• Misty

Menopur eller Gonal-f...någon skillnad?

Hej tjejer!

Har hållt mig borta härifrån i några månader då jag går och "väntar" på ivf försök nr 2 (det krockade helt med julen därav den långa väntetiden).

Första försöket använde jag Menopur-sprutor, men tyvärr fick jag bara två pyttesmå ägg som inte var något att göra åt. Min läkare tyckte då att jag skulle prova Gonal-f denna gång då Menopur innehåller ca 70 % FSH till skillnad från Gonal-f, vilket innhåller 99,9 % FSH. Det är just FSH-värdet för mig som inte är bra...så jag hoppas ju på att Gonal-f ska passa mig bättre.

Någon som provat båda sorterna och fått annorlunda resultat?

Kram Misty

• Svar på tråden Menopur eller Gonal-f...någon skillnad?
  • Förhoppningar

Jag har inte provat Gonad-F. Men har provat Puregon och Menopur. Jag fick bättre resultat på Menopur, så det är det vi provan nu vid det tredje försöket.

Tyvärr kan jag inte bringa ngn klarhet Gonad-F vs Menopur. Kanske ngn annan kan?

• Arduina

Jag fick båda vid mitt tredje och sista försök.

Hade bara tagit Gonal-F tidigare, men fick nu Menopur som extra stöd för att äggen skulle få så bra kvalitet som möjligt. Mindre kul med två sprutor att ta varje kväll men det gick jättebra ändå

Vid det första försöket fick jag ut 5 ägg, två med bra kvalitet, men blev tyvärr MA
    Vid andra blev det 4 ägg som aldrig var lönt att sätta tillbaka ens

Blev bara 4 ägg nu sist men kanonkvalitet och ett ligger och sover i min säng just nu, de andra är i frysen

Lycka till!

• pemi

Menopu och även Luveris innehåller hormonet LH som kan ha positiv inverkar på äggkvaliten.

Gonal F och Puregon innehåller hormonet FSH ( är i stort sett samma preparat).

Menopur innehåller ett lite "svagare" FSH + då LH

Luveris är ett rent LH-preparat.

Har använt alla sorterna.

Gonal F, 12 ägg vid två tillfälle.

Gonal F + Menopur, 23 ägg (men överstimulerad)

Puregon + Luveris, 26 ägg och överstimulerad igen.

Läkarna hävdar att Varken Menopur eller Luveris orsakat överstimuleringen utan att det beror på för höga FSH-doser.

Mer info finns i mitt krypin (pres o DB)

pemi

• Nickis

gå in på www.fass.se och kolla! Där står rätt bra vad de olika preparaten innehåller.

Menopur är ett "gammalt" preparat framställt från mänskligt urin. Det har fått en nystart igen då det också innehåller LH hormon i kombination med FSH. Fungerar bra framförallt på de som har en svag LH stegring och behöver en extra skjuts som min gyn uttryckte sig. Gonal-f framställs från kinesisk hamster och innehåller bara FSH och ansågs vara ett renare och mer "dossäkert" alternativ än menopur då det kom in på marknaden. Enkelt att dosera men innehåller då inte LH som för vissa kan vara knepet.
    Så om det "bara" är FSH man behöver ersätta är troligen gonal-f en bra lösning. Om man dessutom har svag LH stegring kanske menopur är lösningen för att få stora fina mogna ägg.

• Misty

Tack tjejer för alla svar! Jag får hoppas att Gonal-f är just rätt för mig!

Arduina - visste inte att man kunde ta båda samtidigt! Vad härligt att du fick ett toppenresultat!

Kram Misty

• Fru AF

Gonal f har jag använt och blivit gravid gånger.

Svar på tråden Menopur eller Gonal-f...någon skillnad?