• ZacksMamma01

Roa 2,5 åring på flyget?

Har varit på 3 resor tidigare med vår son.
    Då har han varit yngre och  suttit i vårt knä på flyget.
    Det har gått hyfsat.
    Men nu är han 2,5 snart och har sjukligt mycket spring i benen.
    Vaken tid är han aldrig still. Han  klättrar, hoppar och springer.

Några förslag hur vi ska roa honom på planet till Cypern?
    Jag är rädd att han ska klättra runt i hela planet eller hoppa sönder sätet.
    Han är inte speciellt road av film.

Hur har ni andra gjort?

tacksam för tips.

• Svar på tråden Roa 2,5 åring på flyget?
  • jojojojojo

Pussel målarbok böcker, ska också flyga när lillan e 2år och 2 månader, sist gick det bra, men som du skrev va hon ju liten då

• Sweet life

Gör en liten överaskningspåse som ni plockar fram nått nytt ur  kanske varje timme eller så.. Köp några små leksaker, lite frukt, kanske kritor och block osv..

• jojojojojo

Små paket som han får öppna, ett ibland då och då med roliga saker i

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

håller med överstående.

Nya spännande böcker
    målarbok
    små presenter i form av en leksak eller en liten godisbit som han får.

ett flygbingo är en super rolig grej som man kan göra under hela resan. Alltså olika saker som den lille ska hålla utkik efter och kan kryssa av. ex flygplan, resväskor med eller utan hjul. flyg värdinnor, en gubbe med mustasch en kvinna med brunt hår, om han ser vatten, träd, stenar, moln mf.från luften.
    googla bilder och kopiera ut till ett litet häfte med grejer som han kan tänka sig att gilla.

Springlekar innan resan är alltid bra. att du pekar på en grej en bit bort som han ska springa till och sedan tillbaka igen. ex. en brandsläckare. Släng gärna in ett trick som ska göras under sträckan. snurra med en arm eller göra 2 hopp mm. hjälper mot busiga ben och då är det ju lättare att läsa och pyssla under flyget.

om ni har lite modernare telefoner kan man ju ladda in hans favorit film i telefonen som han kan se på om det blir tråååkigtFlört

• Machapuchare
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-01-24 13:50:12 följande:
    ett flygbingo är en super rolig grej som man kan göra under hela resan. Alltså olika saker som den lille ska hålla utkik efter och kan kryssa av. ex flygplan, resväskor med eller utan hjul. flyg värdinnor, en gubbe med mustasch en kvinna med brunt hår, om han ser vatten, träd, stenar, moln mf.från luften.
    googla bilder och kopiera ut till ett litet häfte med grejer som han kan tänka sig att gilla.
    Gigantiskt bra idé!
  • Miola

Vi tog med en hel påse med bilar sist vi åkte tåg... Barnen lekte med dem HELA vägen (19h)!!! Framför allt sonen på 2 år :)

• Machapuchare
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-01-24 13:50:12 följande:
    Nu har jag gjort ett flygbingo att ha med på nästa flygning.
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel
    Machapuchare skrev 2012-02-06 13:44:27 följande:
    Nu har jag gjort ett flygbingo att ha med på nästa flygning.
    vad roligt! hoppas att det uppskattas av barnen/barnetSolig ha en trevlig resa.

samma till TS, hoppas ni får en underbar semester
  • petra11

Boka platser med extra benutrymme, då har han plats att skutta runt! Det har jag gjort till min två-åring och vi ska resa 6h. Lite leksaker o plats att röra sig på tror jag blir bra.

• hallontryffel

pixi-böcker (väger nästan inget)
    russinpaket (lek "piprussin"-leken)
    sagor/filmer på telefonen/ liten mediespelare
    små bilar/djur/dockor -beroende på barnets intressen 
    papper och pennor/kritor (finns böcker där du kan få tips på "ritsagor").

Ofta är första stunden på resan rätt OK, så vänta med att presentera den medhavda underhållningen tills den verkligen behövs -titta på vad folk gör, berätta vad piloten gör när planet startar, kolla ut på allt som är pyttesmått därnere osv. När det inte längre funkar, ta fram grejerna en och en.
    ...och se till att spara lite "nyheter" till hemresan också!

• Machapuchare

Jag brukar göra en "förberedelsebok" när vi skall ut på resa. Ett litet häfte med bilder från resmålet, bilder på taxibil, flygplan, flygplats, flygplansmat, moln utanför fönstret, bagageband, hotellet, pool, strand... Den läser vi innan resan för att förbereda så att barnen vet lite vad som väntar. Brukar vara kul att titta i under flygningens gång också (samt när vi kommit hem som ett minne).

• londonkarin

Massa bra ideer! Det enda jag kan tillagga ar att gora av med energi innan ni gar ombord. Arlanda (om ni flyger darifran) har stora gates med massa bra hopp-utrymmeGlad
    Vi bor i England och har flygit en hel del med barnen och nar det ar alltfor manga myror i byxorna gar vi pa "promenad" i planet, det brukar oftast vara ok sa lange man inte ar alltfor mycket i vagen. Pa en flygning gjorde vi ett leksaks-byte med nagra barn som satt framfor oss vilket var uppskattat (andras leksaker ar ju alltid sa mycket roligare an sina egna ;o)
    Lycka till och ha en harlig semester.

• JeanneDArc

Vi körde också med ett flertal nya leksaker som hon fick öppna på planet, en och en. Packade in dem i presentpapper för extra effekt Den bästa var en sådan magnetisk rit-tavla. Då slipper man dessutom hålla reda på kritor och 100 papper.

• Paige80
    Machapuchare skrev 2012-02-17 13:11:00 följande:
    Jag brukar göra en "förberedelsebok" när vi skall ut på resa. Ett litet häfte med bilder från resmålet, bilder på taxibil, flygplan, flygplats, flygplansmat, moln utanför fönstret, bagageband, hotellet, pool, strand... Den läser vi innan resan för att förbereda så att barnen vet lite vad som väntar. Brukar vara kul att titta i under flygningens gång också (samt när vi kommit hem som ett minne).
    Vilken bra idé! Jag stal den rakt av
    Fast jag gör det lite enkelt för mig och skriver ut bilderna i vanliga skrivaren, så det blir en liten "bok". Hittade bilder på nätet på både flygplan, flygplats, buss, hotellet, poolen, stranden. Ska bli jättekul att titta i den med min lilla tjej.
    Vi ska till Fuerteventura om någon vecka, och flygresa på nästan sex timmar blir en liten utmaning.
  • syntharen

Favoritar då vi ska resa med en 2 åring + några månader till italien i september.

Svar på tråden Roa 2,5 åring på flyget?