Mamma2004
Personen du talade med på NTF verkar inte ha förstått vad organisationen står för. Deras inställning går inte att missförstå, det är bar att läsa på deras hemsida, urkoppling med nyckel är INTE tillräckligt:
VTI (Väg- och Transportforskningsinstitutet), Folksam forskning och NTF har antagit en gemensam policy gällande främre passagerarkrockkudde och barn:
"Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåtvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde. Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. För att passagerare under 140 cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad. Om så inte kan ske rekommenderar vi placering i baksätet eller byte till annan bil. Ansvaret för urkoppling måste ligga helt hos biltillverkaren eller bilimportören. Vi accepterar därför inte urkoppling via nyckel eller annan form av strömbrytare, som aktiveras av förälder, förare eller annan icke auktoriserad person. Vi anser att biltillverkare eller bilimportörer skriftligt ska garantera att urkoppling skett på ett tillförlitligt sätt."
1998 orsakade en krockkudde att ett barn omkom i Tyskland. Familjen hade kopplat ur passagerarkrockkudden på en verkstad. De placerade sin baby där och hade oturen att krocka. Krockkudden på passagerarsidan löste ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur krockkudden på förarplatsen.
Bland annat med anledning av denna olycka, rekommenderade NTF tidigare att krockkudden skulle monteras bort helt och hållet innan ett barn kunde sitta på passagerarplatsen. Nedan följer en redogörelse för varför vi ändrat ställningstagande.
Passagerarkrockkudden i framsätet är numera etablerad och att fysiskt ta bort den, kan äventyra bilens hela integrerade skyddssystem. Genom att vägra acceptera urkoppling av krockkudden riskerar vi att fler barn skadas genom att bilindustrin i allt högre grad rekommenderar dem till baksätet. Där tvingas de sitta framåtvända tidigare på grund av sämre utrymme.
Tillsammans med VTI och Folksam bedömer vi att fler liv kan räddas om vi ger biltillverkarna förtroendet att arbeta med olika lösningar. Det viktigaste ? och där viker vi inte en tum ? är ansvarsfrågan. Biltillverkarna ska ta ansvar för urkopplingen, hur de gör det är inte vår sak. Det betyder att nyckellösningar där ansvaret för av- och påaktivering ligger på kunden, inte är godtagbart. Vi uppmanar också kunderna att kräva en skriftlig garanti för att urkoppling gjorts på tillförlitligt sätt.
NTFs nya ståndpunkt beror alltså på att:
- tekniken har utvecklats, kudden är inte en separat enhet längre utan fungerar som en del i ett integrerat säkerhetssystem
- vi ska bibehålla best practice för maximal barnsäkerhet i bil, dvs bakåtvänt
- om vi kräver att biltillverkarna tar ansvar för urkopplingen också måste lita på att de gör det på säkrast möjliga sätt.