Egenmäktigt förfarande?
En nu f.d vän till mig skulle lämna in min iphone (vars skärm var trasig) på lagning hos någon han kände. Jag har tjatat och tjatat och tjatat om att han ska lämna tillbaka telefonen men han vägrar det, jag har sms-trafik sparad där det visar på att han har telefonen. Han försöker erbjuda mig något annat istället för att ge tillbaka telefonen. Jag har sagt att vill han behålla den så får han betala mig för den men nej han gör inte det heller.
Kan jag anmäla honom för egenmäktigt förfarande då han inte lämnar tillbaka telefonen som är min? Förstår att det inte är stöld då jag låtit honom ta telefonen för att lämna in den på lagning men som sagt nu får jag inte tillbaka den från honom.
Jag har kvitton i mitt namn där IMEI numret står så telefonen kan bindas till mig som ägare och jag har sms:trafiken mellan mig och killen i fråga där han inte förnekar att han har telefonen och man kan utläsa att han har den men inte tänker lämna tillbaka den!
Jag vet inte varför han vägrar. Men kan jag anmäla och kommer det leda någonstans?