• Catte

    Bilbarnstol där fram med airbag!!

    Har en Seat Ibiza och på passargerarsidan finns det airbag.... Nu är det så att jag kan stänga av den med min nyckel så att airbagen är "off". Har ändå hört att det är farligt att ha barnen fram eftersom "laddningen" finns kvar och att den kan lösas ut vid ev krock! Hur skulle ni göra? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Bilbarnstol där fram med airbag!!
  • Mickis74

    Jag skulle sätta barnet bak, skulle inte våga chansa på att airbagen verkligen är ur.

  • Lilla Pilla

    vi har med avstägning med nyckel o har Tindra fram vi hörde med peugoet ( har en 406) o de sa att det är helt säkert om man stänger av den så vi har henne fram!

  • vivianne

    Vägverket rekommenderar att man tar bilen till märkesverkstad som kopplar ur/tar bort krockkudden.

  • Xerxez

    Vägverket, NTF, försäkringsbolagen... ALLA rekommenderar starkt att man sätter barnen i baksätet om man har elektronisk urkoppling av airbagen. Alternativet är att åka till verkstaden och plocka bort den helt.

    Det har hänt att airbags har lösts ut trots att man "kopplat bort" den elektroniskt med nyckel.

    Just Peugot har fått mycket skit för att de envisas med att hävda att det är säkert med nyckel.

  • Glad

    vi har en ford mondeo och dom vägrar att koppla bort passagerar airbagen just för att det hänt olyckor, så det är inte mycket att välja på. fast jag märker att jag är en bättre förare då han sitter bak.... senare är ett tips att ha spegel på nåt vis så kan barnet se oss i spegeln när vi kör.

  • Meli

    Jag skulle aldrig sätta liten framma om det finns en airbag... Vi har alltid haft lillen bak, både på bilar med och utan airbag.
    Sen tycker jag det känns som en tryggare plats där bak än där fram....passagerarsidan fram är ju den farligaste platsen i bilen vid en eventuell olycka. (av någon anledning har jag hört....)

  • september77

    Jag svarar precis som Glad, man vägrar ta bort passagerarairbagen på min Renault. Har skaffat en sådan där special-spegel, dock av främsta anledning att jag skall kunna, genom att titta i backspegeln, se mitt barn i baksätet. Fungerar jättebra och jag märker också att jag är en säkrare förare när jag måste stanna bilen för att dottern skriker om hon tappat nappen.

  • Smulan

    Men hur gör ni när ert barn skriker och ni är själva i bilen och har barnet bak????

  • Meli

    Smulan

    Då får bebisen skrika tills man kan stanna. Det är ju faktiskt säkrare än att hålla på och fumla med napp och annat under tiden man kör...

  • Smulan

    Då gäller det bara att klara av stressen av att höra barnet skrika och man vet att nappen löser problemet.....

  • september77

    Smulan: Det brukar inte vara något problem att hitta en plats att stanna på rätt omgående om barnet börjar skrika, och därför har jag aldrig upplevt att situationen blivit jobbig.

  • Anni

    Vi har helt enkelt monterat bort hela airbagen. Det kostade en slant (runt 3500 så numera kan vi har babyskyddet i framsätet.
    Skulle aldrig sätta en bilbarnstol fram om airbagen bara var urkopplad, laddningen kan explodera ändå och göra enorm skada.

  • skidan

    Ford moterar inte ur air bag. Därför beställde jag en utan airbag i pasagerarsätet. Istället för att betala för en urkoppling så blev bilen 500kr billigare. Min man har en golf som har airbag. När hon åker i den bilen sitter hon bak.

  • mamma2004

    Vi pratade med NTF. De sa att det var säkert att bara vrida av airbagen med nyckeln. Den största risken var att man inte kom ihåg att vrida av den efter ex service, då de alltid sätter på den igen, mm.

  • Xerxez

    Mamma2004

    Personen du talade med på NTF verkar inte ha förstått vad organisationen står för. Deras inställning går inte att missförstå, det är bar att läsa på deras hemsida, urkoppling med nyckel är INTE tillräckligt:

    VTI (Väg- och Transportforskningsinstitutet), Folksam forskning och NTF har antagit en gemensam policy gällande främre passagerarkrockkudde och barn:
    "Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåtvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde. Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. För att passagerare under 140 cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad. Om så inte kan ske rekommenderar vi placering i baksätet eller byte till annan bil. Ansvaret för urkoppling måste ligga helt hos biltillverkaren eller bilimportören. Vi accepterar därför inte urkoppling via nyckel eller annan form av strömbrytare, som aktiveras av förälder, förare eller annan icke auktoriserad person. Vi anser att biltillverkare eller bilimportörer skriftligt ska garantera att urkoppling skett på ett tillförlitligt sätt."

    1998 orsakade en krockkudde att ett barn omkom i Tyskland. Familjen hade kopplat ur passagerarkrockkudden på en verkstad. De placerade sin baby där och hade oturen att krocka. Krockkudden på passagerarsidan löste ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur krockkudden på förarplatsen.

    Bland annat med anledning av denna olycka, rekommenderade NTF tidigare att krockkudden skulle monteras bort helt och hållet innan ett barn kunde sitta på passagerarplatsen. Nedan följer en redogörelse för varför vi ändrat ställningstagande.

    Passagerarkrockkudden i framsätet är numera etablerad och att fysiskt ta bort den, kan äventyra bilens hela integrerade skyddssystem. Genom att vägra acceptera urkoppling av krockkudden riskerar vi att fler barn skadas genom att bilindustrin i allt högre grad rekommenderar dem till baksätet. Där tvingas de sitta framåtvända tidigare på grund av sämre utrymme.

    Tillsammans med VTI och Folksam bedömer vi att fler liv kan räddas om vi ger biltillverkarna förtroendet att arbeta med olika lösningar. Det viktigaste ? och där viker vi inte en tum ? är ansvarsfrågan. Biltillverkarna ska ta ansvar för urkopplingen, hur de gör det är inte vår sak. Det betyder att nyckellösningar där ansvaret för av- och påaktivering ligger på kunden, inte är godtagbart. Vi uppmanar också kunderna att kräva en skriftlig garanti för att urkoppling gjorts på tillförlitligt sätt.

    NTFs nya ståndpunkt beror alltså på att:
    - tekniken har utvecklats, kudden är inte en separat enhet längre utan fungerar som en del i ett integrerat säkerhetssystem
    - vi ska bibehålla best practice för maximal barnsäkerhet i bil, dvs bakåtvänt
    - om vi kräver att biltillverkarna tar ansvar för urkopplingen också måste lita på att de gör det på säkrast möjliga sätt.

  • mejram

    Meli - enda gången passagerarplatsen fram skulle vara farligaste platsen i bilen är vid en sidokollision som tar på främre delen av bilen. Vid en frontalkrock får barnstolen mer stöd av instrumentpanelen än av stolsryggarna som kan ge vika av kraften. Sitter det dessutom en vuxen i sätet framför barnstolen är risken att ryggstödet ger vika bakåt och barnet kläms. Man kan inte helgardera sig mot alla typer av olyckor, men trots allt är det vanligaste att man frontalkrockar - därför är passagerarplatsen fram statistiskt sett säkrast.

  • FiaLisa75

    En airbag anses INTE vara urkopplad om man gjort det med en nyckel. För att en airbag ska anses som urkopplad måste det vara en auktoriserad och godkänd människa som kopplat ur den - mao. så kan man inte koppla ur den själv med hjälp av en nyckel (som i Peugoten) - eftersom man inte är auktoriserad.
    Återkommer gärna med mer fakta om det är någon som vill. Annars fck nog Xerxes med allt det viktiga.

Svar på tråden Bilbarnstol där fram med airbag!!