• DiabS

Nappflaska för nyfödd?

Hur många nappflaskor bör man ha till en nyfödd som ska flaskmatas? Måste börja inhandla lite saker nu när förlossningen närmar sig. Vilken storlek ska man ha på nappflaskan, alltså hur mycket mjölkersättning äter en nyfödd? Ska jag ta med mig mjölkersättning själv in på förlossningen?

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar. 

• Svar på tråden Nappflaska för nyfödd?
  • mfe
    DiabS skrev 2012-01-19 22:44:22 följande:
    Hur många nappflaskor bör man ha till en nyfödd som ska flaskmatas? Måste börja inhandla lite saker nu när förlossningen närmar sig. Vilken storlek ska man ha på nappflaskan, alltså hur mycket mjölkersättning äter en nyfödd? Ska jag ta med mig mjölkersättning själv in på förlossningen?

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar. 
    Jag kommer köpa 2 från början då jag tänkt amma så mycket som möjligt.
    Kommer köpa MAM First Bottle 260 ml så man kan ha de när de blir ännu större, men till nyfödda räcker 160 ml egentligen!
  • Hoppfull84

det brukar ligga en flaska i de där gratisboxarna man hämtar ut på babyproffsen, märket avent var det när jag fick min, de tycker jag är bra. färre flaskor - diska oftare. fler flaskor - massa disk när man väl diskar Tungan ute
    men säg 4 stycken typ, det står på själva silikonnappens förpackning vilken ålder de är anpassade för.
    de brukar ha ersättning på bb, men man kan få tjata. en nyfödd har ju en magsäck som en tumme typ så de första dygnen är det inte några mängder, kan räcka att koppmata lite första dygnet(matningskoppar har de på bb), sen efter nån dag el så öka på till typ 20-30 el så, sen märker du när bebisen är mätt för då somnar de oftast i början. de sover rätt mycket första dygnen så när de väl vaknar vill de oftast ha mat och sen somnar de om direkt hehe.

• skrållmor

Det verkar som att du inte tänker amma? Isf går det ju åt en hel del flaskor i början (om man inte orkar diska efter varje matning) men satsa på en fem st kanske. Vi har bara använt MAM antikolik (med bottenventil) och minsta strl på nappen. Flaskorna är ganska dyra men dom säljs på Ullared.

• DiabS

Nej det är rätt, jag ska inte amma alls. Men då får jag nog se till att införskaffa ett par flaskor då. Tack för alla svar

• Starelli

Tycker du ska köpa dr browns flaskor bra för bebisens mage som inte släpper in mkt luft. När det gäller ersättning är NAN det bästa :)

• Keeya

Dr Brown funkade bäst helt i början. Inte lika snabbt flöde som i mam. Senare gick vi över till mam. Sen så var för våran bebis nan skonsammaste ersättningen. Angående hur mycket så ger de bra råd på bb som vi följde de två första veckorna. Sen lät vi henne själva bestämma. Lycka till

• stjierna

Kag hade också satsat på Dr Brown - värd varenda krona! Den minskar luften i flaskan så bebisen inte sväljer massa onödig luft... Plus att den läcker aldrig, funkar alltid utan problem! Jag provade i princip alla flaskor som fanns i affärer till första barnet, och hade ett helvete tills jag hittade Dr Brown, nu är jag gravid med andra och lägger inte ner onödiga pengar på 50-kronorsflaskor från Maxi, som ändå inte gör det dom säger att dom ska ;)

• Muminstjej

Vi har kört på MAM:s anti-kolik flaskor. Och nr 1 på nappen, den är för nyfödda! Har funkat super!

• önskar09

Kan rekommendera både Dr browns och MAM antikolik. Har använt båda, men det är enklare att diska MAMs flaskor....

Svar på tråden Nappflaska för nyfödd?