• Anonym

Egenmäktigt förfarande?

En nu f.d vän till mig skulle lämna in min iphone (vars skärm var trasig) på lagning hos någon han kände. Jag har tjatat och tjatat och tjatat om att han ska lämna tillbaka telefonen men han vägrar det, jag har sms-trafik sparad där det visar på att han har telefonen. Han försöker erbjuda mig något annat istället för att ge tillbaka telefonen. Jag har sagt att vill han behålla den så får han betala mig för den men nej han gör inte det heller.

Kan jag anmäla honom för egenmäktigt förfarande då han inte lämnar tillbaka telefonen som är min? Förstår att det inte är stöld då jag låtit honom ta telefonen för att lämna in den på lagning men som sagt nu får jag inte tillbaka den från honom.

Jag har kvitton i mitt namn där IMEI numret står så telefonen kan bindas till mig som ägare och jag har sms:trafiken mellan mig och killen i fråga där han inte förnekar att han har telefonen och man kan utläsa att han har den men inte tänker lämna tillbaka den!

Jag vet inte varför han vägrar. Men kan jag anmäla och kommer det leda någonstans?

• Svar på tråden Egenmäktigt förfarande?
  • Anonym

Är det inte så att det är inbyggt stöldskydd i dem så om du hör av dig till Apple eller där du köpte den så borde de kunna låsa telefonen, det är iaf vad jag har hört...

• Anonym

Jag tror att du får tillbaka den snabbare om du säger att du tänker göra en polisanmälan om du inte får den inom x timmar.

• Anonym (gecko)

Men om du säger "Antingen ger du tillbaka min telefon eller så tvingar du mig att göra en polisanmälan." skulle han inte skärpa sig då heller?

Schysstare att säga det först än att bara anmäla, tycker jag.

• Anonym
    Anonym (gecko) skrev 2012-01-19 22:31:59 följande:
    Men om du säger "Antingen ger du tillbaka min telefon eller så tvingar du mig att göra en polisanmälan." skulle han inte skärpa sig då heller?

Schysstare att säga det först än att bara anmäla, tycker jag.
    Nej, för jag har sagt, att får jag inte tillbaka telefonen ELLER pengar för den inom den o den tiden så blir jag tvungen o göra en anmälan. NOLL reaktion från hans sida, han bryr sig inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-19 22:26:49 följande:
    Är det inte så att det är inbyggt stöldskydd i dem så om du hör av dig till Apple eller där du köpte den så borde de kunna låsa telefonen, det är iaf vad jag har hört...
    Har redan stöldspärrat den men det är en principsak att jag ska ha telefonen tillbaka ELLER ha betalt för den helt enkelt. Skiter i om han inte kan använda den eller så, den tillhör inte honom utan den tillhör MIG och en iphone är inget man bara skiter i och låter någon behålla bara sådär.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-19 23:06:35 följande:
    Har redan stöldspärrat den men det är en principsak att jag ska ha telefonen tillbaka ELLER ha betalt för den helt enkelt. Skiter i om han inte kan använda den eller så, den tillhör inte honom utan den tillhör MIG och en iphone är inget man bara skiter i och låter någon behålla bara sådär.
    Den har trasig skärm. Kan han ens använda den? Hur länge har han haft den?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-19 23:09:19 följande:
    Den har trasig skärm. Kan han ens använda den? Hur länge har han haft den?
    Han skulle lämna in den för lagning, han har haft den i några månader och då jag inte längre umgås med varken han eller hans tjej längre så vill jag ha tillbaka min telefon. Han skulle lämna in den hos en kille han kände för att jag skulle få skärmen lagad sen har jag inte fått tillbaka den.

Skiter i om han inte kan använda den! Jag ska ha tillbaka den för den är min! En iphone är som sagt inte någon billig skitgrej som man bara låter nån behålla bara sådär. Den är inte hans men han behåller den iaf.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-19 23:12:26 följande:
    Gör en anmälan då.
    Åter till frågan i trådstarten, sista raden... leder en anmälan någonstans? Gör polisen något åt det?
  • Anonym

Gick inte att göra anmälan om egenmäktigt förfarande tydligen då jag låtit honom ta den med sig för o lämna på lagning. Men efter jag o poliskvinnan pratat lite så sa hon om du vill kan du anmäla honom för stöld, så jag gjorde det! Det är en principsak, han ska inte jävlas med mig och tro att han kan behålla telefonen bara hur som helst!

Svar på tråden Egenmäktigt förfarande?