Anatomi&Fysiologi
Hejsan!!Är det någon som läst just denna kurs på högskolan..??ska läsa den under våren,kommer att läsa den tillsammans med ssk studenter...
Hejsan!!Är det någon som läst just denna kurs på högskolan..??ska läsa den under våren,kommer att läsa den tillsammans med ssk studenter...
Jag läste den kursen när jag läste till ssk Vågar tyvärr inte skriva hur länge sen det var (för då känner jag mig gammal), men ämnet har väl inte ändrat sig sådär jättemycket...
Jag läste den under första terminen på ssk-programmet (går nu sjätte).
Spännande rubrik!
Hur mycket anatomi och fysiologi innefattar denna kurs?
Som en uska eller mer eller mindre?
Är det jämnförbart med basmedicin?
Lycka till med alla studier
Hur mycket reabsorberar proximala tubuli.... en av frågorna vi fick på tentan. Och vad insöndrar och utsöndrar pancreas....
Hehe, jasså? det låter spännande...tentor...bläää...*ryser*
proximala tubuli? vilken tubuli/tubererculum menar de?
Gick det bra på tentan då?
Så då ingår tex hela skelettet, alla muskler med alla ursprung och fästen?
Alla inre oragn etc? Eller?
Vår tenta involverade det mesta, minns särskilt mycket om sympaticus/parasympaticus och precis som Sunflowers en hel del om proximala och distala tubuli... Tja det var en del . Men det var spännande och vi hade riktigt bra föreläsningar så det var inte SÅ mycket att läsa.
Aha!
Ja, fysiologin verkar ju finnas där(, syftar på sympaticus påslag/ parasympaticus)...men vilken anatomi läste/lärde ni er?
Kul att lära sig vad som ingår i vilka utbildningar
Min första
Det är mer djupgående anatomi än uska utbildningen. Mer om cellern ,mer om nervsystemet, mer latinska namn och begrepp hela skelettet utom alla handens/fotens småben. Dom viktigaste musklerna typ det man stöter på som ssk, d vs en del men inte i närheten av vad sjukgymnasterna måste kunna.
Mera ingående om njurensfysiologi, respirationorganen och hjärtat.
Vi hade inga fästen. Alla inre stora organ alltså inte könsorganens alla delar utan de delar man som ssk kan tänkas "stöta" på
Tentan var en salstenta uppdelad på en anatomi del där man skulle benämna skelettet och inre organ med latinska namn. Där var man tvungen att ha 80%rätt och en fysiologi del med mer öppna/beskrivande frågor där skulle man ha 60% rätt för G.
Det var en rolig kurs det lilla jag minnns.
Jag håller på att plugga till tentan i Anatomi o fysiologi nu. Läser till ssk. Det är väldigt mycket, men också väldigt intressant. Väldigt ingående på vissa saker. Men intressant som sagt...
Allegra:
Ah! det är alltså inte lika djupgående, förstod nästan det
Men då är det nästan hela skelettet (självklart på latin) med vissa muskler men inga fästen och ursprung?!
Men hur "placerars" lägena då?
Aha...men det är inte alls som med sjukgymnaster...då är jag med
Hur länge håller kursen på?
Och det är en tenta?
Vad blir man efteråt? Certifieras man eller diplomeras eller nåt annat skoj?
Skoj med info, tack
Min första
Nej vi lärde oss inga fästen förutom ham-string (hoppas nu detta kan definieras som ett fäste)
Latinska termer för fram och bak distalt osv fick vi lära oss samt att man fick rita ut på bilder.
På min högskola läste vi 7p anatomi & fys. + 3p mikrobiologi totalt var kursen på 10p. Dvs 10 veckor
Vissa läser 10p ana&fys och 5p mikrobilogi lite olika det där.
Kursen ingår i ssk programmet där jag har läst den.
Bör kunna läsas som enskild kurs med.
Ska ha tenta i denna underbara kurs den 20 januari..
Jag körde på varje tenta, men klarade mig på den sista (det var sista tentan, annars hade jag fått hoppa av och gå om kursen). Jag lider av svår tentaångest, visste inte ens vad pancreas var när jag fick frågan på tentan. Eller svaret som jag gav på frågan "var befinner det mesta av blodet sig när det inte är i hjärtat. Då skrev jag -Kroppen. (rätt svar var i kapacitanskärlen, dvs venerna.)
Innan tentan kunde jag allt, hjälpte min kurskompisar, men på själva tentan var jag som ett tomt papper. Det var jättejobbigt
Det var en väldigt svår kurs tyckte jag, mycket namn, mycket konstiga termer och sånt (hade inte jobbat i sjukvården alls innan jag började läsa till ssk). Jag tror att man har en del gratis när man är tex usk först.
Allegra:
Ja, att lära sig om proximala, distala etc för att kunna kommunicera inom kroppen vore väl ypperligt konstigt om ni inte lärde er....blir väldans tokigt annars ju
Men fästen på Ms Ishiocrurala (hamstrings) är ett flertal och det menas med att man lär sig exakt vart muskeln sitter med sitt sk ursprung och fäste.
Men eftersom det inte är på sjukgymnast nivå, än mindre massage eller annan komplementär medicin så förstår jag att det inte är lika viktigt i just denna utbildning
När man fysiskt skall jobba med kroppen måste man genom certifikation uppvisa att man kan alla sk lägen (ursprung och färsten) på nästan alla muskler i kroppen.
Därav min nyfikna fråga
Aha! 10 veckor....då förstår jag verkligen att ni inte hann med all anatomi och fysiologi