• Madeeleenee

Bo i Nyköping

Hej! Som Stockholmsbo har jag alltid känt att jag vill flytta tillbaka efter mina studier är avslutade i vår. Nu har jag dock träffat mannen i mitt liv som inte känner för att bo i en storstad då han är uppväxt på landet. Ur jobbsynpunkt har vi båda störst chanser om vi flyttar upp runt Stockholmsområdet och har då börjat kika på Nyköping. Var där en del när jag var mindre då min pappa är därifrån, har även min farfar där. Har dock inte varit där på flera år och kan inte säga att jag är väl förtrogen med staden. Så, hur är det att bo där? Är det lätt/svårt att få lägenhet? Tänker en 2a eller 3a som man kan bo i några år och trivas i. Vi känner inte att vi behöver bo mitt i centrum utan kan bo en bit bort. Har fått tips av min pappa att Bryngelstorp, Rosenkälla, oppeby och arnö ska vara fina områden, speciellt om man vill ha barn de kommande åren? Alla tips och erfarenheter är välkomnna!

Men särskilt gällande bostad, jobb tror jag vi kan ordna, är beredda att pendla till Stockholm, men då gäller det ju att kunna få en lägenhet hyfsat fort. Vi står i kö hos Nyköpingshem men ni kanske har andra tips? Hur länge ska man räkna med att få vänta i kö hos nyköpingshem för att få en lägenhet i ytterområdena? 

Väntar med spänning på svar! Mvh Madelene 

• Svar på tråden Bo i Nyköping
  • Tildis

Hej!
    Är själv från Halmstad  ursprungligen, men träffade min numera make som bodde i Nyköping. Flyttade hit från Stockholm (där jag hade pluggat) 2009. Bodde först i en 2a i Oppeby, där jag faktiskt stormtrivdes. Lagom nära till det mesta. Men när vår lille va påväg så bestämde vi oss snabbt för å leta lite mer i utkanten. Hittade ett perfekt litet radhus i ett område som heter Svalsta. Svalsta har dagis, skola och allt man kan tänkas behöva för barn. Stormtrivs igen ;) Tycker mycket om Nyköping, staden är söt och lagom stor. Det finns gott om svamp i skogen, fisk i sjön och bra badställen i omnejden.

Visst kan absolut sakna västkusten ibland, men det e nog allt. Jag är dock ABSOLUT ingen storstads tjej, men när jag vill så finns ju alltid stockholm och norrköping nära ;)

alla ställen din pappa räknade upp är jätte bra. Svalsta tror jag int edet finns några lägenheter, men annars så ;)

Hoppas det hjälpt lite. Bara å skriva igen om du har några frågor Skrattande 

• Madeeleenee

Hej tack för svar! Vad roligt att du är från Halmstad, det är nämligen min pojkvän också! :) Hur var det att hitta lägenhet? Lätt/svårt? Gällande jobb, bör man räkna med att pendla eller hur ser det ut på jobbfronten i Nyköping? Min pojkvän är snart färdig desginer/grafisk formgivare och jag tar snart min fil. kand i socialpsykologi.

• Tildis

Hej!
    Ja världen bra liten ibland ;)

Lägenhet är kanske inte jätte svårt om man vill ha bostadsrätt iaf. Annat vet jag inte riktigt... Som allt annat nästan. Vill man det tillräckligt mycket och lägger man RIKTIGT manken till så behöver det inte va jobbigt. Skrattande

Angående jobb e också svårt å säga, då jag inte har någon inblick i era typ av jobb. Jag är själv biomedicinsk analytiker och mitt yrke behövs mest i hela Sverige, så för mig va det absolut inte svårt ;) min man jobbar som lagerarbetare, så det e inte heller riktigt samma genre Obestämd Däremot är pendlar möjligheterna till både Sthlm o Norrk goda. Inte långt till Eskilstuna heller, men vägen e ett helsike :S

Nu gnyr lillkillen , men hoppas det varit till NÅN hjälp. finns här om det e nåt mer ;) 

Svar på tråden Bo i Nyköping