• Ruggugglan

Extern blixt till Nikon D3100?

Jag har en Nikon D3100 och är än så länge inte mer än en nybörjare. Vill köpa en extern blixt men funderar på vilken som skulle passa mig bäst.

Vad rekommenderar ni som kan? En nybörjarblixt som SB-400 eller något lite bättre?

• Svar på tråden Extern blixt till Nikon D3100?
  • Scream2

Varför vill du ha en extern blixt i första läget?
    Fota inomhus i dåligt ljus?
    Jag skulle satsa på att lära mig kamerans manuella läge och köpa ett ljusstarkt objektiv istället så jag kan ta bilder utan blixt.

SB400 är väl ok, har den själv men känner att jag växt ur den nu. Iof så används den mkt sällan. Men som nybörjarblixt är den ok.     

• rlevitte
    litenlitenliten skrev 2012-01-20 09:20:55 följande:
    Jag har en Nikon D3100 och är än så länge inte mer än en nybörjare. Vill köpa en extern blixt men funderar på vilken som skulle passa mig bäst.

Vad rekommenderar ni som kan? En nybörjarblixt som SB-400 eller något lite bättre?
    Mycket beror på ditt intresse.  SB-400 är en rätt liten blixt, förvisso kraftigare en den typiska inbyggda men inte enormt.  Känner du dig intresserad av att fotografera med blixt och att lära dig mer inom det området så finns det en chans att du växer ur SB-400, kanske t.o.m. snabbt.  ...  det där är ju en sak att fundera på, ska man som nybörjare skaffa den billigaste nybörjarmodellen och vänta med nästa modell uppåt, eller ska man ta steget över direkt?  Mycket beror självklart på hur mycket budget du har nu, men det tål också att fundera på hur mycket du faktiskt vill göra av med i det långa loppet; ibland kan tanken "köp billig nybörjarpryl nu, uppgradera senare" vara dyrare i det långa loppet än att tänka "jag tar steget över nu".

Så, om jag funderar lite på parametrar skulle jag väl säga såhär: om du känner dig nyfiken på vad man kan göra med en blixt och vill lära dig mer skulle jag titta upp ett snäpp och handla en SB-700.  om du däremot mest bara vill ha något som ger lite mer ljus än den inbyggda men annars inte känner dig sååååå himla intresserad så skulle jag nöja mig med en SB-400.

En rent teknisk faktor i det hela som kan vara bra att veta: om du vill slippa undan den där röda reflexen i ögon så kan det vara vettigt att sikta på en blixt som har lite distans från kameran.  En SB-700 har med distans än en SB-400.  Just sayin'

Mvh,
    Richard 
Svar på tråden Extern blixt till Nikon D3100?