Facebook - vid vilken ålder?
Min 9-årige son vill ha en egen Facebookprofil för att kunna spela spel och chatta med kompisar. En del av hans vänner har Facebook, men inte så många. Jag har varken sagt ja eller nej, jag vill tänka igenom detta.
Min instinkt säger nej, men jag kan inte riktigt motivera ett nej, iaf inte med de förutsättningar som skulle bli aktuella OM han får en egen profil:
- full insyn från förälder, tillgång till lösenord mm
- hårdaste sekrestessinställningarna
- endast logga in när förälder finns i närheten och kan ha koll
- netikettskola
- endast förälder får godkänna vänner
Låter kanske hårt, men OM han nu börjar profilera sig på nätet vill jag ha koll. Ju äldre han blir, ju mindre blir givetvis insynen från mig som förälder. Tycker dock det är viktigt att han får en bra introduktion, internet är ju som bekant inte bara positivt. Nätmobbning förekommer, liksom människor med "onda" avsikter. (Se bara här på FL...)
Jag vill gärna ha lite återkoppling på detta. För- och nackdelar med tidig introduktion? Finns det skäl att vänta? Något mer att tänka på OM han får en egen profil?
Sist men inte minst: kan vi som vuxna nu föregå med gott exempel och hålla diskussionen på en hövlig och saklig nivå? Tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 12:38
Ja, det finns en gräns på 13 år. Det är emellertid så att många under 13 år ändå har en egen profil. Så jag vill att ni bortser från den omständigheten och svarar på mina frågor i övrigt.
(För övrigt skulle profilen visserligen vara i hans namn, men det skulle vara vi föräldrar som "äger" profilen.)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 12:39
Och som jag skrev säger min instinkt nej, men jag vill ändå ha argument för och emot - lite SAKLIG återkoppling.