• gunne1995

Kula vid pungen

Hejsan under 1veckas tid har jag nu fått en lite bula/knöl vid pungen. Inte närheten av testikeln utan snett upp till vänster har en bild som visar ungifär vart det är den sitter.

http://www.n0.se/v/f/0c7de_b8612161cf70d762907d54327de3583a.jpg
    ungefär där.  om jag trycker eller drar över den känns det som en liten bula och om jag kollar där är det en liten röd fläk.

Bör jag utesluta testikel cancer? eftersom varken några utan mina testiklar är svullna gör ont eller har en knöl på sig?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Kula vid pungen
  • Carla82

Det du BÖR göra är att ta kontakt med en läkare som kan undersöka dig och ta prover och göra eventuellt ultraljud. Du kan inte utesluta någonting själv. Min man har haft testikelcancer (25 år gammal) och den satt vid bitestikeln dvs upptill ovanför vänster testikel. Smärta hade han inte och svullnaden och knölen kom först när det var rätt långt framskridet. De flesta sorter av testikelcancer är dessutom aggressiva så det kan gå fort. Läkarna sa i hans fall att det kunde vara allt möjligt men troligtvis inte cancer vid en första anblick, vilket det ändå var men det kunde de konstatera först efter rätt undersökningar/provtagningar. Jag vill inte skrämma dig, eller jo för jag vill att du söker till en läkare. Självklart kan det vara massor av andra ofarliga saker men kolla upp det för att vara helt säker!! Lycka till!!

• gunne1995

Och om man nu har testikel cancer? vad gör dem åt det, operation?

• Carla82

Ja, operation, cellgiftsbehandling... behandlingen kan se lite olika ut beroende på form och spridning men det är det vanliga, nu får vi hoppas att det inte är det, kan vara en inflammation och du behöver antibiotika eller en ofarlig cycsta tex. Men se till att komma till en läkare.

• gunne1995

Håller på att boka tid just nu!Glad

• Carla82
    gunne1995 skrev 2012-01-20 11:01:54 följande:
    Håller på att boka tid just nu!Glad
    Jättebra! De brukar vara rätt snabba med att vilja kolla sånt här. Jag håller tummarna för att allt är som det ska.
  • Anonym (A)

Men ganska så stor säkerhet kan jag säga att det inte cancer. Tror du känner bitestikeln. Som en kula upp till på testikeln. Rör man den mycket kan den svullna upp och värka. Ibland upp mot ljumsken.

Cancer i testikeln är botbar till 99,9% säkerhet.

• Noxigen

Kan vara massa intressant där nere, bråck, inflamation eller nått annat intressant.

Själv har jag bråck lite var stans, prostatit (kronisk) och nu senaste misstanke om tumör/utväxt på ena testiklen.

Bra du bokat tid, e smärtfritt o lätt kollat ju.  

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • Noxigen

E de det svarta på bilden med värk i kulan så gissar jag på en bitestikel infllamation, eller mini vridning på snörena där. Gör ont som fan ibland . Cancer brukar generelt inte kännas har jag fått höra av olika snoppologer. 

• Carla82
    Noxigen skrev 2012-01-20 11:50:56 följande:
    E de det svarta på bilden med värk i kulan så gissar jag på en bitestikel infllamation, eller mini vridning på snörena där. Gör ont som fan ibland . Cancer brukar generelt inte kännas har jag fått höra av olika snoppologer. 
    Snoppolog, haha! Nej, inte i början av sjukdomsförloppet i alla fall...men min man sökte faktiskt för att han kände en liten knöl där stor som ett riskorn först ungefär, inga andra symtom. Så det skulle vara dumdristigt att inte kolla ändå. Som sagt är det troliga att det inte är det men bättre en koll för mycket än en för lite. Vi tjejer springer ju hos gynekolog regelbundet för såna tester så fattar inte varför ni killar är så jävla envisa med att INTE gå. Som du säger är det smärtfritt och snabbt gjort och kan i vissa fall rädda liv. Om inte annat slipper man kanske rätt  lätt gå omkring med eventuell smärta, obehag och oro om man kan få rätt behandling eller en försäkran om att allt är som det ska. 
  • Noxigen
    Carla82 skrev 2012-01-20 11:57:41 följande:
    Snoppolog, haha! Nej, inte i början av sjukdomsförloppet i alla fall...men min man sökte faktiskt för att han kände en liten knöl där stor som ett riskorn först ungefär, inga andra symtom. Så det skulle vara dumdristigt att inte kolla ändå. Som sagt är det troliga att det inte är det men bättre en koll för mycket än en för lite. Vi tjejer springer ju hos gynekolog regelbundet för såna tester så fattar inte varför ni killar är så jävla envisa med att INTE gå. Som du säger är det smärtfritt och snabbt gjort och kan i vissa fall rädda liv. Om inte annat slipper man kanske rätt  lätt gå omkring med eventuell smärta, obehag och oro om man kan få rätt behandling eller en försäkran om att allt är som det ska. 
    Är numera stammis hos snoppologer , har en fru som hotar med olika karatesparkar om jag inte går. Men jag har grov sjukhus fobi, livrädd för ställena.

Har haft tumör förr fast inte på kulorna, så blir mer eller mindre så illa tvungen o gå.  

Men jo, rent så där annars så fegar killar för just snoppologer. Varför vet nog ingen, är snabbt o lätt. Faktiskt mer synd om er som ska kasta upp er i stolen faktiskt....Fast har varit en del pinsamma och snurriga sitser man landat i när lite oerfarna nya läkare ska kolla nere till.

Bland annat en gång då killen va osäker på vad det var, kallade in sin lika nya och unga kolega som varit på barn kirurgi o sett en och en annan konstig kula. så stod dom där o diskutera över mig som låg me brallorna nere vid knäna, och fråga om dom kunde kalla in en till som kunde kolla.

Och vips så låg man där, tre st läkare....2 unga killar som fast dom själv har pung knappt visste var sakerna ska sitta och en tant som såg för lycklig ut under deras diskution.  
  • Carla82
    Noxigen skrev 2012-01-20 14:56:43 följande:
    Är numera stammis hos snoppologer , har en fru som hotar med olika karatesparkar om jag inte går. Men jag har grov sjukhus fobi, livrädd för ställena.

Har haft tumör förr fast inte på kulorna, så blir mer eller mindre så illa tvungen o gå.  

Men jo, rent så där annars så fegar killar för just snoppologer. Varför vet nog ingen, är snabbt o lätt. Faktiskt mer synd om er som ska kasta upp er i stolen faktiskt....Fast har varit en del pinsamma och snurriga sitser man landat i när lite oerfarna nya läkare ska kolla nere till.

Bland annat en gång då killen va osäker på vad det var, kallade in sin lika nya och unga kolega som varit på barn kirurgi o sett en och en annan konstig kula. så stod dom där o diskutera över mig som låg me brallorna nere vid knäna, och fråga om dom kunde kalla in en till som kunde kolla.

Och vips så låg man där, tre st läkare....2 unga killar som fast dom själv har pung knappt visste var sakerna ska sitta och en tant som såg för lycklig ut under deras diskution.  
    Du har en bra och smart fru som bryr sig om sin något hariga man. Men dåliga erfarenheter gör sitt till också. Har hotat med de där karatesparkarna själv så jag vet vad jag talar om.  Jag har varit med hos snoppläkaren så mycket att jag snart är expert (med maken som också är stammis), fastän jag inte har någon själv. Håller med om att det faktiskt är mer synd om oss. Fast personligen tycker jag att tandläkaren är värre. Det är verkligen lätt och smärtfritt vilket man inte alltid kan säga om gyn. Klart att inte alla är lika vana och säkra på handen. Haha...är illa när de inte känner till sina egna kroppsdelar däremot, men klart de måste lära sig. Men i många fall är faktiskt manliga gynekologer mer professionella och försiktigare än de kvinnliga, kanske just för att de inte kan sätta sig in i situationen själva.  
  • gunne1995

Läkaren sa att det var en ådra eller något som hade gått sönder, skulle fixa sig själv!

• Carla82
    gunne1995 skrev 2012-01-20 17:10:48 följande:
    Läkaren sa att det var en ådra eller något som hade gått sönder, skulle fixa sig själv!
    Skönt att höra.
  • Lillloppanlina

Kan ju vara en hårsäcksinflammation?

• Anonym (också testat)

Vad skönt att det inte var något. Jag var också och testade för ett par år sedan, men det var inget allvarligt heller.

Svar på tråden Kula vid pungen