• Fjorren

Vilken mjölkersättningsdryck tycker DU är bäst? Motivera gärna oxå ditt svar och berätta varför du tycker detta.

Jag har nyligen börjat tänka lite mer på vad jag får i mig, är nu även igångoch försöker gå ner i vikt och vill då  samtidigt äta och dricka mer hälsosamt, mer miljömedvetet och emellanåt om möjligt, mer vegetariskt.

Älskar visserligen den generella vardagsmjölken men har på senare tid börjat fundera på att byta ut den mot någon annan mjölksort (se mina röstningsförslag) - bara det att jag i dagsläget inte smakat på något av de mjölkvarianterna ännu.

Är därför intresserad av att få höra era åsikter om vilken/vilka som är goda, okej i pris, smaker, ifall man kan dricka dem som vanlig mjölk eller kanske bara mer ha dem som smaksättare i kaffe, hur de är vid bakning mm mm mm....

You name it; ge mig gärna så mycket info som möjligt Allt är av intresse!! 

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken mjölkersättningsdryck tycker DU är bäst? Motivera gärna oxå ditt svar och berätta varför du tycker detta.
  • enilef

Den enda jag tycker är någorlunda god är havremjölkdrycken. Den funkar bra i kaffe eftersom den har en så fyllig smak, men då tar jag alltid en skvätt riktig mjölk också...

• Anova

Ingen är god att dricka bara rätt upp och ner. Jag tycker att rismjölk är den som smakar bäst, fast den är ganska dyr (över 20 kr litern).
    Havre- och sojamjölk är det jag använder i matlagning och bakning.  

• Blå Flygare

Havre ur hälso-synpunkt och prissynpunkt. Bra att baka på, blir saftigt!
    Soja ur smak-synpunkt i matlagning. Soja är dock en riktig miljöbov.
    Ris innehåller mer arsenik än annan mat, bör kanske inte överkonsumeras, men lite då och då är ju ingen fara. Har dock inte hittat något användningsområde där den skulle vara bättre än de andra (annat än ur allergisynpunkt när dottern var multiallergisk)
    Koksmjölk är gott i mycket mat. Mycket vitpeppar så får man bort en hel del av kokssmaken.
    Quinoa-mjölk framkallade kväljningar. Mandelmjölk har jag aldrig testat. Äggmjölk har jag aldrig hört talas om. 

• Blå Flygare
    Momalicious skrev 2012-01-19 23:38:42 följande:
    OT, men varför ska man använda kokosmjölk om man inte vill ha smaken?
    För att man är multiallergisk och den är krämigare än risdrycken. Lättare att få tag på och finns i bra förpackningsstorlekar.
  • tahira

Sojamjölk, men bara den sötade varianten. Den osötade smakar verkligen så satans illa. DOCK dricker min man det hela dagarna, så det finns ju de som gillar det.

Min son älskar havremjölk, men jag tycker att det känns som barngröt eller välling. De andra har jag inte testat. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Linda1976

Äggmjölk, men då bara varm med kakao i, eller i kaffet.

Överlägset nyttigast också. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Fjorren

Bra info där, ni som svarat

Oftast dricker jag själv inte mjölk bara rätt upp och ner (är mer av en vattenmänniska) - utan har det mer till antingen matlagning för att göra stuvningar, såser etc. Eller till bakning.
    Eller definitivt i kaffet och mitt te.

Äter jag en pastarätt vill jag dock gärna dricka mjölk till....- så smaken måste ändå vara så pass god att det funkar dricka ett glas emellanåt, just till maten.
    Annars är det viktigast att den ger en god smak i kaffet/tet samt attdet går att använda den vid bak- och matlagning så som jag nämnde just här ovan.

Funkar alla mjölksorterna lika bra till detta? Eller finns det nån som är sämre, typ skär sig och inte funkar att exempelvis värmas på osv...?

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Blå Flygare

Många sorter skär sig i kaffet, minns inte vilken som funkar bäst (dricker mitt kaffe svart). 
    Havredryck finns som små-tetror som kan förvaras i skafferi. Jag dricker aldrig mjölk rent (tål det inte, men kom på det som vuxen så jag har inte lärt mig tycka om smaken på andra drycker) så jag tycker det är bra att ha om vill ha en skvätt i maten ibland. Även kokosmjölk finns ju i små förpackningar så de är bra till maten.

Havre är extra bra till bullbak eftersom det blir så saftigt. Men när vi inte har havredryck hemma är jag inte rädd för att byta mjölk mot vatten i brödbak. Semlorna nu senast blev jättegott på vatten.
    Pannkakor går bra med havre eller soja, kan inte säga att jag känner skillnad på dem. Risdryck tycker jag funkar sämre. Den söta smaken slår igenom.

Sen kan jag inte komma på vad mer man har mjölk i. Grädde har vi i mycket, men inte mjölk. 

• Blå Flygare

Varm choklad dricker jag ju ibland. Soja, havre går också bra. 

• Fjorren

....är det någon av ovanstående som är mer kaloririk än andra varianter?
    Med tanke på att jag även försöker minska på mitt kaloriintag så skulle det oxå vara en fördel att veta vilka mjölksorter som är mer kaloristinna än andra.

Svar på tråden Vilken mjölkersättningsdryck tycker DU är bäst? Motivera gärna oxå ditt svar och berätta varför du tycker detta.