• hallonpannkaka

Recept på fylld lövbiff?

Jag tänkte göra fylld lövbiff ikväll, och undrar nu vilket som är ditt favorit-recept?

Jag såg på uttagningarna till Sveriges Mästerkock för någon vecka sen, och har för mig att nån kille där gjorde med typ chili och ost? Det såg gott ut, men jag hittar inget när jag googlar så jag kanske minns fel? :)

Tacksam för tips (som inte tar alltför lång tid att göra)!!

• Svar på tråden Recept på fylld lövbiff?
  • solstollen

Smidigt och lätt- bred vitlöksost ( eller annan favoritsmak) på köttskivorna, salta och peppra. Rulla ihop och fäst med tandpetare.
    Stek i smör.

• Jenny Hä

Rör ihop massa vitlök med smör o bred på o rulla ihop krydda o stek på sen in i ugnen en stund , jättegott

• smöla

salta och peppra, fyll med det du tycker är gott
    .
    Ta en smaksatt ost.
    pepparot är väldigt gott.

I charken brukar det finnas en ost i fyrkantiga bitar som är lite fastare, med paprika vitlök.
    Ta en bit av den krydda med chilipulver alt cayenne. Alt mixa osten med finhackad chili. Fäst ihop med tandpetare

Ngt annat som är gott är att krydda med salt, kryddpeppar och fylla med katrinplommon, steka och sen göra god gräddsås att slå över. 

• Länisen

En rätt vi fick göra redan på hemkunskapen i högstadiet men som jag fortfarande gör ibland är lövbiff fylld med smaksatt färskost, typ cantadou eller liknande. Det är jättegott och superenkelt. Lägg bara ut en skiva lövbiff och ha på osten på ena halvan. Jag brukar ta vitlöksost. Vik andra halvan över och "nåla" fast skarvarna med tandpetare. Sen är det bara att steka. En del ost läcker ut när du steker, den kan man göra sås på om man vill. Vill man ha mycket sås kan man ha i extra ost. Gott med ris till.

• Mama69

Ett tips är att fästa ihop skivorna med (torra) spagettibitar. De blir mjuka under tiden lövbiffen tillagas, och man riskerar inte att få en tandpetare eller steknål i munnen. =)

• smöla
    hallonpannkaka skrev 2012-01-20 10:20:57 följande:
    Färskost-varianten låter bra, tack för alla tips! :)
     Jag tror alla mena färskostFlört
  • Fialottis

Jag brukar fylla dem med finhackad lök, chornichonger (stavning...) och en morotsstav, Bred först på lite dijonsenap och peppra. Stek och häll sedan på lite matl. grädde och låt puttra! Blir jättegott och du får såsen på köpet ;)

• puman0507

Smörj en ugnfast form.
    Peppra och salta köttskivorna, sen rulla dem runt en eller två äppleklyftor.
    Lägg dem i formen med skarven nedåt, salta och peppra igen.
    Grädda i ugn vänd dem, sen häll på grädde/gräddmjölk  eller ev. creme fraiche  samt  senap
    (blanda vanlig och sötstark. )

Gott med hasselbackspotatis/potatiskaka/klyftpotatis.

Svar på tråden Recept på fylld lövbiff?