktig pillermaja och om du är likadan så skulle det kanske kunna hjälpa att hitta något annat att pilla med. Du skriver att det blir värre vid stress så jag kan tänka mig att du är likadan... pröva att börja virka eller liknande så du har något att pilla med så du slipper klämma på finnarna! =)     
    Ja jag är en sån där pillrig jävel :) Ska köpa garn och stickpinnar och se om det hjälper! Basiron fungerar inte för mig, får enormt röda märken efter att jag använt den (har känslig hud) och huden blir snustorr och flagnar. Men jag har cover stick kanske ska använda den? Den fungerar ju i ansiktet! Fast det är kanske svårare att få den att stanna på kroppen eftersom man har tröja.
  • kossan
    Shannon skrev 2012-01-19 18:07:35 följande:
    Ja jag är en sån där pillrig jävel :) Ska köpa garn och stickpinnar och se om det hjälper! Basiron fungerar inte för mig, får enormt röda märken efter att jag använt den (har känslig hud) och huden blir snustorr och flagnar. Men jag har cover stick kanske ska använda den? Den fungerar ju i ansiktet! Fast det är kanske svårare att få den att stanna på kroppen eftersom man har tröja.

haha ja det kan hjälpa, det har hjälpt mig iallafall. Min kille blev galen på mig förut då jag jämt skulle klämma finnar och pilla ut pormaskar på honom "bara för att pilla på något" ! hehe

Ok, det va ju synd. Har du prövat någon annan liknande kräm?
    När du skriver coverstick menar du från clerasil då?

Det verkar som om du är (precis som jag) ganska torr i huden så det brukar hjälpa iallafall mig att regelbundet smörja in mig. För ju torrare jag är ju mer plitor får jag. Dock så ska man vara försiktig med vad man smörjer med, för jag köpte en ny ansiktskräm för några veckor sen och fick värsta finn attacken. Jag har aldrig haft mycket finnar men nu fick jag det och jag tyckte att det verkade lite konstigt om jag skulle få mina finnar nu när jag är 20... ;) Det försvann direkt när jag bytte kräm, så du kan ju testa att byta hudkräm med! =)         
  • Shannon
    kossan skrev 2012-01-19 18:16:16 följande:
    haha ja det kan hjälpa, det har hjälpt mig iallafall. Min kille blev galen på mig förut då jag jämt skulle klämma finnar och pilla ut pormaskar på honom "bara för att pilla på något" ! hehe

Ok, det va ju synd. Har du prövat någon annan liknande kräm?
    När du skriver coverstick menar du från clerasil då?

Det verkar som om du är (precis som jag) ganska torr i huden så det brukar hjälpa iallafall mig att regelbundet smörja in mig. För ju torrare jag är ju mer plitor får jag. Dock så ska man vara försiktig med vad man smörjer med, för jag köpte en ny ansiktskräm för några veckor sen och fick värsta finn attacken. Jag har aldrig haft mycket finnar men nu fick jag det och jag tyckte att det verkade lite konstigt om jag skulle få mina finnar nu när jag är 20... ;) Det försvann direkt när jag bytte kräm, så du kan ju testa att byta hudkräm med! =)         
    Nej har bara prövat Basiron, det finns ju en liknande som börjar på S någonting men den är starkare vad jag vet.

Nej jag har cover sticket från ACO, toppen bra!

Ja jag kan få väldigt torr hud. Måste alltid smörja med hudkräm efter att jag duschat och tvättat ansiktet t.ex. (flagnar inte utan hudkräm på kroppen men huden blir liksom torrare och stramare, dock blir det så i ansiktet) Prövade spotless-serien från ACO, ansiktstvätten (innehåller salicsyra) var super men min hud blev alldeles för torr även fast jag smörjde.med kräm. Doves hudkräm för mycket torr hud är bra, var dock tvungen att köpa en annan sist då den inte fanns så det har också gjort att jag fått mer finnar på ryggen. Doves är det enda som funkar på mig, har nästintill prövat allt.
  • kossan
    Shannon skrev 2012-01-19 19:05:13 följande:
    Nej har bara prövat Basiron, det finns ju en liknande som börjar på S någonting men den är starkare vad jag vet.

Nej jag har cover sticket från ACO, toppen bra!

Ja jag kan få väldigt torr hud. Måste alltid smörja med hudkräm efter att jag duschat och tvättat ansiktet t.ex. (flagnar inte utan hudkräm på kroppen men huden blir liksom torrare och stramare, dock blir det så i ansiktet) Prövade spotless-serien från ACO, ansiktstvätten (innehåller salicsyra) var super men min hud blev alldeles för torr även fast jag smörjde.med kräm. Doves hudkräm för mycket torr hud är bra, var dock tvungen att köpa en annan sist då den inte fanns så det har också gjort att jag fått mer finnar på ryggen. Doves är det enda som funkar på mig, har nästintill prövat allt.

Ok ja det är ju jobbigt om inget hjälper. Jag är dock ingen expert på finnmedel då jag inte har haft så mycket finnar själv. Jag är mer expert på pillandet! ;)

Men det är väl så oxå att vissa har alltid lite finnar, det kan ju även bero på stress, att du svettas etc...

Men pröva om det hjälper att pilla på något annat så slipper du bli så röd iallafall! =)

Lycka till!        
  • Shannon
    kossan skrev 2012-01-19 19:24:21 följande:
    Ok ja det är ju jobbigt om inget hjälper. Jag är dock ingen expert på finnmedel då jag inte har haft så mycket finnar själv. Jag är mer expert på pillandet! ;)

Men det är väl så oxå att vissa har alltid lite finnar, det kan ju även bero på stress, att du svettas etc...

Men pröva om det hjälper att pilla på något annat så slipper du bli så röd iallafall! =)

Lycka till!        
    Tack :) Har inte pillat på 3 dagar (wow haha) men jag känner att det räcker med fula märken nu! Pillar på dom jag tycker är "värda" att pilla (förut pilla jag på ALLT) och håller då inte på lika aggressivt. Ska tillslut inte pilla alls. Låter ryggen vara det är mest armarna jag pillar på, men igår kväll kände jag att det gjorde lite ont på ryggen och tror du inte att jag då upptäckte att jag omedvetet satt och pillade på ryggen när jag blev lite stressad och satt och tänkte haha :) men jag hann bara med en ;)

Undra hur lång tid det tar tills de röda märkena (typ ärr) försvinner, flera månader?? :s

Nån som vet?
  • Anonym

Det är inte kroppen du ska behandla utan ditt beteende. Det verkar vara ett stressrelaterat ticks du dragit på dig. Om du får bukt med varför du reagerar på detta sätt och ändrar ditt beteende så tror jag det resultatet blir bäst.

• Shannon
    Anonym skrev 2012-01-20 15:58:39 följande:
    Det är inte kroppen du ska behandla utan ditt beteende. Det verkar vara ett stressrelaterat ticks du dragit på dig. Om du får bukt med varför du reagerar på detta sätt och ändrar ditt beteende så tror jag det resultatet blir bäst.
    Har varit jätte stressad det senaste året men jag får hjälp med det och det börjar bli bättre, det är väl det som gör att jag börjar kunna sluta med mitt pillande. Försökte i somras men det gick inte.

Är bara irriterande nu och kolla på ryggen, armarna och se massa röda prickar/streck. Har även några precis under hakan och där runtomkring, jätte fult :(
  • Anonym (JL)

Hej! Jag har samma problem som du har, gå in på min blogg så kan vi stötta varandra. Köp inte basiron och håll på som nån skriver. Du har förmodligen inte några akneprobelm utan anledningen till att du får finnar är för att du pillar. min blogg är www.healthforever.blogg.se

Lycka till!

• IntheSky

Har samma problem på överarmarna. Har känslig hud. För mig hjälper det att peela lätt och smörja som fan. tror pormaskarna kommer för att döda hudceller täpper till.

• IsDimma

Det är inte så att du lider av dermatotillomani. Det gör jag. Helt hopplöst att sluta

• Shannon
    Anonym (JL) skrev 2012-01-28 19:44:44 följande:
    Hej! Jag har samma problem som du har, gå in på min blogg så kan vi stötta varandra. Köp inte basiron och håll på som nån skriver. Du har förmodligen inte några akneprobelm utan anledningen till att du får finnar är för att du pillar. min blogg är www.healthforever.blogg.se

Lycka till!
    På din blogg skriver du att du har ett BMI på 20,8 och försöker gå ner! :s

Du är ju helt normalviktigt! Var rädd om din kropp, det är den enda du har...
  • Shannon
    IsDimma skrev 2012-01-28 20:48:43 följande:
    Det är inte så att du lider av dermatotillomani. Det gör jag. Helt hopplöst att sluta
    Nej det gör jag inte, kan förstår att det är det!
  • Shannon

Har blivit mycket bättre med kliandet, det händer att jag kliar men mycket mindre än innan. Såren börjar läka men det kommer nog ta ett tag tills ärren läker. När jag klämmer klämmer jag mycket försiktigare än innan men jag vill slut helt...

Svar på tråden Hjälp för att sluta klia/klämma finnarna på ryggen/ansiktet/armarna