• honeydew

Är ni hemma med friskt barn om det går magsjuka på förskolan?

Ja, om det finns andra barn som har blivit smittade av magsjuka på förskolan, håller ni då erat friska barn hemma för att slippa bli sjuka?
    Tar ni då föräldraledigt? (anta att båda föräldrarna jobbar) 

Magsjuka är nåt av de värsta jag vet, hua.. Det har inte kommit till vår förskola än, men finns på andra ställen i närområdet. Är väl bara en tidsfråga...

• Svar på tråden Är ni hemma med friskt barn om det går magsjuka på förskolan?
  • Queenie70

Nej, Då skulle man ju aldrig kunna jobba i stort sett.

• Majsan70

Självklart inte! Är man inte sjuk så går vi till jobbet eller skolan eller dagis eller vart det nu må vara.

• lightfish

Nä, men hoppas innerligt att den som är hemma med sitt magsjuka barn följer 48-timmars regeln!!! Om inte annat för att de ska slippa få tillbaka det om någon annan också struntar i den...

• millabilla

Jag har varit hemma en gång med friskt barn då jag vetat att det gått magsjuka på hennes avdelning. Timingen var så dålig, jag skulle ha en stor tenta några dagar senare och hade verkligen inte tid (hur hemskt det än låter) att vara hemma med sjukt barn eller, än värre, bli sjuk själv. Jag ångrar inte mitt beslut, det man måste tänka på är dock att många magsjukor har en inkubationstid på 1-2 dygn så när man får höra att magsjuka går kan ens barn redan vara smittat och alltså bli sjuk inom några dygn oavsett.

• pigglet

Nej - det är klart man inte kan om båda jobbar!
    Men är vi hemma (tex föräldralediga med småsyskon) så håller vi dem hemma när det går magsjuka på förskolan. 

• LuMa

Eh, nej?
    Jag har barnet på dagis för att jag måste jobba. Är barnet friskt så är det där. 

• Blomsteröga

Ja om vi ska åka bort kan hon få vara hemma ett par dagar innan förutsatt att vi har möjlighet att vara lediga förståss. Fast det är oavsett om det går magsjuka eller inte. Alltid är det nå´n skit i luften på förskolan.

• kudden12

jo,jag gör faktiskt det,särskilt om jag är ledig,vilket jag är ibland,eftersom jag jobbar helger,,går det där vidriga eländet håller jag honom hemma i all den mån det går..undviker även allmäna lekplatser,typ på varuhus , och tänker på att alltid byta kläder på honom när han kommer hem från skolan,,,jag är själv sköterska på ett stort sjukhus,och har lite "hum" om hur man kan försöka undvika magsjuka,,,det är det absolut värsta jag vet!

• Never ending story
    Queenie70 skrev 2012-01-19 20:40:23 följande:
    Nej, Då skulle man ju aldrig kunna jobba i stort sett.
    du menar att de alltid går eller? på ditt barns dagis???
  • La Lola

Nä, skulle aldrig falla mig in.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är ni hemma med friskt barn om det går magsjuka på förskolan?