• Anonym (30 år)

Vill ha tips/råd, hur var din hemabort?

Jag har för första gången gjort en s.k hemabort. I tisdags på sjukhuset tog jag tabletten som avbröt graviditeten. Och igår morse, torsdag förde jag upp de 4 pillren i slidan... inget vidare hände så vid kl 13 igår åt jag lika tabletter jag stoppat upp i slidan som de på gyn sagt.. inget händer.. jag har blött liiite... bytt binda 2 ggr och de har inte ens vart "full" hade lite ont i magen igår men inte på värsta viset.
    Som kvinnan på sjukhuset förklarade så skulle jag få som väldigt riklig mens och nästan som förlossningsvärkar.
    Någon mer som haft såhär? Vad göra?
    I tisdags var jag i vecka 6+2

• Svar på tråden Vill ha tips/råd, hur var din hemabort?
  • GulTussilago

Jag fick MA för drygt ett år sedan. Jag fick då Cytotectabletter för att få ut det. (Antar att det är det du också fått)
    För mig tog det drygt tio timmar från första tabletterna tills jag märkte något.
    Då fick jag värkliknande smärta, det kändes som kraftig mensvärk som kom i omgångar.
    Jag gick och lade mej för att vila innan det drog igång på riktigt, men istället somnade jag.
    Vaknade mitt i natten och gick på toaletten och då kände jag att det mesta kom ut.
    (hade inte lampan tänd, och kollade inte, men det kändes som en ganska stor slemmig klump/bubbla kom ut. Jag var också i v.7 (trodde jag var i v.11))
    Blödde sparsamt dagen efter och nästan inget alls följande dagar.

Men efter att ha läst på lite verkar det som att Cytotec inte funkar första gången för alla. Vissa behöver en omgång till, och vissa behöver skrapas.

Jag fick ett telefonnummer till en sköterska som jag skulle ringa till dagen efter och berätta hur det gått.
    Dessutom var jag på återbesök efter en vecka för att se att allt var ute (vilket det var, bara lite slemhinna kvar)

• GulTussilago

Jag får väl tillägga att jag trodde att det skulle blöda mer. Och eftersom jag dessutom legat ner så trodde jag att livmodertappen slutit sej igen utan att allt kommit ut, men det hade visst funkat!

Svårt att avgöra hur det är för dig dock. Vissa blöder mer, vissa blöder mindre.
    Kanske är det klart, eller så behövs ytterligare behandling.

Jag tycker att du ska ringa till kliniken och rådfråga. Kanske du behöver åka in för ultraljudskoll?

• Anonym (30 år)

jag har inte blött något alls idag. fadt jag vart ute å gått.. kom inte ens nå när jag morgonkissade (legat hela natten)jag har nyss pratat med dem och de lät väldigt förvånade... jag fick en tid till läkare å ultraljud på måndag... jävligt tröttsamt är detta.
    men krymplingen har slutat växa va?

Svar på tråden Vill ha tips/råd, hur var din hemabort?